مقامات کشور کامبوج به تازگی شیوع دوباره ویروس چیکونگونیا که از طریق نوعی پشه منتقل می‌شود را تائید کرده و از ابتلای بیش از هزار نفر به این بیماری خبر داد.

همه‌گیری چیکونگونیا رسما اعلام شد

سلامت نیوز: مقامات کشور کامبوج به تازگی شیوع دوباره ویروس چیکونگونیا که از طریق نوعی پشه منتقل می‌شود را تائید کرده و از ابتلای بیش از هزار نفر به این بیماری خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سیناپرس، وزیر امور خارجه و سخنگوی وزارت بهداشت کامبوج شیوع ویروس چیکونگونیا (Chikungunya) را در 12 استان این کشور تائید کردند که در اثر آن بیش از هزار نفر مبتلا شده‌اند. مقامات این کشور در بیانیه‌ای گفتند که ماه گذشته شیوع ویروس چیکونگونیا در این کشور آسیایی دوباره آغاز شد و در پی آن هزار و بیست نفر که ۵۶۲ نفر از این افراد را  زنان تشکیل می دهند، با ابتلا به این ویروس بیمار شدند. 

بیماری چیکونگونیا، عفونت ناشی از ویروس چیکونگونیا است که از طریق پشه Aedes به افراد منتقل می‌شود و دارای علائمی شامل تب حاد به مدت سه تا چهار روز، درد مفاصل، درد عضلانی، سردرد، استفراغ، خستگی و تحریکات پوستی از جمله جوش است.

گفتنی است تاکنون  بیش از 80 درصد موارد مبتلا ویروس چیکونگونیا در چهار استان این کشور شناسایی شده است و هشت استان دیگر تحت تأثیر ویروس بوده و موارد نادری در آن‌ها شناسایی شده‌اند. 

بیماری چیکونگونیا، عفونت ناشی از ویروس چیکونگونیا است که از طریق پشه Aedes به انسان منتقل شده و دارای علائمی شامل تب حاد به مدت سه تا چهار روز، درد مفاصل، درد عضلانی، سردرد، استفراغ، خستگی و تحریکات پوستی از جمله جوش است.

بر اساس بیانیه‌ای که از سوی وزیر امور خارجه و سخنگوی وزارت بهداشت کامبوج منتشر شده است، معمولاً بیماری چیکونگونیا کشنده نیست و اکثر بیماران طی یک هفته بهبود پیدا می‌کنند اما بیمارانی که به بیماری‌های دیگری مانند مالاریا، تب دنگی و مننژیت، مبتلا می‌شوند ممکن است در اثر این بیماری‌ها جان خود را از دست بدهند.

به گفته سخنگوی وزارت بهداشت کامبوج افراد می‌توانند با انجام اقداماتی از جمله پوشیدن لباس‌های بلند و پوشیده و خودداری از خوابیدن در فضای باز که احتمال نیش زدن توسط پشه‌ها را افزایش می‌دهد، از ابتلا به بیماری چیکونگونیا جلوگیری کنند. علاوه بر این، وی از خانواده‌ها خواست که گودال‌های آب اطراف خانه‌های خود را پر کنند چراکه این گودال‌ها منابع مهم تجمع پشه‌ها هستند. در ضمن افرادی که علائم تب شدید را نشان می‌دهند باید هرچه زودتر به نزدیک‌ترین مرکز درمانی یا بیمارستان، جهت تشخیص بیماری و معالجه آن مراجعه کند.

طبق بیانیه وزارت بهداشت کامبوج شیوع بیماری چیکونگونیا نخستین بار در سال ۱۹۶۱ میلادی کشف شد و در سال ۲۰۱۱ میلادی دوباره ظهور پیدا کرد. بنابراین این سومین شیوع بیماری چیکونگونیا در کامبوج محسوب می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha