مدت زمان زیادی است که مردم تصور می‌کنند اضافه وزن و چاقی نتیجه مستقیم مصرف چربی است. بنابراین زمانی که مصمم می‌شوند رژیم لاغری بگیرند تا می‌توانند مصرف منابع چربی را کم می‌کنند و بهترین کار را در این می‌دانند که به‌اصطلاح لب به چربی نزنند؛ اما واقعیت این است که چنین تصمیمی مبنای علمی ندارد و بدنامی چربی از همان باورهای غلطی ناشی می‌شود که آن را عامل اصلی چاقی و اضافه وزن تلقی می‌کنند.

آیا لازم است چربی‌ها را به کل از رژیم غذایی‌تان حذف کنید؟

سلامت نیوز: مدت زمان زیادی است که مردم تصور می‌کنند اضافه وزن و چاقی نتیجه مستقیم مصرف چربی است. بنابراین زمانی که مصمم می‌شوند رژیم لاغری بگیرند تا می‌توانند مصرف منابع چربی را کم می‌کنند و بهترین کار را در این می‌دانند که به‌اصطلاح لب به چربی نزنند؛ اما واقعیت این است که چنین تصمیمی مبنای علمی ندارد و بدنامی چربی از همان باورهای غلطی ناشی می‌شود که آن را عامل اصلی چاقی و اضافه وزن تلقی می‌کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت تبیان، در این مطلب در خصوص نقش مؤثر چربی‌ها در عملکرد بدن و همچنین منطقی بودن یا نبودن حذف آن‌ها بیشتر صحبت می‌کنیم. با ما باشید.

چرا چربی‌ها برای بدن ما ضروری هستند؟
بعضی‌ها اساساً دشمن قسم‌خورده چربی‌ها هستند و تا چشمشان به هر نوع روغنی می‌افتد احساس گناه می‌کنند. برای شروع این بحث باید بدانید که چربی‌ها جزو موادی هستند که هر گرمشان 9 کیلوکالری دارد. در واقع این میزان کالری دو برابر میزان کالری موجود در کربوهیدرات‌ها و پروتئین‌ها است که در هر گرم حدود 4 کیلوکالری دارند. با این حال چربی‌ها برای ادامه حیات ما لازم و ضروری هستند چون در عملکردهای حیاتی بدن نقش دارند. در واقع چربی‌ها برای تأمین ذخیره انرژی بدن و تضمین مقاومت برخی ارگان‌های بدن لازم و ضروری هستند. علاوه بر این، چربی‌ها بخشی از ساختار سلولی محسوب می‌شوند و عملکرد هورمون‌ها را تنظیم می‌کنند. باید بدانید که بدون چربی‌ها جذب و به‌کارگیری ویتامین‌های A، D، E و K ممکن نخواهد بود و در نهایت اینکه طعم غذا چنگی به دل نخواهد زد. یعنی حتی نمی‌شود غذای خوشمزه‌ای را بدون داشتن میزان کافی روغن (از هر نوع) تصور کرد. بنابراین با توجه به موارد اشاره شده چربی‌ها جزو منابع ضروری برای بدن هر فرد بوده و حذف آن‌ها عملاً ممکن نیست.


آیا باید از چربی‌ها متنفر بود؟
چربی‌ها که همیشه مورد خشم و نفرت افرادی که می‌خواهند لاغر شوند قرار می‌گیرند برای بدن ضروری بوده و در عملکردهای متعددی شرکت دارند. در واقع چربی‌ها برای عملکرد درست دستگاه عصبی، پوست و همچنین دستگاه قلب و عروق لازم و ضروری هستند. بنابراین نباید نسبت به چربی‌ها بدبین باشید.

اگر چربی‌ها را از رژیم غذایی‌تان حذف کنید چه اتفاقی در بدن میافتد؟
اگرچه خیلی‌ها به چشم مجرم به چربی‌ها نگاه می‌کنند و اولین متهم چاقی به حساب می‌آیند؛ اما نباید این منابع ارزشمند از برنامه غذایی حذف شوند چون جزو منابع غذایی بسیار پراهمیت برای بدن هستند. شاید به نظرتان خنده‌دار برسد اما واقعیت این است که عدم مصرف کافی چربی در روند کاهش وزن و آب کردن چربی‌های شکمی اختلال ایجاد می‌کند. یعنی اگر منابع خوب چربی‌ها را دریافت نکنید به این راحتی‌ها نمی‌توانید از شر چربی‌های اضافه بدنتان خلاص شوید. البته عدم از بین رفتن چربی‌های اضافه جدی‌ترین عارضه کمبود چربی نیست. بلکه صرف‌نظر کردن از مصرف هر نوع چربی به عملکرد درست روحی و جسمی‌تان آسیب جدی می‌زند. در نتیجه اگر با تمام توضیحات ارائه شده همچنان تصور می‌کنید که حذف چربی‌ها کلید کاهش وزن است توضیحات زیر را با دقت بیشتری


اگر به میزان کافی چربی دریافت نکنید بدنتان به دنبال دریافت انرژی خواهد بود. در حالت کلی افرادی که به میزان کافی منابع خوب چربی دریافت نمی‌کنند به سمت مصرف بیشتر کربوهیدرات‌ها کشیده می‌شوند. نتایج پژوهشی که در American Journal of Clinical Nutrition به چاپ رسیده است نشان می‌دهد که چربی‌ها روند جذب مواد غذایی را کند می‌کنند. به این ترتیب احساس سیری طولانی‌مدتی ایجاد کرده و مانع از پرخوری می‌شوند.

اگر چربی‌ها حذف شوند سلامت قلب دچار مشکل می‌شود
اگر جزو افرادی هستید که چربی را دشمن شماره یک قلب می‌دانید بدانید که نتایج پژوهشی که در New England Journal of Medicine به چاپ رسیده است نشان می‌دهد رژیم مدیترانه‌ای که حاوی میزان معقولی چربی است در مقایسه با رژیم‌های غذایی فقیر یا فاقد چربی اثرات مثبت بیشتری برای سلامت قلب و دستگاه عصبی دارد. علاوه بر این، چربی‌های اشباع نشده باعث افزایش میزان کلسترول خوب بدن شده و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهند. در نتیجه احتمالاً بروز بیماری‌های دژنراتیو نیز کمتر می‌شود.

اگر چربی‌ها حذف شوند بدن دچار کمبود ویتامین می‌شود
ویتامین‌های A، D، E و K به‌واسطه مصرف چربی‌ها جذب بدن می‌شوند. این بدین معنی است که این ویتامین‌ها زمانی جذب می‌شوند که در چربی‌ها حل شوند. ویتامین‌ها بعد از پخش شدن در بدن در کبد و بافت‌های چربی ذخیره می‌شوند تا در طولانی‌مدت به مصرف برسند. با این حال، زمانی که مصرف چربی‌ها به اندازه کافی نباشد، جذب ویتامین‌ها به‌خوبی انجام نمی‌شود و میزان ذخیره ویتامین بدن به طور چشمگیری کاهش پیدا می‌کند.

اگر چربی‌ها حذف شود سلامت مغز مختل می‌شود
نتایج پژوهش‌های متعدد نشان می‌دهند که رژیم مدیترانه‌ای که حاوی چربی‌های سالمی مانند روغن زیتون، آجیل‌ها و ماهی هستند باعث ارتقای سلامت مغز شده و خطر ابتلا به بیماری‌های مغزی را کاهش می‌دهند. در واقع چربی‌ها ماده تشکیل‌دهنده اصلی غشای نورون‌ها و میلین هستند. در نتیجه حذف کامل چربی‌ها می‌تواند سلامت کل بدن را مختل کند. مهم‌ترین مسئله به جای حذف چربی‌ها انتخاب انواع سالم و مغذی آن است.

حرف آخر
مهم‌ترین کار انتخاب درست است. در واقع منطقی‌ترین کاری که می‌توانید بکنید این است که همیشه به دنبال چربی‌های سالم باشید و دور چربی‌های ترانس را خط قرمز بکشید چون سلامتی بدن را با خطرات جدی مواجه می‌کنند. روغن زیتون، روغن کنجد، روغن کلزا و غیره جزو روغن‌های مفید هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha