رئیس کمیته اپیدمیولوژی ستاد مقابله با کرونا با بیان اینکه پیچیدگی ویروس به حدی است که معلوم نیست واکسن تولید شده چقدر می‌تواند موثر باشد، گفت: اگر داستان ابتلای مجدد بهبودیافتگان پررنگ باشد، پس واکسن هم این خصوصیت را خواهد داشت و نمی‌تواند قوی تر از خود ویروس برایمان ایمنی ایجاد کند؛ بنابراین باید یاد بگیریم بدون واکسن و دارو بیماری را مدیریت کنیم.

کرونا؛ ویروسی عجیب / معلوم نیست واکسن چقدر می تواند موثر باشد

سلامت نیوز:رئیس کمیته اپیدمیولوژی ستاد مقابله با کرونا با بیان اینکه پیچیدگی ویروس به حدی است که معلوم نیست واکسن تولید شده چقدر می‌تواند موثر باشد، گفت: اگر داستان ابتلای مجدد بهبودیافتگان پررنگ باشد، پس واکسن هم این خصوصیت را خواهد داشت و نمی‌تواند قوی تر از خود ویروس برایمان ایمنی ایجاد کند؛ بنابراین باید یاد بگیریم بدون واکسن و دارو بیماری را مدیریت کنیم.


به گزارش سلامت نیوزبه نقل از  ایسنا، دکتر علی اکبر حقدوست با اشاره به اینکه ویروس کرونا یک شطرنج باز بسیار حرفه‌ای است، گفت: از این رو به محض آنکه ذره‌ای حواسمان از آن پرت شود می‌تواند به راحتی ما را به سمت کیش و مات شدن ببرد. در این مدت فراز و نشیب‌های متعددی داشتیم و حدودا از ۲ ماه قبل مجددا موارد افزایشی بیماری را در اکثر یا تمام نقاط کشور داشتیم و ویروس در روستاها و شهرهای ما نفوذ کرده و به محض اینکه رعایت موارد بهداشتی کاهش یابد، ویروس فعال خواهد شد.


پیر شدن اپیدمی کرونا در شهرهای دارای آلودگی بیشتر

کرونا در کدام استان ها رو به کاهش است؟

وی افزود: می‌شود گفت در شهرهایی که در چند هفته اخیر آلودگی بیشتری داشتند، کم کم شاهد پیر شدن اپیدمی بیماری در آنجا هستیم و به یاری خدا رو به کاهش هستند. شاید ۴ هفته قبل از وضعیت خوزستان می‌ترسیدیم اما به حد قابل قبولی روبه کاهش است، همچنین استان‌های جنوبی مثل بوشهر و بندرعباس علی‌رغم اینکه تعداد مریض‌های آی‌سی‌یو و فوتی ادامه دارد، اما ابتلا به ویروس به میزان قایل توجهی کاهش یافته است. در استان‌های غربی مانند کردستان، کرمانشاه و همدان تقریبا رو به کاهش بیماری است. برای استان‌های آذری زبان باید بیشتر حواسمان را جمع کنیم؛ به همین شکل شمال شرقی کشور و خراسان رضوی نقطه‌ای است که باید به آن توجه داشته باشیم زیرا می‌تواند مستعد اتفاقات ناگوار باشد. تهران نیز مانند هر شهر بزرگ دیگری از ابتدا همواره در حالت هشدار بوده است.


ماسک، یکی از دلایل کنترل بیماریمعاون وزیر بهداشت با بیان اینکه احتمالا یکی از دلایل کنترل بیماری ماسک زدن مردم است، تصریح کرد: البته زدن ماسک به تنهایی کافی نیست، تجمعات زیاد و عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در بعضی جاها مثل مترو، اتوبوس، بازارهای شلوغ و... می‌تواند ایجاد کننده اپیدمی باشد. ماسک زدن خطر انتقال بیماری را کاهش می‌دهد اما آن را به صفر نمی‌رساند.


حفظ سلامت و عدم ایجاد خطر برای دیگران از واجبات است

وی درباره برگزاری مراسمات عزاداری امام حسین(ع)، اظهار کرد: عزاداری ما مسلمانان ترکیبی از شور و شعور است و این دو در کنار هم باعث رشد و تعالی جان و روان انسان خواهند شد. همانگونه که حفظ شعائر مهم است در کنار آن حفظ سلامت و عدم ایجاد خطر برای دیگران از واجبات است. حتی اگر خدایی ناکرده برای یک نفر باعث ازردگی و فوت شویم، انگار کل مردم را به نوعی ذبح کرده‌ایم. شاید بهتر باشد در این شرایط برای ویروسی که نسبت به هر روشی راه در رو را پیدا می‌کند، سعی کنیم مراسمات عزاداری تا حد امکان با فاصله‌های زیاد و به صورت مجازی برگزار شود. کسی تصور نمی‌کرد خانه خدا، حرم رضوی و... در روزهایی اینچنین خلوت باشند، اما شرایط این موضوع را ایجاد می‌کند و از آنجایی که دین ما دین تعقل است می‌بینیم اگر بتوانیم از راه دور و از طریق رادیو و تلویزیون مفاهیم مراسم معنوی را در خودمان احیا کنیم، شاید ضرورتی نباشد دسته‌هایی راه بیفتد و آن عزادری‌ها انجام شود و امیدواریم در سالهای بعد با شرایط ایمن عزاداری باشکوه تری برگزار کنیم.


تلاش برای برگزاری کنکور در سالم ترین شرایط

داوطلبان حتی لحظه ای ماسک را کنار نزنن

دحقدوست درباره دیدگاه وزارت بهداشت در مورد نقاط ضعف و قوت در برگزاری کنکور دکتری، تصریح کرد: سلامت مردم و داوطلبان کنکور برای ما اولویت اول است و ستاد کروناه هم بر اساس اینکه بهترین هدیه را برای سلامتی مردم داشته باشد، تصمیم‌گیری می‌کند و نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی نیز تمام بحث‌هایی که دارند برای این است که سلامت مردم و جامعه به خطر نیفتد. بر اساس این اصل که سلامت رکن اصلی است باید تصمیم‌گیری کنیم، اما توجه کنید سلامتی جسم و سلامت روان هر کدام دو مسئله جدا هستند. عزیزانی هستند که چندین سال است خود را محبوس کردند تا برای این امتحانات آماده شوند فلذا باید به سلامت به شکل جامع نگاه کرد، همانگونه که فرد نباید به کرونا مبتلا شود، نباید دچار استرس اضافه شود. لذا بحث‌های تکنیکال باید پشت درب‌های بسته باشد. داوطلبین مطمئن باشند تمام تلاشمان را می‌کنیم تا در سالم‌ترین شرایط کنکور دهند. برگزاری کنکور دکتری حتما نقص‌هایی هم داشته اما به نقاط قوتی مانند حفظ فاصله صندلی‌ها نگاه کنیم البته برای آزمون‌های بعدی در تلاش هستیم تا اقداماتمان را تقویت کنیم.


وی افزود: یکی از نکات مهم برای ما ترغیب داوطلبان است تا حتی لحظه‌ای ماسک خود را از روی صورت کنار نزنند، در مقایسه با تمهیدات اندیشیده شده برای داوطلبان نگرانی زیادی ندارم. تا این لحظه می‌دانیم کنکور در روزهای پایانی مرداد ماه برگزار خواهد شد و باید اجازه دهیم این مضمون به گوش خانواده‌ها و مردم برسد بدون آنکه تردید ایجاد کنیم. ارتباط وزارت بهداشت با تمامی بخش‌ها چه در دولت و چه خارج از دولت رابطه‌ای صمیمانه است.


حق دوست درباره ادعای یکی از شبکه‌های خبری فارسی زبان در خارج از کشور در زمینه آمار کرونا در ایران، بیان کرد: نمی‌دانیم منبع این اطلاعات که ارائه شده کجاست و اطلاعاتی است که باید راستی‌آزمایی شود، اما این را در نظر بگیرید که با تغییر کوچکی در تعاریف همه چیز عوض می‌شود، مثلا از نظر اپیدمیولوژیک می‌گوییم موارد مشکوک، محتمل و قطعی بیماری وجود دارد و آنچه سازمان بهداشت جهانی و کشورهای دنیا گزارش می‌دهند موارد قطعی تست pcr مثبت است. البته ما می‌دانیم این تست می‌تواند منفی کاذب هم داشته باشد. موارد مشکوک و محتمل که تست ندادند در هیچ جای دنیا جزو امار بیماری اعلام نمی‌شود.


درباره آمار صادقانه با مردم سخن می گوییم

وی در اینباره ادامه داد: اگر بخواهیم در مورد آمار و ارقام حرف بزنیم صحبت زیاد است، مگر روزنامه گاردین در مورد کم شماری آمار کرونا در آمریکا و انگلستان صحبت نمی‌کند؟ آیا باید بگوییم اعدادی که این کشورها اعلام می‌کنند دروغ است؟ هر عدد و رقمی محدودیت خاص خود را دارد و اگر دولت ایران می‌خواست در مورد آمار کامل صحبت نکند، چرا به وضوح افزایش پیک کرونا را نشان داد؟ خب اگر قرار است آمار واقعی اعلام نشود، همین میزان آمار را هم اعلام نمی‌کردیم. با نگاه به گزارش سازمان بهداشت جهانی در منطقه اِمرو می‌بینیم تنها کشوری که نقشه‌ و گزارش کاملش وجود دارد، ایران است. ما با مردم صادقانه سخن گفتیم و اگر موارد افزایشی مشاهده شده بود باید مصداق آن را مردم می‌دیدند. الان در هر بیمارستانی با اینکه فشار بر کادر درمانی وجود دارد اما تخت خالی دارند و این نشان می‌دهد ظرفیت ما بیش از این حد است و شدت آن قدر بالا نرفته که بخواهیم شاهد چنین آماری باشیم.


کرونا؛ ویروسی عجیب

وی درباره احتمال بروز تغییرات در ویروس کرونا، خاطرنشان کرد: نادانسته‌های ما نسبت به دانسته‌هایمان در مورد ویروس بیشتر است و هرکس بخواهد قطعی در مورد آن صحبت کند باید به علم و دانشش شک کرد. ویروس بسیار عجیب است، نه ایمونولوژی و نه اپیدمیولوژی آن را خوب نمی‌دانیم. مثل هر عامل بیماری زای دیگری وقتی از فرد به فرد دیگری منتقل می‌شود می‌تواند تغییرات ژنتیکی پیدا کند. در مقالات مختلفی در مورد تغییرات خصوصیتش از نظر بیماری نکاتی ذکر شده است، اما مستند قطعی در مورد ضعیف یا قوی شدن بیماری و اینکه میل به سرایت در گروهی کم یا زیاد شده در دست نداریم.


بر اساس آمار، مرگ و میر کرونا خیلی بالا نیست

حقدوست ادامه داد: بر اساس آمار، مرگ و میر ناشی از کرونا خیلی بالا نیست و جزو کشورهای در رده وسط، پایین و به سمت خوب هستیم. در چندماه گذشته پزشکان و پرستاران ما تجربه خوبی کسب کردند و در مدیریت بیماری شاخص‌ها و خدماتمان ارتقای قابل ملاحظه‌ای داشته است. تعداد مقالات تولیدی در ایران در این زمینه در رده‌های ۱۰ کشور اول دنیا است و محققین تحقیقات خود را به راحتی چاپ کرده‌اند.


شدت بیماری با افزایش سن، افزایش می یابد

بیشترین میزان مرگ و میر کرونا در سنین بالای ۶۵ سال و افراد دارای بیماریهای زمینه ای

وی در ادامه تاکید کرد: شدت بیماری با سن افزایش می‌یابد و متاسفانه علی‌رغم اینکه کسر کوچکی از جمعیت ما افراد بالای ۶۵ سال است، اما مرگ و میر در سنین بالاتر زیاد است. بالاترین تعداد مرگ و میر در گروه‌های بالای ۶۵ سال و افراد دارای بیماری زمینه‌ای بوده است. در ابتدا نسبت ابتلا در مردان بیش از زنان بود که با گذشت زمان این نسب به یکدیگر نزدیک شدند.


حقدوست افزود: در مورد کودکان تصور می‌شد مقاومتی در ابتدا به بیماری وجود دارد که مشخص شد برای تشخیص بیماری در آنها در ایران و جهان مشکلاتی وجود داشته است. استرس نابه جا مناسب نیست. اگر فردی مطلع می‌شود شخصی از نزدیکانش به بیماری مبتلا شده که با او در ارتباط بوده است باید چند روزی خود را ایزوله کند.


حقدوست افزود: انجام کارهای غیر ضروری باید به حداقل برسد. آموزش رانندگی و کلاس زبان واجب نیست و می‌توانند آن را به تعویق بیاندازند و در صورت الزام آن را با تاخیر انجام دهند.


وی درباره واکسن کرونا، اظهار کرد: در دنیا گروه‌های زیادی در حال تحقیق و تولید واکسن هستند و در کشور ما هم کارهای خوبی صورت گرفته که با فراهم شدن شرایط خواهید دید از نظر علمی در مورد تولید واکسن از کشورهای دیگر عقب نیستیم، اما پیچیدگی ویروس به حدی است که معلوم نیست واکسن تولید شده چقدر می‌تواند موثر باشد. اگر داستان ابتلای مجدد پر رنگ باشد یعنی خود ویروس را هم مبتلا شویم و بعد از مدتی گروهی دوباره مبتلا شوند، پس واکسن هم این خصوصیت را خواهد داشت و نمی‌تواند قوی تر از خود ویروس برایمان ایمنی ایجاد کند، لذا باید یاد بگیریم بدون واکسن و دارو بیماری را مدیریت کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha