سلامت نیوز : بیماران مبتلا به ناراحتی های قلبی باید با صلاحدید پزشك معالج اقدام به سفر كرده و اقدامات لازمی را برای مسافرت و سفر هوایی انجام دهند.

دكتر داوود كاظمی صالح،دارای رتبه ممتاز تخصص قلب و عروق درگفتگو با باشگاه خبرنگاران اظهار داشت:مسافرت های هوایی،روشی ایمن تر ازحمل و نقل جاده ای است؛اما همانطور كه درمنزل یا محل كار حوادث ناشی از بیماری های قلبی می تواند اتفاق بیفتد؛در هنگام جابجایی مسافران در زمان طولانی نیز ممكن است حادثه قلبی رخ دهد كه البته بروز این حوادث در هنگام پرواز به دلیل برخی ویژگی ها از اهمیت خاصی برخوردار است.

وی گفت:بیماران نیز ممكن است در هواپیما ساعتها از دسترسی به خدمات درمانی و بیمارستانی دور باشند كه این موضوع به خصوص در پروازهای طولانی از اهمیت بیشتری برخوردار است.

كاظمی صالح افزود:قرارگرفتن هواپیما در ارتفاعی بین 5000 تا 8000 پا از سطح دریا،رطوبت كم در هوا در ارتفاع بالا،لرزش های هواپیما،تغییر در تیم دوره ای بدن مثل سیكل خواب و بیداری و همچنین بروز بیماری حركت یا motion sickness كه همراه با تهوع،استفراغ،سرگیجه است؛از دیگر مشكلات سفر با هواپیما است.

وی گفت:‌مسافرت هوایی می تواند همراه با استرس هایی همچون ترافیك مسیرهای منتهی به فرودگاه، پاركینگ فرودگاه،ازدحام جمعیت،حمل اثاثیه سنگین و معطلی های موجود در فرودگاه و تاخیر پروازها باشد كه بروز این استرس ها نیز می تواند زمینه را برای تشدید علایم بیماری های قلبی مساعد كند.

كاظمی صالح خاطرنشان كرد:این شرایط هرچند برای افراد سالم قابل تحمل است؛اما ممكن است در افرادی كه مبتلا به بیماری های شدید قلبی مثل نارسایی كنترل نشده قلبی،گرفتاری شدید عروق قلبی و یا نامنظمی های كنترل نشده قلبی هستند،قابل تحمل نبوده و موجب بروز مشكل شود.

این متخصص به تمام بیماران قلبی و یا بیمارانی كه سابقه عوامل خطرزای بیماری قلبی مثل دیابت،فشار خون بالا،چاقی مفرط و یا سن بالای از 65 سال را دارند،تصویه كرد و گفت:این افراد مدارك و اطلاعات لازم را به همراه سفر و در پرواز به همراه خود داشته باشند.

وی تصریح كرد:این مدارك و اطلاعات می تواند شامل مواردی مانند نسخه ای از آخرین آزمایشات خونی مثل قند خون و یا تست های انعقادی،یك نسخه از آخرین نوار قلبی در صورت امكان آكو كاردیوگرافی و تست ورزش انجام شده همچنین یك نسخه یا كپی از گزارش عمل جراحی قلب و آخرین نسخه دارویی،یا لیستی از داروهای مصرفی با ذكر میزان دفعات مصرف آن باشد.

كاظمی صالح افزود:بیماران قلبی باید طی سفر،تلفن تماس پزشك معالج و تعداد كافی از نمونه داروهای مصرفی را درهنگام پرواز و یا سفر همراه داشته باشند.

وی بیان كرد:قبل از سفر لازم است بیمار با پزشك معالج خود راجع به امكان انجام سفر مشورت كند و نظر وی را جویا شود.انجام این مورد به خصوص در افرادی كه دچار نامنظمی ضربان قلب،تنگی نفس ،سرگیجه، درد سینه و یا تورم پاها هستند،بسیار ضروری است.

وی گفت:‌درصورتی كه شرایط بیماری فرد براساس نظر معالج اقتضا می كند كه رژیم غذایی خاصی داشته باشد و یا نیاز به صندلی چرخدار یا برانكار و یا نیاز به اكسیژن در هنگام پرواز دارد؛فرد باید حداقل 24 ساعت قبل،آژانس مسافرتی یا شركت هواپیمایی مربوطه را مطلع كرده و از پزشك معالج خود درخواست كند تا فرم های مربوطه را برای شركت هواپیمایی پركند تا خدمات لازم به موقع و مناسب دراختیار فرد بیمار قرار بگیرد.

* كاهش استرس هنگام سفر برای بیماران قلبی ضروری است

كاظم صالح در ادامه گفت:فرد بیمار باید برای كاهش استرس هنگام سفر،استراحت كافی قبل از سفر داشته باشد.لباس و كفش راحتی بپوشد،كنترل و بررسی مناسب پزشكی قبل از سفر داشته باشد.

وی تصریح كرد:بیمار قلبی باید در موارد بروز مشكلات،روحی در حفظ آرامش خود بكوشد و در صورتی كه سابقه تهوع،استفراغ به خصوص در سفرهای هوایی یا دریایی را دارد،داروی مناسب را از پزشك معالج خود دریافت كند.
همچنین؛وقت كافی طی مراحل سفر را مدنظر قرار دهد.

* اقدامات لازم درطول مدت سفر یا سفرهایی هوایی برای بیماران قلبی

كاظم صالح ،به اقدامات لازم در هنگام سفر یا پرواز اشاره كرد و گفت:از پرخوری در هنگام سفر باید خودداری شود،در سفرها به خصوص سفرهای هوایی، آب كافی نوشیده شود.از نوشیدن الكل و كافئین خودداری شود.همچنین از استعمال سیگار در تمامی مراحل سفر به طور جدی اجتناب شود و همراهان بیمار نیز در سفر باید از استعمال سیگار اجتناب كنند.

وی خاطرنشان كرد:تمام بیماران قلبی از سفر به مناطق با ارتفاع بسیار زیاد (بیش از 5000 تا 8000 پا) خودداری كرده،در صورت اجبار به تدریج تا ارتفاعات بالا بروند.همچنین این بیماران باید به مقدار كافی داروهای مصرفی را كه پزشك داده است به همراه داشته باشند و مراقب مصرف به موقع داروهای خود در هنگام پرواز باشند.

كاظم صالح افزود:بیماران قلبی باید درطول سفر حتی الامكان پاهای خود را حركت داده و از انداختن پاها روی هم اجتناب كرده و در فرصت های مناسب در كابین هواپیما راه بروند و درصورت سفر با خودرو در فواصل مناسب (1 تا 2 ساعت یكبار) توقف كرده و به مدت 5تا 10 دقیقه راه بروند؛در ضمن در سفرهای طولانی (بیش از 5 تا 6 ساعت) بهتر است،از جوراب های مخصوص واریس استفاه كنند.

* اقدامات لازم برای بیماران قلبی در هنگام اقامت

كاظم صالح عنوان كرد:درهوای بسیار گرم و یا بسیار سرد،حتی الامكان نباید از اقامت خود خارج شد و در مناطق گرم استفاده از كلاه،كرم های ضد افتاب،عینك ضد آفتاب و استفاده از چتر و لباس مناسب را فراموش نكنند و لازم است مایعات كافی بنوشند.

وی افزود:بیماران قلبی از حمل بار و محصولات سنگین و طی كردن مسافت های طولانی به صورت پیاده به طور جدی اجتناب كرده و از رفتن به ارتفاعات بسیار زیاد و یا فعالیت شدید فیزیكی خودداری كرده و از حضور در مناطق بسیار شلوغ و پرجمعیت به طور جدی خودداری  كنند.

كاظمی صالح خاطرنشان كرد:بیماران در صورت امكان،علائم حیاتی خود مثل تعداد ضربان و یا فشارخون خود را در مقصد توسط فردی كه آگاه و قابل اطمینان است و یا شخصا كنترل كنند

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha