فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران، به تشریح وضعیت ویروس کرونا در پایتخت پرداخت.

زالی: تا زمانی که دوسوم مردم به کرونا مبتلا نشوند، امواج همه‌گیری خواهد آمد/ اینکه بخواهیم در برابر کرونا پرچم افتخار بالا ببریم، اصلا علمی نیست

سلامت نیوز: فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران، به تشریح وضعیت ویروس کرونا در پایتخت پرداخت.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، علی رضا زالی، با عنوان این مطلب که بالاترین گروه سنی که در تهران به دلیل کرونا فوت شده‌اند بین ۷۰ تا ۷۹ سال بوده اند، گفت: بیشترین گروه سنی ابتلا نیز بین ۵۰ تا ۵۹ سال بوده اند.

وی افزود: باید بدانیم که با یک بیماری مواجه هستیم که شواهد جهانی درباره آن اندک است و کم بودن اطلاعات علمی درباره این بیماری باعث می‌شود ما سلاح کمتری در برابر آن داشته باشیم. زیرا شناخت ‌ما از این بیماری کمتر است. بنابراین در چند ماه اخیر کمتر در ادبیات علمی جهان بحث شکست دادن کووید ۱۹ را دیده‌ام.

زالی ادامه داد: این بیماری قطعا امواج چندین‌باره خواهد داشت. باید توجه کرد که در این زمینه کشورها به چند دسته تقسیم می‌شوند. کشورهایی که از روز اول با مدیریت منطقی و چابک در برابر این بیماری تدابیر جدی اتخاذ کردند و البته مولفه‌های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی آنها با کشور ما در انطباق نیست. مانند تایوان، سنگاپور، کره جنوبی و بعضا در آلمان. برخی کشورها در دور اول کرونا را مدیریت کردند و البته آسیب‌هایی هم دیدند و حالا موج دوم بیماری به سراغ‌شان آمده است. مانند ایران. تقریبا اکثر کشورهای دنیا در همین مدل هستند.

وی گفت: بررسی جهانی نشان می‌دهد که اروپایی‌ها به یک کفه رو به پایین و رو به افول رسیده‌اند. مجددا در بخش‌هایی از فرانسه و مناطقی از اسپانیا و انگلیس، خوشه‌های جدید بیماری در حال شکل‌گیری است، اما نه به شکلی که در موج اول بود. در عین حال در آمریکای جنوبی، بخش‌هایی از آمریکای شمالی و کشورهای آفریقا، به ویژه آفریقای جنوبی و آسیا کشورهایی هستند که برخلاف مدل اروپایی در حال افزایش موارد جدید ابتلا هستند. در کشوری مانند ترکیه با توجه به این‌که دیرتر از ما موج اول را تجربه کردند، طبیعتا امواج بعدی با تاخیر قابل توجهی انجام خواهد شد.

زالی افزود: ما باید زرنگ باشیم و با استفاده از مبانی علمی و بدون این‌که دچار غرور کاذب شویم، با استفاده از توصیه‌ها و مدل‌های کشورهای موفق، پیش برویم. باید توصیه‌های سازمان بهداشت جهانی را به صورت جدی مورد توجه قرار دهیم؛ چراکه نقشه راه را ترسیم می‌کند. نگاه هیجانی زودرس در این زمینه درست نیست.

وی درباره اقدامات ستاد مقابله با کرونا در تهران، گفت: باید توجه کرد که در استان تهران با پیچیدگی‌هایی مواجه هستیم، به گونه‌ای که بالاترین جمعیت را در تهران داریم و بالغ بر ۱۴ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر در تهران سکونت دارند. تهران بالاترین چگالی یا تراکم جمعیت را در کشور دارد، منطقه‌ای مانند بهارستان در جنوب غربی استان تهران بالاترین میزان تراکم جمعیتی را در کشور دارد، ما بیشترین میزان سکونت غیر رسمی را در تهران داریم که بین ۱۳ تا ۱۷ درصد پیش‌بینی می‌شود و بالغ بر یک میلیون نفر در طول روز به عنوان جمعیت شناور وارد تهران می‌شوند و این پیچیدگی‌ها در تهران وجود دارد.

زالی تاکید کرد: اینکه بخواهیم در برابر کرونا پرچم افتخار بالا ببریم، اصلا علمی نیست. باید با ادبیات علمی صحبت کنیم. به هر حال امواج بعدی کرونا خواهد آمد. این‌طور نیست که فکر کنید کشورهایی که در دور اول کرونا توفیق داشتند، قطعا گارانتی می‌شوند و دیگر کرونا سراغ‌شان نمی‌آید. تا زمانی که یا ۶۶ درصد افراد در جامعه دچار این بیماری نشوند و یا داروی مطمئن و واکسن آن پیدا نشود، این سناریو در کشورهای دنیا قابل تکرار خواهد بود. البته ما به شدت از نظر علمی با ایمنی جمعی مخالفیم و این حرف بسیار خطرناک است. باید دارو و واکسن کارای این دارو پیدا شود و یا در بدترین و سخت‌ترین شرایط که از نظر علمی کاملا با آن مخالفیم و آن را منسوخ شده تلقی می‌کنیم، ۶۶ درصد جامعه مبتلا شوند که در این صورت با حجم بسیار زیاد بیماری و تلفات بسیار زیاد همراه خواهد بود. در عین حال راه دیگر این است که این بیماری الگوی بیماری‌های سارس و مرس را طی کند و دچار سقوط و زوال خود به خودی در طبیعت شود.

وی افزود: در عین حال باید زنجیره انتقال ویروس را در هم بشکنیم. تنها راه فائق آمدن بر این ویروس همین است. ادامه حیات کرونا در طبیعت تا زمانی که موجود زنده را به عنوان میزبان جدید شکار نکند، متوقف می‌شود. این ویروس در زمانی که می‌تواند به حیات بیولوژیک خود ادامه دهد که چرخه انتقال وجود داشته باشد. باید زنجیره انتقال شکسته شوند.

زالی در واکنش به اخذ جریمه از افرادی که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند، گفت: در همه کشورهای دنیا عدم رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و عدم استفاده از وسایل پیشگیری مانند ماسک، حتما با جرایمی روبه‌رو است و ما تنها کشوری هستیم که برای این موضوع جریمه در نظر نگرفته‌ایم. البته من از مردم هم تشکر می‌کنم و مردم اصلا مقصر نیستند، نباید تمام کاسه و کوزه‌ها را بر سر مردم بشکنیم. خوشبختانه اجرای شیوه‌نامه‌های بهداشتی در تهران به ۶۸ درصد رسیده است درحالی که در هفته سوم خرداد به ۱۱ درصد رسیده بود. همچنین در تهران به طور میانگین ۷۲ درصد از ماسک استفاده می‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha