شنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۴

رسانه‌ها پر شده از خبر آغاز عملیات اجرایی فاز 3 آب‌رسانی به «غیزانیه». حضور قرارگاه خاتم‌الانبیا (ص) در این فاز از پروژه اهالی را امیدوار کرده است.

پایان تابستان و تشنگی «اهواز»

سلامت نیوز: رسانه‌ها پر شده از خبر آغاز عملیات اجرایی فاز 3 آب‌رسانی به «غیزانیه». حضور قرارگاه خاتم‌الانبیا (ص) در این فاز از پروژه اهالی را امیدوار کرده است.

به گزارش سلامت نیوزبه نقل از روزنامه همشهری ،با‌ وجود این، هرچند مسئولان اظهار امیدواری کرده‌اند فاز دوم و سوم تا 50 روز آینده به بهره‌برداری می‌رسد، اما نگرانی‌ از تکمیل فاز نخست هنوز به قوت خود باقی است. 50 روز از افتتاح فاز اول آب‌رسانی به غیزانیه می‌گذرد، اما همچنان بسیاری از روستاهایی که قرار بود با این فاز از نعمت آب آشامیدنی بهره‌مند شوند، تشنه‌اند.از سوی دیگر، اهالی روستاهای دیگری چون «بُروایه» و «دُب‌حردان» در غرب اهواز نیز با مشکلات مشابهی دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

اعتراض اهالی «دُب‌‌حردان» و «بروایه»

اهالی روستای «دُب‌حردان» در مسیر اهواز- خرمشهر چند روز پیش و زمانی که در شرق اهواز اجرای فاز سوم آب‌رسانی به «غیزانیه» شروع می‌شد، جلوی استانداری تجمع کردند.

به گفته اهالی، لوله‌کشی آب در این روستا انجام شده، اما فقط یک‌سوم روزهای ماه، آب در شبکه توزیع می‌شود و در سایر روزها اهالی باید خود را به یکی از مناطق اهواز برسانند و آب بخرند.اهالی «بُروایه‌تریچی» هم گلایه‌های مشابهی دارند. به گفته دهیار این روستا، تاسیسات آب‌رسانی منطقه عمر 40 ساله‌ای دارند و با وجود اینکه تاسیسات آب‌رسانی داخلی روستا با اعتبار دهیاری و کمک‌های آبفا نوسازی شده، اما خط اصلی انتقال آب از کرخه هنوز فرسوده است.

«شاکر بُروایه» در این باره به همشهری می‌گوید: «در گذشته روستاهایی که با این خط لوله آب‌رسانی می‌شدند، جمعیت کمتری داشتند. مثلا روستای ما یک خیابان داشت و حالا با توسعه جمعیت به بیش از هزار نفر، 5 خیابان دارد. از سوی دیگر، پمپاژ آب هم به‌درستی انجام نمی‌شود و شاید در روز 4 ساعت آب داشته باشیم که آن هم فقط برای خانه‌هایی است که در ابتدای مسیر هستند».


مطالبات روی زمین مانده پیمانکار «مراونه»

بخشدار بخش مرکزی اهواز مشکل «بُروایه» را تأیید می‌کند و آن را نتیجه کمبود اعتبار می‌داند. «علی بلم‌چی» با اشاره به طرح مطالعاتی برای روستاهای این منطقه مانند «بُروایه‌تریچی» و «بُروایه‌یوسف» که مربوط به ایستگاه آب «مراونه» می‌شود، به همشهری می‌گوید: «فیلترهایی برای این شبکه تهیه شده است، اما به دلیل کمبود اعتبار و پرداخت نشدن مطالبات، پیمانکار از نصب آن‌ها خودداری می‌کند. حل این مشکل در دستور کار است و حتی چند روز پیش مسئولان استان و نماینده اهواز بازدیدی از این تاسیسات داشتند».

به گفته وی، 60 کیلومتر از شبکه آب روستاهای منطقه به جز دو سه روستا، نوسازی شده و به احتمال زیاد مشکل آب این بخش تا هفته دولت رفع میشود. بخشدار بخش مرکزی اهواز البته بزرگ‌ترین و مهم‌ترین مشکل روستاهای خوزستان به‌ویژه اهواز را آب می‌داند که ناشی از زیرساخت‌های قدیمی، توسعه جمعیت، پاسخگو نبودن شبکه و بهبود بهداشت و افزایش مصرف آب است.


معارض در مسیر «دُب‌حردان»

مدیرعامل آبفای خوزستان در پاسخ به نگرانی اهالی روستاهای غرب اهواز، توضیحاتی به همشهری می‌دهد و می‌گوید: «در مجموع روستاهای اهواز، شوش و هفتگل از نظر آب آشامیدنی وضعیت بحرانی دارند و ما با برنامه‌ریزی‌های کوتاه، میان و بلندمدت به دنبال رفع مشکلات آن‌ها هستیم.

به صورت ویژه چند پروژه در اهواز در دست انجام است که شامل آب‌رسانی به روستاهای حاشیه دز یا «بامدژ»، حاشیه جاده اهواز-شوش یا منطقه «الهایی»، «لامی» یا «جستانیه» و همچنین پروژه «دُب‌حردان» است. تاسیسات شهدای جهاد که آب منطقه «دُب‌حردان» را تامین می‌کند، با این روستا 18 کیلومتر فاصله دارد که می‌توان کار آن را یک‌ماهه انجام داد، اما متاسفانه معارض مانع اجرای طرح شده است. با این حال آبفای خوزستان پیگیر رفع این مشکل نیز هست».


سرانجام فاز اول آب‌رسانی به «غیزانیه»

علیرضا حقیقی‌پور درباره فازهای آب‌رسانی به «غیزانیه» نیز می‌گوید: «خط انتقال آب این بخش فرسوده بود و اگر 9 هزار مترمکعب در تاسیسات شیبان آب تولید می‌شد، کمتر از 3 هزار متر مکعب آن به ایستگاه پمپاژ «صُفیره» در ورودی بخش می‌رسید.

با اتمام فاز اول ضمن بازسازی تاسیسات آب‌گیری و تصفیه‌خانه و افزایش تولید آب از 9 به 17 هزار مترمکعب، با اختصاص یک خط لوله 600 میلی‌متری با طول 23 کیلومتر، همه این آب به ایستگاه پمپاژ «صُفیره» می‌رسد. مخازن ایستگاه پمپاژ هم بازسازی شده و توسعه یافته است».

وی با بیان اینکه با اجرای فاز اول با اعتبار 60 میلیارد تومان نیاز آبی 13 هزار نفر از جمعیت بخش به حالت پایدار رسیده است، می‌افزاید: «در حال حاضر در بدترین حالت، یک روستا یک روز در میان آب دارد. برخی روستاها مثل «ُطویله» هم که پیش‌بینی می‌شد در فاز اول آب‌رسانی شود، به دلیل مشکلات شبکه توزیع هنوز آب ندارند که ماموران آبفا به نوبت در حال رفع این موانع در روستاهای باقیمانده هستند».


فاز دوم و سوم، در دست انجام

مدیرعامل آبفای خوزستان درباره فاز دوم طرح آب‌رسانی به «غیزانیه» از ایستگاه پمپاژ «صُفیره» تا «نزهه» که قرار است تا 6 شهریور به نتیجه برسد هم توضیح می‌دهد: «فاز دوم 28 کیلومتر طول دارد که فعلا 5/19 کیلومتر آن لوله‌‌گذاری شده و با تکمیل آن مشکل 80 درصد جمعیت بخش رفع می‌شود».حقیقی‌پور با بیان اینکه برآورد اعتباری فاز دوم 60 میلیارد تومان است و 10 میلیارد تومان آن از سوی وزارت نفت تامین شده، می‌افزاید:

«فاز سوم شامل روستاهایی است که از تاسیسات رامهرز و تامین آب می‌شوند و با اجرای آن به طول 30 کیلومتر و اعتبار 2-3 میلیارد تومان انتظار داریم نیاز به تاسیسات رامهرمز به حداقل برسد. لوله این فاز از سوی بنیاد مستضعفان تامین شده و اجرای آن هم بر عهده قرارگاه خاتم‌الانبیا (ص) است و پیش‌بینی می‌شود تا پایان تابستان به سرانجام برسد».

او همچنین درباره دهستان «مشرحات» و 8 روستای آن هم توضیح می‌دهد: «8 روستای این دهستان شبکه آب‌رسانی نداشتند و همزمان با فاز اول، اجرای پروژه آب‌رسانی به این دهستان با خط انتقال 43 کیلومتری از کانال‌های انشعابی کارون با اعتبار 23 میلیارد تومان شروع شد».بخش «غیزانیه» با دو دهستان بیش از 85 روستا، 27 هزار نفر جمعیت و 220 راس دام سبک و سنگین دارد و علاوه بر آب آشامیدنی، تامین آب دام‌ها نیز از دغدغه‌های اهالی است.

طبق اعلام مدیرعامل آبفای خوزستان قرار است با شناسایی دامداری‌ها، مجوزهایی برای تخصیص آب از خط لوله هم به اهالی داده شود و همین‌طور تاسیسات آب‌رسانی این منطقه برای نگهداری بعد از تکمیل فاز دوم از امور روستایی جدا و در اختیار بهره‌بردار جدید قرار گیرد.او در پایان صحبت‌های خود اظهار امیدواری می‌کند با اصلاح الگوی مصرف مردم هم برای رفع مشکلات به مسئولان کمک کنند. 

 بیش از 700 روستای خوزستان با مشکل آب آشامیدنی روبه‌رو هستند که از این تعداد، 456 روستا به صورت سیار آب‌رسانی می‌شوند. این در حالی است که در شهرستان‌هایی مانند اهواز حتی در شهر هم آب آشامیدنی کیفیت لازم را ندارد و شهروندان بارها از مشکلات ناشی از فرسودگی شبکه آب و فاضلاب گلایه کرده‌اند. استاندار وعده داده  است مشکلات آب آشامیدنی روستاهای اهواز تا هفته دولت رفع میشود و امید اهالی نیز به پایان تابستان است.


آب‌رسانی روستاهای غرب اهواز چون «بُروایه» و «دُب‌حردان» در دستور کار است، اما مسیر خط لوله «دُب‌حردان» معارض دارد و همین کار را سخت کرده
فاز دوم آب‌رسانی به «غیزانیه» از ایستگاه «صُفیره» تا «نزهه» تا 6شهریور به پایان می‌رسد و با تکمیل آن مشکل 80 درصد جمعیت بخش رفع خواهد شد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha