عفونت سینوسی که به عنوان سینوزیت شناخته شده است، باعث می‌شود آستر مجاری بینی متورم و ملتهب شود. عفونت سینوسی شایع است و اغلب عفونت ویروسی، باکتریایی و یا قارچی است که موجب آسیب آستر مجاری بینی می‌گردد. تنفس از طریق بینی، در حالی که عفونت سینوسی دارید، می‌تواند دشوار یا ناراحت‌کننده باشد.

رفع سینوزیت با دو درمان خانگی موثر

سلامت نیوز: عفونت سینوسی که به عنوان سینوزیت شناخته شده است، باعث می‌شود آستر مجاری بینی متورم و ملتهب شود. عفونت سینوسی شایع است و اغلب عفونت ویروسی، باکتریایی و یا قارچی است که موجب آسیب آستر مجاری بینی می‌گردد. تنفس از طریق بینی، در حالی که عفونت سینوسی دارید، می‌تواند دشوار یا ناراحت‌کننده باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تبیان، علائم سینوزیت شبیه به سرماخوردگی است و اغلب شامل فشار و درد در سینوس‌ها، سردرد، گلودرد، تب، آبریزش و گرفتگی بینی و درد صورت می‌شود.
سینوس‌ها چهار جفت حفره توخالی در پشت استخوان گونه‌ها و پیشانی هستند که قسمت فوقانی دستگاه تنفسی را از بینی تا گلو تشکیل می‌دهند.
هنگامی که سینوس‌ها از مخاط پر شده باشند، میکروب‌ها را در خود جای می‌دهند و باعث ایجاد عفونت می‌شوند.
عفونت سینوسی ممکن است در اثر عواملی مانند قرار گرفتن در معرض آلاینده‌ها و تحریک‌کننده‌های بافتی، آلرژی، دود سیگار یا پولیپ بینی ایجاد شود.
برای درمان عفونت سینوسی، نیازی به استفاده از آنتی بیوتیک‌ها، استروئیدها یا داروهای ضدالتهاب ندارید.
داروهای طبیعی بی‌شماری در درمان علائم سینوزیت مؤثر هستند. در اینجا دو راه حل خانگی قدرتمند درمان سینوزیت آورده شده است:

پیاز
پیازها به علت دارا بودن گوگرد، خاصیت ضدباکتریایی دارند که برای درمان عفونت سینوس مفید است. در مورد عفونت‌های خفیف سینوسی، استنشاق بوی پیاز تازه خردشده ممکن است راه‌های بینی شما را پاک کند. با این حال، گوگرد آزاد شده توسط پیاز خرد شده می‌تواند باعث سوزش دردناک چشم شود.
برای جلوگیری از این مسئله، یک پیاز را به خوبی خرد و ریز کنید و آن را درون یک قابلمه آب جوش قرار دهید.
بگذارید پیاز به مدت پنج دقیقه بجوشد، مقداری را در لیوان بریزید و بوی آن را استنشاق کنید تا به تسکین آبریزش بینی و گرفتگی آن کمک کند.
اگر از طعم پیاز لذت می‌برید، این مایع را در حالی که گرم است بنوشید؛ زیرا مایعات گرم نیز به پاکسازی سینوس‌های شما کمک می‌کنند.
شما می‌توانید از هر نوع پیازی استفاده کنید، اما آن‌هایی که عطر بیشتری دارند، گزینه بهتری هستند. پیازهای قهوه‌ای، سفید و قرمز قوی‌ترین عطر را دارند و ممکن است فشار ناشی از عفونت سینوسی را سریع‌تر از انواع دیگر از بین ببرند.
ترب کوهی نیز مانند پیاز دارای گوگرد زیادی است که یک اثر آنتی بیوتیکی ایجاد می‌کند و به درمان علائم عفونت سینوس کمک می‌کند. نگه داشتن ترب کوهی در دهان تا زمان از بین رفتن طعم آن، به خارج کردن مخاط از راه‌های بینی شما کمک می‌کند. ریشه ترب کوهی تازه و رنده شده برای این منظور بهترین است.

چند توصیه ی غذایی برای مقابله با سینوزیت
برای بهره مندی بیشتر از خواص پیاز و ترب کوهی، می‌توانید این دو را با هم ترکیب کنید. برای تسکین علائم عفونت سینوسی، حدود یک‌چهارم فنجان پیاز خرد شده و یک‌هشتم فنجان ترب کوهی رنده شده را با یک لیوان آب بجوشانید. مواد را بیش از پنج دقیقه جوشانده و مایع را از طریق صافی جدا کنید. برای پاک کردن مخاط و تسکین فشار سینوس، چای پیاز و ترب کوهی را بنوشید. در صورت نیاز تا چهار بار در روز این کار را تکرار کنید. اگر طعم پیاز و ترب کوهی در مایع حس نمی‌شود، مواد جامد جدا شده از مایع را بخورید.
ممکن است جویدن پیاز خام و ترب کوهی مزایای بیشتری داشته باشد، زیرا گوگرد آن قبل از جوشیدن مواد، بیشتر است.

بخور
وقتی هوایی که تنفس می‌کنید، خیلی خشک است، مخاط داخل بینی و سینوس‌ها به درستی جریان ندارد و سینوس‌ها نیز آنچنان که باید، تخلیه نمی‌شود. احتقان می‌تواند منجر به درد سینوس و سینوزیت شود. کارشناسان موافق هستند که افزودن رطوبت به طور کلی برای سلامتی سینوس مفید است.
استنشاق بخار یک روش مؤثر در باز شدن سینوس‌ها با کاهش مخاط است.
در یک ظرف آب گرم بریزید و چند قطره روغن اکالیپتوس یا روغن نعناع را به آن اضافه کنید. سرتان را بالای ظرف قرار داده، حوله‌ای را بر پشت سر ببندید و بخار را استنشاق کنید.
روغن‌های اکالیپتوس و نعناع به طور طبیعی سینوس‌ها را باز می‌کنند، مخاط را پاک کرده و عفونت‌ها را از بین می‌برند.

ملاحظات
قبل از مشورت با پزشک، خوددرمانی سینوزیت را شروع نکنید. از توصیه‌های پزشک درباره درمان خانگی عفونت سینوسی مطلع شوید. اگر سینوزیت بیش از 10 روز به طول انجامید، به پزشک مراجعه نمایید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha