طرح ترافیک تهران تعلیق شد زهرا نژادبهرام، عضو هیأت‌رئیسه شورای شهر تهران: کسانی که ماسک نمی‌زنند جریمه شوند الهام فخاری، عضو شورای شهر تهران: باید کاری کرد تا مردم دوام بیاورند و زندگی‌خواهی بین مردم نمیرد پنج روز پیش سیما لاری، سخنگوی وزارت بهداشت کشور، خبر از قرمزشدن تهران داد و گفت پایتخت برای نخستین‌بار بعد از خیز اول بیماری کرونا در وضع قرمز قرار گرفته است و بنابراین لازم است اعمال محدودیت‌ها و رعایت پروتکل‌ها جدی‌تر تلقی شود.

افسار گسیختگی کرونا در تهران

سلامت نیوز:طرح ترافیک تهران تعلیق شد زهرا نژادبهرام، عضو هیأت‌رئیسه شورای شهر تهران: کسانی که ماسک نمی‌زنند جریمه شوند الهام فخاری، عضو شورای شهر تهران: باید کاری کرد تا مردم دوام بیاورند و زندگی‌خواهی بین مردم نمیرد پنج روز پیش سیما لاری، سخنگوی وزارت بهداشت کشور، خبر از قرمزشدن تهران داد و گفت پایتخت برای نخستین‌بار بعد از خیز اول بیماری کرونا در وضع قرمز قرار گرفته است و بنابراین لازم است اعمال محدودیت‌ها و رعایت پروتکل‌ها جدی‌تر تلقی شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شهروند ،تهران قرمز شد و به تبع آن ادارات و سازمان‌ها با حضور تعداد کمتر کارکنان‌شان باز شدند اما با این حال اینها نتوانسته در یک هفته گذشته اثرات چندانی بر وضع پایتخت بگذارد. همچنان نگرانی از افزایش و شیوع ابتلا در پایتخت بالاست و به گفته لاری، سخنگوی وزارت بهداشت، همچنان این شهر در وضع قرمز است.

همین هم عاملی بوده تا انوشیروان محسنی‌بندپی، استاندار تهران، با اشاره به تشدید نظارت‌ها بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی از تمدید دورکاری یک‌سوم کارکنان دستگاه‌های اجرایی استان تهران در هفته جاری خبر دهد و بگوید در حاشیه جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا تصمیم گرفته شده که طرح ترافیک در پایتخت به حالت تعلیق درآید و بقیه محدودیت‌‍‌ها مانند هفته‌های گذشته پابرجاست.

به گفته او ساکنان و شهروندان استان تهران از حضور در اماکن شلوغ و پرجمعیت خودداری کرده و در صورت حضور تمامی پروتکل‌های بهداشتی ازجمله استفاده از ماسک را رعایت کنند: «نظارت جدی بر رعایت پروتکل‌ها و استفاده از ماسک به‌ویژه در اماکنی همچون پاساژها و مراکز شلوغ تشدید می‌شود و از شهروندان و اصناف مختلف درخواست می‌شود پروتکل‌های بهداشتی را به خوبی رعایت کنند.» او همچنین گفته روزانه ۷۰۰ نفر در بیمارستان‌های استان تهران بستری می‌شوند و فقط در دهم تیر در بیمارستان‌های استان تهران ۵۲ نفر جان خود را از دست داده‌اند: 

 «شمار قربانیان در پایتخت در بعضی روزها به بالای ۱۲۰ نفر رسیده است.» ایرج حریرچی، معاون وزیر بهداشت، هم پیش از این از آمار ۶۰۰ بستری روزانه در تهران خبر داده و گفته بود که از این تعداد ۵ تا ۱۰‌درصد جان خود را از دست می‌دهند.شورای شهر تهران اما در این مدت درباره آمار مبتلایان و فوتی‌های ناشی از کرونا در تهران پرس‌وجوهای بسیار کرده بود و تعداد بسیاری از اعضای این شورا خواستار شفاف‌شدن آمار بودند. چنان‌که ناهید خداکرمی، رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران با بیان اینکه روزانه در تهران بین ٧٠ تا بالای ١٠٠ نفر بر اثر ابتلا به کرونا یا مشکوک به کووید- ١٩ دفن می‌شوند در هفته گذشته، گفت:

«مطابق آماری که من دارم، روزانه در بهترین شرایط ٧٠ نفر‌ و در بدترین شرایط کمی بالاتر از ١٠٠ نفر در تهران بر اثر ابتلا به کووید- ١٩ جان می‌سپارند و از آنجا که وزارت بهداشت آمار فوتی‌ها را کلی اعلام می‌کند، تهران هم در دل آمار کلی جا می‌گیرد. اما دلیل این تفاوت آماری میان آنچه سخنگوی وزارت بهداشت بیان می‌کند ‌با آماری که ما در دست داریم را باید در دو مسأله جست‌وجو کرد؛ اول اینکه پاسخ تست کرونای بسیاری از فوتی‌ها پس از دفن مشخص می‌شود ‌و علت مرگ عده‌ای دیگر هم آر.دی.اس یا دیسترس تنفسی یا همان رنج تنفسی قید می‌شود.

احتمالا دلیل این تفاوت آماری در همین است.»حالا و با وجود آنکه در ۲۴ ساعت گذشته ۲۱۶ بیمار مبتلا به کووید-۱۹ جان داده‌اند، زهرا نژادبهرام،  عضو هیأت‌رئیسه شورای شهر تهران، نامه‌ای به ستاد مبارزه با کرونای شهر تهران نوشته و در آن سه پیشنهاد را برای تهرانی که در شرایط قرمز قرار دارد مطرح کرده است.


تهران در شرایط نیمه‌قرنطینه استدر نامه نژادبهرام یکی از پیشنهادها این است که کسانی که از ماسک استفاده نمی‌کنند، براساس کد ملی‌شان جریمه شوند. پیشنهاد بعدی او دورکاری کارمندان دولت به بیش از ۵۰‌درصد و پیشنهاد آخرش هم برخورد سختگیرانه‌تر با واحدهای صنفی است که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند. او هرچند گفته این پیشنهادهای شخص اوست و دیگر اعضای شورای شهر نظری در این‌باره نداده‌اند اما تأکید کرده است:

«شهرداری و شورای شهر ضابط قضائی نیستند که این برخوردها را انجام دهند. لازم است این پیشنهادها در ستاد ملی کرونا بررسی و تصویب شود و در صورت تصویب نحوه اجرای آن نیز مشخص خواهد شد.» نژادبهرام حالا با توجه به اینکه آمار و اطلاعات شورا و اعضایش محدود به همان اطلاعاتی است که در دسترس عموم مردم است، به  می‌گوید:

«همین آمارها هم نگران‌کننده‌اند. تهران در وضع قرمز قرار گرفته و این در حالی است که اخبار جهانی هم موید این است که دنیا در شرایط سختی قرار گرفته، بنابراین با توجه به وسعت تهران نیاز داریم کمی جدی‌تر به مسأله ورود پیدا کنیم.» نژادبهرام معتقد است کرونا و سرعت انتقال آن دو هفته‌ای است تهران را به شکل نیمه‌قرنطینه درآورده است؛  شرایطی که عکس‌العمل‌های جدی‌تری را می‌طلبد تا افسارگسیختگی کرونا مهار شود.

او بر این باور است که نیازمند نوعی خودقرنطینگی هستیم تا شرایط را کنترل کنیم. این عضو شورای شهر ستاد ملی مقابله با کرونا را مرجع تصمیم‌گیر در این زمینه می‌داند:   «شهردار تهران عضو ستاد است. مسئولیت یکی دو کارگروه ستاد هم با شهرداری است.

ستاد هر تصمیمی بگیرد، شهرداری اجرا خواهد کرد.»به گفته او با تشکیل ستاد ملی مقابله با کرونا شهرداری تهران پیشنهادهایی را در قالب مدیریت شهری ارایه داد تا در کارگروه‌ها کارهای کارشناسی صورت بگیرد و به مرحله اجرا برسد. او همه‌گیری کرونا را بحران این روزها می‌داند؛ بحرانی که نیازمند مدیریت واحد است: «شهرداری در اجرای پیشنهادها ضابط اجرایی نیست؛ اما چیزی که اهمیت دارد این است که مدیریت شهری نگران شیوع بیماری است.» این عضو شورای شهر تهران آینده را روشن می‌بیند.

او معتقد است بحران کرونا را هم مانند سایر بحران‌ها می‌توانیم پشت سر بگذاریم. هر چند نژادبهرام مدیریت واحد را در این گذر تأثیرگذار می‌داند و بر آن تأکید دارد اما معتقد است که آنچه موجب موفقیت در دور اول کرونا شد جلوگیری از تشدد مدیریت‌ها بود. او عملکرد ستاد ملی مقابله با کرونا را در دوران اول موفق‌تر ارزیابی می‌کند؛ موفقیتی که به گفته نژادبهرام می‌توان برای آن دلایلی را ذکر کرد: «در دور دوم ستاد به‌شدت در حال چانه‌زنی است تا تصمیماتش را عمومیت ببخشد و این قسمت نگران‌کننده است.»

الهام فخاری، عضو شورای شهر تهران، هم اطلاعات شورا را معطوف به گفته‌های ستاد ملی مقابله با کرونا می‌داند؛ ستادی که در دو هفته گذشته تهران را در لیست قرمزها قرار داده است. فخاری وضع قرمز تهران را نگران‌کننده می‌داند. او معتقد است طولانی‌شدن همه‌گیری و فشارهای جانبی تحریم‌ها باعث شده شهروندان نسبت به رعایت پروتکل‌ها کمی با حساسیت پایین‌تری برخورد کنند‌.

او می‌گوید: «متأسفانه فضای حاکم بر شهر نمایانگر شهری در وضع قرمز نیست.» این عضو شورای شهر هم در اسفندماه لیستی از راهبردهای پیشنهادی را به ستاد ملی مقابله با کرونا ارایه داده است. او شورا و شهرداری را همراه ستاد ملی مقابله با کرونا میداند و بر این باور است مصوبات شورا در این دوره همه‌گیری همیار ستاد ملی مقابله با کرونا بوده است: 

 «مردم ما فشارهای اقتصادی سختی را تحمل می‌کنند و بحران کرونا هم به این فشارها دامن زده است.» فخاری نبود فرصت سوگواری را فشار مضاعفی بر شهروندان می‌داند؛ فشاری که به گفته او خطر ناامیدی و گسست اجتماعی را بالا می‌برد. او شرایط این روزها را سخت و طاقت‌فرسا می‌داند: «نیاز است به نیازهای روانی شهروندان توجه ویژه  شود باید کاری کرد تا مردم دوام بیاورند و زندگی‌خواهی بین مردم نمیرد.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha