یکشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۹
کد خبر: 297714

یک جراح و متخصص زنان و زایمان از عوارض شدید و حتی مرگبار سقط‌های عمدی در زنان باردار خبر داد.

عوارض مرگبار سقط‌‌‌ های عمدی برای زنان باردار

سلامت نیوز:یک جراح و متخصص زنان و زایمان از عوارض شدید و حتی مرگبار سقط‌های عمدی در زنان باردار خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،آتوسا کریمی جراح و متخصص زنان و زایمان، فلوشیپ ناباروری و عضو هیئت علمی مرکز درمان ناباروری ابن سینا  درباره تعریف سقط جنین اظهار کرد: به پایان حاملگی قبل از هفته بیستم بارداری سقط جنین گفته می‌شود؛ البته تعاریف سقط جنین متفاوت است، به طوری‌که برخی افراد معتقدند هستند که اگر بارداری وقتی ختم شود که جنین هنوز توانایی زندگی کردن در محیط بیرون را نداشته باشد، حتی در صورتی‌که از هفته بیستم بارداری گذشته باشد، باز هم سقط جنین اتفاق می‌افتد، ولی بیشتر کتب همان هفته بیستم را مد نظر قرار داده‌اند.


انواع سقط‌
او بیان کرد: به طور کلی سقط‌ها به سه دسته خود به خودی، درمانی و عمدی تقسیم‌بندی می‌شوند. سقط‌های درمانی وقتی انجام می‌شوند که بیماری‌ها و ناهنجاری‌هایی بسیار شدید در جنین بر اساس غربالگری‌های انجام شده، دیده شود، به طوری‌که جنین نتواند در آینده زندگی سالم داشته باشد و این ناتوانی‌ها بر زندگی جنین در آینده و والدینش اثر منفی بگذارند که لیستی خاص از این بیماری‌ها و ناهنجاری‌های جنینی در سازمان پزشکی قانونی هر کشور موجود است، بنابراین این سازمان با مشاهده این موارد، مجوز سقط درمانی را صادر می‌کند همچنین اگر مادر به بیماری‌هایی خاص مبتلا باشد، به طوری‌که ادامه بارداری به حفظ جانش لطمه بزند، در این صورت هم مادر می‌تواند با گواهی پزشک خود به سازمان پزشکی قانونی مراجعه کند و پس از بررسی‌ها و معاینات لازم در صورت صلاحدید متخصص پزشکی قانونی، بارداری به طور قانونی ختم می‌شود.

 

این جراح و متخصص زنان و زایمان با اشاره به روش‌های مختلف سقط‌های عمدی افزود: درباره این سقط‌ها در کشور‌های مختلف با توجه به عقاید مذهبی آنها، نظر‌هایی متفاوت وجود دارند به طوری‌که بسیاری از کشورها، سقط‌های عمدی را از نظر قوانین اخلاقی و عقاید مذهبی جایز نمی‌دانند و این کار را غیر قانونی می‌دانند، ولی تعدادی از کشور‌ها به زن باردار اجازه سقط جنین را می‌دهند و این عمل را غیر اخلاقی نمی‌دانند. در کشور ما هم از نظر ضوابط اخلاقی و عقاید مذهبی سقط عمدی جایز نیست، زیرا با این کار حق حیات را از مخلوق خدا سلب می‌کنیم.


عوارض جسمی سقط‌های عمدی

 کریمی تاکید کرد: در کشور‌هایی که سقط‌های عمدی، غیر قانونی هستند، احتمال بروز عوارض جسمی در این سقط‌ها بیشتر بوده، بنابراین ممکن است افرادی غیر تحصیلکرده، دستکاری‌هایی را روی رحم و دستگاه تناسلی زن باردار انجام دهند، از وسایلی غیر استریل استفاده کرده که در این صورت احتمال بروز عفونت در این خانم افزایش پیدا می‌کند همچنین گاهی بر اثر مصرف وسایل غیر استریل و شرایط نامناسب اتاقی که سقط عمدی در آن انجام می‌شود، عفونت‌هایی شدید در زن باردار رخ می‌دهند که این عفونت‌ها ممکن است حتی مرگ خانم را به همراه داشته باشند.


او افزود: اگر برای انجام سقط‌های عمدی از وسایلی غیر استاندارد استفاده شود هم این امکان وجود دارد که پارگی و سوراخ شدن رحم و دستگاه تناسلی زن اتفاق بیفتد حتی در مواردی بر اثر سوراخ شدن رحم و بروز عفونت در آن، انجام عمل هیسترکتومی (برداشتن رحم) ضرورت پیدا می‌کند.


عوارض روانی سقط‌های عمدی

 او تصریح کرد: بسیاری از زنانی که سقط‌های عمدی را انجام می‌دهند، پس از انجام این کار به شدت پشیمان می‌شوند، همچنین مواردی از ابتلا به افسردگی در تعدادی از این زنان دیده شده است که گاهی آنها مجبور شده در بیمارستان زیر نظر روانپزشک بستری شوند و تحت درمان قرار بگیرند.


این جراح و متخصص زنان و زایمان گفت: از دیگر عوارض سقط‌های عمدی بر اثر دستکاری‌های غیر استاندارد انجام شده در رحم، می‌توان به چسبندگی‌های ایجاد شده در رحم اشاره کرد که این چسبندگی‌هایی که در سطح لایه پوشاننده رحم یا آندومتر (محلی که جنین در ابتدا لانه‌گزینی را از آنجا آغاز می‌کند) به وجود آمده‌اند، ناباروری را در بارداری‌های بعدی موجب می‌شوند. همچنین عفونت لگنی به دنبال استفاده از وسایل غیر استاندارد و غیر استریل سبب شده است که چسبندگی‌هایی در لوله‌های رحمی ایجاد شوند، بنابراین لوله‌های رحمی انسداد پیدا کرده یا متورم می‌شوند و در نهایت ناباروری خانم را در بارداری‌های بعدی به همراه دارد.


کریمی یادآوری کرد: زوج‌هایی که بنا به هر دلیلی، اکنون آمادگی باردار شدن را ندارند، آگاهانه از روش‌های مطمئن جلوگیری از بارداری استفاده کنند، زیرا هر یک از راه‌های سقط جنین عمدی، عوارض منحصر به فرد خود را دارد. برای مثال در سقط‌های عمدی که از طریق مصرف دارو‌هایی خاص انجام می‌شوند، این احتمال وجود دارد که خانم بر اثر خونریزی‌های شدید به کم‌خونی زیاد و در نهایت شوک دچار شود همچنین اگر سقط جنین به کمک وسایلی غیر استریل یا در محیطی غیر بهداشتی صورت بگیرد، احتمال بروز عفونت، چسبندگی و ناباروری در بارداری‌های بعدی و حتی مرگ وجود دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha