رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: ۸۰ درصد آلودگی هوای کلانشهر‌ها مربوط به عملکرد مردم است.

کلانتری ۸۰ درصد آلودگی هوا را به گردن مردم انداخت!

سلامت نیوز:رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: ۸۰ درصد آلودگی هوای کلانشهر‌ها مربوط به عملکرد مردم است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از میزان،عیسی کلانتری  روز گذشته در گفت‌وگو با رسانه‌ها عملکرد مردم را عامل ۸۰ درصد از آلودگی هوای کلانشهر‌ها عنوان کرد و گفت: ۸۰ درصد آلودگی هوای کلانشهر‌ها مربوط به عملکرد مردم است. اگر مردم می‌خواهند هوای سالم داشته باشند، در فصول سرد سال در مصرف گاز صرفه جویی کنند و در نظر داشته باشند که هوای سالم از دو درجه گرم‌تر بودن دمای خانه مهمتر است.


این اظهارات سبب واکنش‌های کاربران در فضای مجازی مجازی شد. کاربرانی که معتقد هستند دولت همه تقصیر‌ها را متوجه مردم می‌داند و ناکارآمدی خود در حل معضلات کشور را نادیده می‌گیرد.


رضا علیزاده، کارشناس رسمی دادگستری با تخصص محیط زیست با ابراز تعجب از اظهارات کلانتری می‌گوید: آقای کلانتری ساختمان‌ها را متهم اصلی آلودگی هوا دانسته‌اند در حالی که اگر خواسته باشیم علمی به بررسی چندباره موضوع بپردازیم و به اینفوگرافی آلودگی هوا در کلانشهری مانند تهران توجه کنیم واقعیت این است که از نظر علمی به اثبات رسیده که ۸۳ تا ۸۸ درصد آلودگی هوای شهری به خودرو‌ها مربوط است: خودرو‌های موتوری و دیزلی و موتور‌ها سیکلت‌ها. موتورسیکلت‌هایی که بعضا بیش از خودرو‌های سواری آلودگی ایجاد می‌کنند.


وی ادامه می‌دهد: خودرو‌های دیزلی شامل اتوبوس‌های ناوگان حمل و نقل عمومی و دیگر خودرو‌هایی که مربوط به جنگ جهانی دوم هستند، اما متاسفانه هنوز در شهر اجازه تردد دارند. این خودرو‌ها دو درصد کل خودرو‌های شهر تهران را تشکیل می‌دهند، اما آلایندگی همین ۲ درصد، ۶۰ درصد از آلودگی هوای مربوط به خودرو‌ها را تشکیل داده و سهم عمده‌ای در آلودگی هوا دارند.
عضو هیئت علمی دانشگاه حضرت معصومه قم یادآور می‌شود: این را هم باید مورد توجه قرار دهیم که آلودگی هوا مختص جنوب و شمال و شرق و غرب یک شهر نیست، زیرا جهت وزش باد آلودگی را پخش می‌کند. ممکن است یک روز آلوده‌ترین نقطه تهران میدان انقلاب باشد و دلیل آن این باشد که آن روز جهت وزش باد غالب براساس گلباد به طرف میدان انقلاب بوده است.


علیزاده از اصلی‌ترین عوامل آلودگی هوا در کلانشهر‌ها را سوخت خودرو‌ها دانسته و می‌گوید:ادعای استاندارد بنزین و گازوئیل مصرفی کشور به عنوان یورو۴ و یا یورو۵ باید با انجام آزمایش‌های دقیق بر روی بنزین و گازوئیل اثبات شود، ولی شواهد نشان می‌دهد میزان گوگرد این سوخت‌ها نه تنها با استاندارد‌ها بلکه با میزان متعارف هم فاصله دارد. میزان گوگرد در بنزین و گازوئیل موسوم به یورو۴، ۳۰۰ پی‌پی‌ام به ازای هر کیلو‌وات توان تولیدی خودرو بوده و این یعنی فاصله ۳ برابری با استاندارد. پیشنهاد می‌شود طی یک پروژه تحقیقاتی از بنزین ۱۰ شهر کشور بصورت اتفاقی نمونه‌گیری شده و میزان گوگرد آن‌ها اندازه‌گیری شود.
وی می‌افزاید: گاز طبیعی یا سی ان جی که سوخت پاک اطلاق می‌شود متاسفانه در ایران مورد استقبال زیادی قرار نگرفته، چون جایگاه‌های سوختگیری خودرو‌های گازسوز بسیار اندک است و همچنین عمده خودرو‌ها از داشتن مخزن و سیستم سوخت سی‌ان‌جی بی‌بهره‌اند.

وی اضافه می‌کند: آقای کلانتری بدون هیچ پشتوانه علمی برای ادعایش به راحتی ساختمان‌ها را مسئول آلودگی هوا اعلام می‌کند در حالی که آلایندگی ساختمان‌ها چه در فصل گرم و چه در فصل سرد سال اصلا با آلودگی خودرو‌ها قابل قیاس نیست. ذرات آلاینده معلق کوچکتر از ۲.۵ میکرون که توسط خودرو‌ها تولید می‌شود و می‌تواند دوده و کربن و یا ترکیبات دیگر باشد در آلودگی تولیدشده توسط ساختمان‌ها جایی ندارد.


این کارشناس رسمی دادگستری یادآور می‌شود: درست است که هنوز در کشور ما فرهنگ مصرف بهینه انرژی را خیلی جدی نداریم و به عنوان مثال در حالی که شوفاژ منزل فعال است پنجره را باز می‌گذاریم، اما آلودگی ناشی از سوخت منازل در برابر آلودگی خودرو و موتورسیکلت‌ها بسیار ناچیز است.


وی به هوشمندسازی موتورخانه‌ها که چندین سال است مورد توجه قرار گرفته اشاره کرده و می‌گوید: هوشمندسازی موتورخانه‌ها با اقداماتی، چون تنظیم سوخت و هوا در مشعل‌ها، تمیز کردن مشعل‌ها و ... کمک می‌کند که مصرف سوخت پایین بیاید. هرچه دقت بیشتری شود و توجه به صرفه‌جویی در میزان مصرف آب گرم و میزان مصرف سوخت افزایش یابد قطعا گاز‌های خروجی کمتری از دودکش‌ها دیده می‌شود. در نهایت هم سود آن به مصرف کننده می‌رسد و همین مردم را ترغیب به استفاده از موتورخانه‌های هوشمند می‌کند.


وی در پایان می‌گوید: با توجه به صحبت‌های آقای کلانتری مایل هستم با ایشان مناظره‌ای داشته باشم و از ایشان بپرسم چرا اصرار دارد خودرو‌ها را در گردونه آلایندگی هوا نادیده بگیرد؟ چون متولی مدیریت آلودگی خودرو‌ها در سطح شهر مستقیما سازمان حفاظت محیط زیست است؟ از مسئولان انتظار می‌رود مطالب را بر پایه بررسی‌های علمی و کارشناسی و به صورت واقعی عنوان کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha