دوشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۴
کد خبر: 297787

در سال‌های اخیر، لیزرتراپی كم‌توان در بیماری پسوریازیس پوستی كاربرد وسیعی پیدا كرده است. پسوریازیس از جمله بیماری‌های مزمن و خودایمنی است.

«لیزرتراپی» درمانی موثر برای پسوریازیس

سلامت نیوز:در سال‌های اخیر، لیزرتراپی كم‌توان در بیماری پسوریازیس پوستی كاربرد وسیعی پیدا كرده است. پسوریازیس از جمله بیماری‌های مزمن و خودایمنی است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم ،به این معنا كه سلول‌های خونی سفید فرد مبتلا به پسوریازیس پوستی علیه سلول‌های سالم پوست این شخص حمله كرده و علائم قرمزی، خارش و فلسی ‌شدن پوست را در فرد مبتلا ایجاد می‌كند. سازمان جهانی بهداشت، میزان ابتلای یكسانی بین زنان و مردان به این بیماری ذكر كرده است.

درمان پسوریازیس شامل كرم‌های موضعی، داروهای خوراكی و نوردرمانی است. در سال‌های اخیر، لیزرتراپی در جلسات كمتری نسبت به نوردرمانی سنتی توانسته است در بیماران مبتلا به پسوریازیس كمك‌كننده باشد. لیزرتراپی كم‌توان با استفاده از تركیب نورهای قرمز، فرابنفش، آبی و فروسرخ (با توجه به عمق نفوذ بالای این نوع از لیزرها) با انرژی پایین در درمان پلاك‌های پوستی این بیماران به‌كار می‌رود.

هنوز پزشكان به‌درستی علت ایجاد پسوریازیس را نمی‌دانند. فعلا دو عامل اصلی ژنتیك و خودایمنی یعنی حمله بدن  علیه خودش متهمان اصلی ابتلا به این بیماری هستند. استرس زیاد و مصرف الكل و آسیب‌های پوستی مانند بریدگی، تصادف و سوختگی از علل شدت‌ یافتن این بیماری دانسته شده‌اند. پسوریازیس بیماری مزمنی است كه دوره‌های عود و خاموشی (فعلا بیمار بی‌علامت است) دارد و البته مسری نیست.

لیزرتراپی به پوست سالم اطراف ضایعات بیمار هیچ‌گونه آسیبی نمی‌زند. علاوه بر لیزرتراپی كم‌توان در بیماری پسوریازیس پوستی، از لیزر طب سوزنی (لیزر اكوپانكچر) نیز كمك گرفته می‌شود كه با بهبود عملكرد سیستم ایمنی در این بیماران، عود بیماری را كاهش خواهد داد. لیزر این بیماران به‌صورت غیرتماسی و با فاصله اندكی از سطح پوست تابانده می‌شود و روش درمان غیرتهاجمی است.لیزرتراپی كم‌توان موجب پیشگیری از آتروفی پوست و افزایش زمان بین عودهای بیماری می‌شود.

این شیوه لیزرتراپی با نور آبی در تسریع بهبود پلاك پسوریازیس از طریق بهبود عملكرد سلول‌های ایمنی مؤثر است. همچنین لیزرهای درمانی نور قرمز موجب كاهش التهاب موضعی پوست در این بیماران خواهد شد. طول دوره درمان لیزرتراپی كم‌توان در بیماری پسوریازیس پوستی هفته‌ایدو جلسه و به مدت یك ماه است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha