سلامت نیوز : یك جراح و متخصص ارتوپدی تاكید كرد: دو زانو یا چهار زانو نشستن افراد مبتلا به استئوآرتریت یا آرتروز زانو ممنوع است.

دكتر رحیم محمدتقی نژاد در گفت‌وگو با ایسنا اظهار داشت: استئوآرتریت زانو یا آرتروز زانو یكی از علل شایع درد زانو در سالمندان است كه علاوه بر درد و تورم سبب اشكال در راه رفتن آنها می‌شود.

وی ادامه داد: این بیماری اغلب با استئوآرتریت سایر مفاصل همراه بوده كه علاوه بر درد و تورم سبب اشكال در راه رفتن آنها می‌شود و بیشتر در افراد بالای 50 سال دیده می‌شود. همچنین شیوع آن در زنان بیشتر از مردان است.

وی افزود: این بیماری ممكن است یكطرفه یا دو طرفه بوده و معمولا قسمت داخلی زانو بیش از قسمت خارجی آن مبتلا شود چرا كه فشار بیشتری روی این قسمت وارد می‌شود.

این متخصص و جراح ارتوپدی ضمن اشاره به علل مساعد كننده بیماری استئوآرتریت عنوان داشت: ضربه‌های مختلف زانو كه سبب شكستگی، دررفتگی، پارگی منیسكها و رباطهای زانو می‌شوند در صورتی كه به طور صحیح معالجه نشوند دیر یا زود سبب بروز استئوآرتریت می شوند.

وی، فشار بیش از حد روی زانو، آرتریت‌های چركی و غیرچركی را كه منجر به ضایعات غضروف مفصلی شوند، بیماریهای عصبی، دررفتگی مكرر كشكك و فعالیتهای ورزشی زیاد همچون فوتبال، كوهنوردی و عوامل ارثی را از دیگر علل مستعد كننده این بیماری برشمرد.

وی خاطرنشان كرد: در كشور ما استئوآرتریت بین كشكك و استخوان ران شایع‌تر است و علت آن وضع زندگی اجتماعی است چرا كه اكثر افراد در موقع نشستن و غذا خوردن روی زمین و به صورت دو زانو یا چهارزانو می‌نشینند.

وی یادآور شد: توالت‌های ایرانی طوری است كه افراد با زانوی كاملا خم روی آن می‌نشینند كه این وضعیت فشار زیادی روی غضروف آن وارد كرده و نهایتا باعث تشدید استئوآرتریت می‌شود.

این جراح و متخصص ارتوپدی درد را از علائم برجسته این بیماری دانست و گفت: درد ابتدا خفیف بوده و پس از راه رفتن طولانی برای بیمار بوجود می‌آید و در مراحل پیشرفته به تدریج شدت آن بیشتر شده و درد غالبا به عضلات ساق و ران انتشار می‌یابد.

دكتر تقی نژاد خاطرنشان كرد: در بیمارانی كه استئوآرتریت بیشتر مفصل بین كشكك و استخوان ران را مبتلا كرده است درد بیشتر در موقع بلند شدن پس از مدتی طولانی نشستن، بلند شدن از روی توالت ایرانی و یا بالا و پائین رفتن از پله‌ها بوجود می‌آید در حالی كه در استئوآرتریت بین استخوان و ران و درشت نی، درد بیشتر در كنار داخلی یا خارجی زانو وجود دارد.

وی گفت: در زمینه درمان این بیماری ابتدا بایستی بیمار را از كارهائی كه فشار زیاد روی زانو وارد كرده و باعث تشدید بیماری می‌شود منع كرد. همچنین اگر بیمار چاق است كم كردن وزن ضروری است.

وی توصیه كرد: دو زانو و چهار زانو نشستن در این بیماری ممنوع بوده و همچنین باید از توالت فرنگی استفاده شود. از طرف دیگر از بالا و پایین رفتن پله‌های زیاد خودداری شود.

وی افزود: سرما باعث تشدید درد و ناراحتی بیمار شده و گرما باعث تسكین آن می‌شود. همچنین تجویز داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی باعث كاهش تورم مفصلی و تسكین درد می‌شود در صورتی كه درمان‌های فوق موثر نباشد از تزریقات داخل مفصل كه باعث كاهش تورم داخل مفصل و درد بیمار می‌شود استفاده شود كه این تزریقات نباید به طور مكرر تكرار شود و در مراحل پیشرفته و درگیری تمام قسمتهای زانو تعویض مفصل زانو نیاز است.

وی ضمن توصیه به انجام فعالیت‌های استاندارد، اجتناب از انجام فعالیت‌های غیرضروری و اصلاح رژیم غذایی یادآور شد: مصرف روزانه 3 لیوان شیر، رژیم غذایی حاوی كلسیم و كم كالری، كاهش وزن و تصحیح كردن فعالیت‌های روزانه از جمله روشهای درمانی است. در صورتی كه درمان با مواد فوق و دارو پاسخ نداد می‌توان از درمان‌های جراحی بهره برد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha