شرکت فولاد مبارکه همواره در اهداف و استراتژی های خود، تولید و توسعۀ پایدار، حمایت از صنایع داخلی و تأمین حداکثری نیاز تولیدکنندگان صنایع پایین دستی و ایجاد زمینه های مناسـب برای اشتغالزایی جوانان کشور را مدنظر قرار داده و بر همین اساس برای پیـاده سازی نظام عرضه و قیمت گذاری پایدار و استاندارد بر اصول تعیین شده تأکید داشته و رعایت آنها را لازم الاجرا دانسته است. افزایش ظرفیت تولید این شرکت از 2.4 میلیون تن به بیش از 7.5 میلیون تن در سال طی ربع قرن تلاش خالصانه و صادقانۀ کارکنان خستگی ناپذیر فولاد مبارکه بیانگر این مهم بوده است.

چالش ها و راهکارهای تنظیم بازار

سلامت نیوز: شرکت فولاد مبارکه همواره در اهداف و استراتژی های خود، تولید و توسعۀ پایدار، حمایت از صنایع داخلی و تأمین حداکثری نیاز تولیدکنندگان صنایع پایین دستی و ایجاد زمینه های مناسـب برای اشتغالزایی جوانان کشور را مدنظر قرار داده و بر همین اساس برای پیـاده سازی نظام عرضه و قیمت گذاری پایدار و استاندارد بر اصول تعیین شده تأکید داشته و رعایت آنها را لازم الاجرا دانسته است. افزایش ظرفیت تولید این شرکت از 2.4 میلیون تن به بیش از 7.5 میلیون تن در سال طی ربع قرن تلاش خالصانه و صادقانۀ کارکنان خستگی ناپذیر فولاد مبارکه بیانگر این مهم بوده است.

به گزارش سلامت نیوز، این شرکت برای توسعه و تأمین صنایع داخل کشور گام های مؤثری برداشته است؛ در نتیجه میزان واردات محصولات فولادی تخت طی چند سال گذشته از 3 میلیون و 678 هزار تن به ۵۰۸ هزار تن در سال ۹۸ رسید و ۸۶ درصد تنزل یافت. بدین ترتیب از یک طرف وابستگی صنایع فلزی به فولادسازان خارجی و دیگر کشورها کاهش یافت و از طرف دیگر موجب اشتغالزایی و رونق تولید بیشتر در داخل کشور شد که البته در کنار آن میتوان به جلوگیری از خروج میلیاردها دلار از کشور نیز اشاره کرد.


مشتریان فولاد مبارکه در  ۱۲ زمینۀ مختلف فعالیت می کنند که یکی از آنها مربوط به صنایع تکمیلی و نوردکاران است. فولاد مبارکه با رویکرد توسعۀ زنجیرۀ پایین دستی و در جهت حمایت از بازار داخل، کالای موردنیاز و خوراک خطوط تولیدی شرکت های فولاد گیلان، فولاد اکسین، فولاد کاویان، نورد و لولۀ  اهواز و همچنین فولاد غرب آسیا و شرکت هفت الماس را تأمین کرد تا از یکسو در شرکت های مذکور تولید و اشتغال تداوم یابد و از سوی دیگر محصولات فولادی تخت تولیدشده در آن شرکت ها به بازار عرضه گردد.


طبق تصمیمات نود و هفتمین جلسۀ کارگروه تنظیم بازار مورخ دوم تیرماه ۹۹ مقرر شد دیگر صنایع تکمیلی نیز محصولات تولیدی خود را در بورس کالا عرضه کنند. فولاد مبارکه ضمن تأکید بر اجرای این راهکار اصولی، لازم میداند نهادهای بالادستی بر اجرای آن نظارت و کنترل دقیق و شفاف داشته باشند. در تصمیمات کمیتۀ تخصصی تنظیم بازار فولاد که در تاریخ 1/5/99 ابلاغ شد، کف عرضۀ تکلیفی اسلب به صورتی تعیین شده است که عملا هیچ نیازی به بورس کالا نیست، زیرا عرضه کننده و خریدار به همراه میزان خرید آنها تعیین شده است. در این حالت هیچ رقابتی در بورس کالا وجود ندارد و قیمت نیز همان قیمت پایه خواهد بود. در حقیقت قیمت گذاری تعزیراتی صورت گرفته؛ بنابراین نقش بورس به طور کلی حذف شده و هیچ جایگاهی برای پروژۀ ملی و ضروری کشور نیز در نظر گرفته نشده است.


در ماه های اخیر بسیاری از معاملات فولاد مبارکه در بورس کالا باطل شد. این امر موجب افزایش رانت شدید قیمت در بازار شده و از سوی دیگر ثبت سفارش مشتریان را با اخلال مواجه کرده است. در این حالت نه تنها به رونق و جهش تولید کمکی نشده، بلکه به تولیدکنندۀ واقعی مانند فولاد مبارکۀ اصفهان که بزرگترین شرکت بورسی کشور شناخته می شود و سهم بسزایی در رونق تولید و اشتغالزایی دارد، فشارهای زیادی وارد آورده و فرایند عرضه و تقاضا را با مشکلات عدیده ای مواجه کرده است.


با ابلاغ تصمیمات هشتادمین جلسۀ کارگروه تنظیم بازار انتظار میرفت تمرکز بر قیمت گذاری کاهش یابد و روند عرضه و تقاضا به حالت منطقی بازگردد، ولی با تصمیمات بعدی و ابطال معاملات بورس کالا (بهصورت کلی یا جزئی) بدون وجود یک فرمول مشخص، قیمت در بازار متلاطم گردید و تولیدکنندگان و مصرف کنندگان را دچار سردرگمی کرد و باعث شد اختلاف قیمت بازار آزاد و بورس کالا افزایش یابد. این مابه التفاوت قیمت تنها سود دلالان را افزایش می دهد و از چرخۀ سرمایه گذاری برای تداوم و رونق تولید حذف شده است.


فولاد مبارکه بر اساس تجارب چندین ساله در عرضۀ محصولات به بازار، اطمینان دارد با تعیین قیمت طبق فرایند عرضه و تقاضا و فعال شدن فروش مچینگ و بازگشت به روال عادی عرضه در بورس کالا، روند نزولی التهاب قیمت در بازار آغاز خواهد شد و  این امر در مجموع به نفع زنجیرۀ فولاد کشور و بازگشت ثبات به بازار محصولات فولادی تخت خواهد بود.
برای این مهم موارد زیر لازم است:
۱- تمامی بندهای تصمیمات هشتادمین جلسۀ کارگروه تنظیم بازار اجرا شود، ازجمله:
۱-۱ عرضۀ محصولات سایر شرکتهای خریدار ورق فولادی و نوردکاران طبق بند ۴-۶ در بورس کالا؛
۱-۲ فروش انواع لوله و پروفیل حداکثر ۱۲ درصد بیشتر از قیمت ورق گرم دریافتی در همان ماه طبق بند ۶-۶؛
۱-۳ نظارت و کنترل بر موجودی انبارهای مستقر در استانها طبق بند ۸-۶؛
۱-۴ تسهیل در عرضۀ محصولات فولاد مبارکه به میزان ۴۰ درصد ورق گرم و ۲۰ درصد ورق سرد در تالار معاملات بورس کالا و فروش بقیه تولیدات در مچینگ و عدم ابطال معاملات؛
2- روش تعیین قیمت پایه در بورس کالا و سقف رقابت اصلاح شود. پیشنهاد می گردد قیمت پایه برابر با متوسط موزون قیمت کشف شدۀ قبلی برای هر نماد در نظر گرفته شود و امکان رقابت تا سقف قیمت های جهانی با نرخ تسعیر  ارز  سنا (اسکناس) در نظر گرفته شود. با این روش نوسانات قیمت در عرضه های متوالی به حداقل می رسد و مشتریان به دلیل اطمینان از ثبات نسبی قیمت و دریافت کالا برای خرید از بورس کالا هجوم نمی آورند.
3- به علت نیاز گروه فولاد مبارکه به ارز برای تأمین برخی تجهیزات و مواد اولیه از خارج کشــور لازم اســت صادرات حدود ۲۵ درصد مجموع محصولات گروه فولاد مبارکه مجاز باشد و موانع انجام صادرات این گروه تا این سقف برداشته شود.
4- جهت تداوم تولید در شرکت های فولادساز از جمله فولاد مبارکه تأمین به موقع و کافی مواد اولیۀ موردنیاز ازجمله سنگ آهن و کنسانتره لازم و ضروری است و باید معادن و کارخانجات تولیدی ملزم به تأمین به موقع و مداوم مواد اولیه برای شرکت های فولادی باشند.
5- اجرای تصمیمات کمیتۀ تخصصی تنظیم بازار مورخ 1/5/99 به منظور بررسی کارشناسی دقیقتر به تأخیر افتد تا پس از اصلاح آن مجددا ابلاغ گردد.

https://www.msc.ir/23428.html

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha