عضو کمیته کشوری مقابله با کرونا درباره واکسن روسی که اخیرا کشف شده است معتقد است تا زمانی که این واکسن مورد تایید نهادهای بین المللی قرار نگیرد، در ایران استفاده نخواهد شد.

مینو محرز: مریضی برای اینکه کرونا نگیرد وایتکس رقیق شده با لیمو خورده و عنبرنسارا دود کرده بود

سلامت نیوز: عضو کمیته کشوری مقابله با کرونا درباره واکسن روسی که اخیرا کشف شده است معتقد است تا زمانی که این واکسن مورد تایید نهادهای بین المللی قرار نگیرد، در ایران استفاده نخواهد شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرآنلاین، یک متخصص بیماری های عفونی معتقد است در شرایط فعلی، هیچ دارو، درمان و حتی واکسنی که دارای تاییدیه بین المللی برای درمان بیماری کووید ۱۹ باشد وجود ندارد.

دکتر مینو محرز با بیان این که درمانهای سنتی نیز نتوانسته اند تاکنون تاییدیه علمی برای درمان کووید ۱۹ بگیرند، اعلام کرد تمام درمان‌های سنتی، خانگی و داروهایی که در بازار سنتی فروخته می شود، در مقابل این بیماری بی اثر هستند.

در ادامه گفتگوی ما با این پزشک متخصص را می خوانید:

چقدر درمانهای خانگی مانند خوردن سیر و لیموترش یا داروهای سنتی مانند حنظل و روغن بنفشه و همچنین داروهایی که به نام داروی امام کاظم این روزها مشتری دارد، در مقابل کرونا اثر دارد؟

ما واقعا خسته شدیم از بس توضیح دادیم این درمانها و داروها، اثری در مقابل کووید ۱۹ ندارند، عده ای متاسفانه از سادگی مردم سوءاستفاده می کنند و برخی از مردم هم متاسفانه گوش به حرف علمی و پزشکی نمی دهند. مردمی که گوش به حرف نمی دهند قاعدتا طعمه سودجویان شوند. بارها گفته ایم و حالا هم تکرار می کنیم هیچ درمانی برای کووید ۱۹ نداریم ولی یک سری داروها در پروتکل نوشته شده که می تواند به بخشی از تابلوهای بیماری اثر بگذارد. در مقابل، داروهای سنتی در بیماریهای عفونی هیچ ویروسی اثری ندارد و کاملا بی اثر است.

چرا این داروها اثر ندارد؟

به لحاظ علمی وقتی می توانیم بگوییم یک دارو یا ماده بر بیماری اثر دارد که دارای مدرک و مستندات باشد. در ابتدای همه گیری کرونا هم گفتیم کسانی که طرفدار طب سنتی هستند بهترین فرصت را دارند داروهای خود را روی بیماران مطالعه کنند و نتایج را به صورت علمی به جامعه بگویند. همینطور که نمی شود گفت فلان دارو روی بیماری اثر دارد. طرفداران طب سنتی هم به ما گفتند داروها را مطالعه می کنیم. برخی از آنها همینطور بی دلیل و مدرک از دانشگاه هایی که نفوذ داشتند تاییدیه کمیته اخلاق پزشکی هم برای برخی داروها گرفتند ولی کمیته اخلاف پزشکی کشوری این تاییدیه ها را نپذیرفت. تاکنون هیچ داروی سنتی که کمیته اخلاق کشوری تایید کند روی بیماری کووید ۱۹ اثر دارد، معرفی نشده است.

الان دنیا دارد برای درمان کووید کار می کند. بارها شده در طی مطالعات علمی، یک دارو در ابتدا روی برخی بیماران جواب داده ولی بعدا به سرعت نتایج عوض شده است. دادن دارو و درمان کردن مردم، فعالیت روی جان آنهاست و شوخی ندارد. همینطور عده‌ای می گویند روغن بنفشه درمان کووید است، چطور این حرفها را بدون مستند علمی می زنند؟

تجربه شما از اشخاصی که به سمت درمانهای سنتی برای پیشگیری از کرونا یا درمان آن می روند، چه می گوید؟

من مریض داشتم برای اینکه کرونا نگیرد وایتکس رقیق شده با لیمو خورده بود و عنبرنسارا هم دود کرده بود. او به شدت دچار بیماری شده و در حال مرگ او را پیش ما آوردند. متاسفانه برخی از مردم درباره سلامت خود نکات اصلی را بلد نیستند و نمی دانند باید چه کنند. از نظر پزشکی ما حرفی را درباره درمان و دارو قبول داریم که مستند علمی داشته باشد. کمیته اخلاق کشوری هم برای دارو باید مجوز داده باشد. این همه مطالعه روی داروهای مختلف در بیماریهای مختلف انجام می شود و مجوز علمی می گیرد، مگر آنها پارتی بازی کرده اند؟ فقط مستند علمی قابل قبول دارند. اگر فعالان طب سنتی روی اثرگذاری داروهای سنتی بر کرونا مطمئن هستند بیایند و نتایج مطالعاتشان را اعلام کنند و پروانه بگیرند.

با وجودی که شما می گویید کرونا دارویی ندارد، مردم از ناچاری به سمت داروهای سنتی و درمان خانگی می روند. شما پاسخی به این سئوال نمی دهید که درمان کرونا چیست، ولی طب سنتی یا درمان خانگی می گوید مثلا فلان ماده را استفاده کن تا خوب بشوی، اینجا می توان به مردم خرده گرفت چرا دنبال جواب برای مشکل خودت می گردی؟

نه، استقبال مردم به این درمانها، به خاطر آن است که تبلیغ روی آن زیاد شده است. شاید افرادی که سن بالاتر دارند مقداری به درمانهای سنتی عمل کنند ولی من بیمار جوان داشتم که پیشم آمده و پشت کمر او پر از خط حجامت شده است. می پرسم شما که جوان و با سواد هستید چرا خون اهدا نکردی و رفتی حجامت کردی؟ می گوید چون تبلیغات خیلی زیادی درباره فواید حجامت در شبکه‌های اجتماعی دیدم. ما از خدا می خواهیم یک داروی گیاهی که در ایران روی آن کار شده، به صورت علمی اثبات کنند داروی موثری در کووید ۱۹ است.

حتی برای پیشگیری از ابتلا به بیماری، خوردن سیر یا لیموترش نمی تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند؟ به این اندازه هم نمی توان به توصیه‌های سنتی امیدوار بود؟

این مواد ویتامین C دارد. این ویتامین برای بدن خوب است ولی حرف اول درمان یا تقویت سیستم ایمنی بدن را ویتامین C نمی زند. چقدر شما باید لیمو ترش بخورید تا به اندازه یک قرص ۱۰۰۰ میلیگرمی ویتامین C داشته باشد؟

واکسن روسی کرونا در آستانه ورود به بازار

اخیرا روسیه گفته است واکسن کرونا را کشف کرده و همه مردم را می خواهد از مهرماه، واکسیناسیون کند. این واکسن مورد تایید وزارت بهداشت ایران است؟

همه جای دنیا دارند روی واکسن کار می کنند. روسیه هم کار می کنند. ولی اشکالی درباره روسیه وجود دارد. روسها مواد بیولوژیکی را که تولید می کنند، فقط خودشان تایید می کند و در اختیار هیچ مرجع بین المللی برای تایید قرار نمی دهند. ما واکسنی را قبول داریم که تایید سازمان غذا و داروی آمریکا FDA یا مرکز غذا و داروی اتحادیه اروپا یا تاییدیه سازمان بهداشت جهانی را داشته باشند. از نظر وزارت بهداشت ایران، صلاحیت تایید یک ماده بیولوژیک را تنها این سه مرجع در سطح جهانی دارند. اگر آنها بگویند داروهای روسیه یا واکسن روسیه مورد تایید است با کمال میل قبول می کنیم ولی روسیه می گوید ما فقط خودمان این واکنس را قبول می کنیم ، اگر فقط خودشان اعلام درمان یا اثربخشی واکسن کنند و برای تاییدیه گرفتن به مراجع جهانی ندهد ما نمی توانیم این واکسن را بپذیریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha