پس از ابلاغ فرمانده ستاد عملیات مقابله با کرونا در کلان‌شهر تهران مبنی بر ممنوعیت برگزاری هر نوع نمایشگاه در تهران که منجر به برگزار نشدن چهارمین نمایشگاه تخصصی امسال شد، مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی اعلام کرد که این تصمیم بدون کار کارشناسی انجام شده است.

ماجرای تعطیلی نمایشگاه بین المللی تهران

سلامت نیوز: پس از ابلاغ فرمانده ستاد عملیات مقابله با کرونا در کلان‌شهر تهران مبنی بر ممنوعیت برگزاری هر نوع نمایشگاه در تهران که منجر به برگزار نشدن چهارمین نمایشگاه تخصصی امسال شد، مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی اعلام کرد که این تصمیم بدون کار کارشناسی انجام شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، پس از شیوع ویروس کرونا از اواخبر بهمن سال 98 و لزوم تعطیلی برخی مشاغل و فعالیت‌های اجتماعی در راستای جلوگیری از شیوع گسترده‌تر این بیماری، به مرور  شاهد بروز مشکلات عدیده اقتصادی برای اقشار و مشاغل مختلف به خصوص اقشار پایین درآمدی شدیم،  تا جایی که بعد از کنترل نسبی این ویروس در اردیبهشت ماه امسال به ناچار مشاغل مختلف باید بازگشایی می شد لذا با اعلام و مجوز ستاد ملی کرونا و براساس رعایت پروتکل‌های بهداشتی، مشاغل مختلف یکی پس از دیگری آغاز به کار کردند و پیرو آن جلسات مختلف کاری در سازمان‌ها و نهادهای مختلف دولتی و خصوصی  برگزار شد و ترددهای شهری نیز روز به روز افزایش یافت.

 حتی طرح ترافیک نیز علی‌رغم مخالفت‌های بسیار صریح کارشناسان بهداشتی و شهری به اجرا درآمد و خلاصه اینکه شرایط کشور تقریباً پس از دو ماه تعطیلی نسبی از اواخر اردیبهشت‌ماه امسال به حالت عادی درآمد تا جایی که ترس بسیاری از مردم نیز از ابتلا به ویروس کرونا  کم شد  و رعایت بسیاری از اصول بهداشتی و پروتکل‌های بهداشتی پیشگیری از این بیماری برای اغلب مردم به یک شوخی تبدیل شد.

در این بین نمایشگاه بین‌المللی تهران نیز یکی از فعالیت‌های اقتصادی بود که کار خود را به مانند سایر مشاغل پس از چند ماه تعطیلی با رعایت چهار پروتکل بهداشتی و براساس اخذ مجوز لازم از ستاد ملی کرونا در اواخر خرداد ماه با برگزاری یک نمایشگاه تخصصی آغاز کرد.

به گفته مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران، برگزاری نمایشگاه‌ها در دوران شیوع کرونا براساس یکسری اصول و قواعد بهداشتی تأیید شده از سوی ستاد ملی کرونا انجام می‌شود و یکی از اقدامات اساسی برای برگزاری این نمایشگاه‌ها، ممنوعیت بلیط‌فروشی و ممنوعیت بازدید عموم و برگزاری کاملاً تخصصی نمایشگاه‌ها در راستای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا است.

 * خسارت 310 میلیارد تومانی صنعت نمایشگاهی

 بهمن حسین‌زاده مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی پیش از این اعلام کرده بود که  تعطیلی سه ماهه نمایشگاه بین المللی در دوران شیوع ویروس کرونا 310  میلیارد تومان به صنعت نمایشگاهی کشور خسارت وارد کرده است.

 وی همچنین بیان داشت: با تعطیلی صنعت نمایشگاهی، فعالیت شغلی حدود 33 هزار فعال نمایشگاهی به مخاطره افتاد.

 اما همانطور که اشاره شد با بازگشایی مشاغل مختلف براساس پروتکل‌های بهداشتی که تقریباً هیچ تضمین و نظارتی در مورد رعایت آنها وجود ندارد، نمایشگاه نیز به مانند سایر مشاغل  فعالیت خود را آغاز کرد و از 24  خردادماه امسال تاکنون سه نمایشگاه به صورت تخصصی و بدون بازدید عمومی و البته بنا به گفته مدیرعامل این نمایشگاه، براساس رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی برگزار کرد و مقرر بود تا در 9 مرداد نمایشگاه چهارم را برگزار کند.

 گفتنی است، با توجه به شرایط بد اقتصادی کشور و فشار ناشی از تحریم‌ها و لزوم توسعه تولید و صادرات، تعطیلی بسیاری از مشاغل تقریباً امکان‌پذیر نیست، چنانچه حسین مدرس خیابانی سرپرست فعلی وزارت صمت در ابتدای امسال که کرونا همه را غافلگیر کرده بود و وی  در سمت قائم مقامی وزارت صمت بود ، علی‌رغم تعطیلی بسیاری از مشاغل مانع از ادامه فعالیت‌ واحدهای صنعتی و تولیدی نشد و در پاسخ به برخی از انتقادهای مطرح شده در همان زمان اعلام کرد که در سال جهش تولید نباید انتظار داشت که فعالیت‌های صنعتی و تولیدی متوقف شود.

 * عدم برگزاری چهارمین نمایشگاه تخصصی در سال جاری

 همانطور که اشاره شد، پنج‌شنبه هفته گذشته 9 مرداد 99 موعد برگزاری چهارمین نمایشگاه تخصصی سال جاری در محل دائمی برگزاری نمایشگاه های تهران  با عنوان نمایشگاه مواد شوینده و پاک‌کننده بود که مسئولین نمایشگاه با ممنوعیت برگزاری آن مواجه شدند.

 حسین زاده در این رابطه به فارس گفت:  در پی ابلاغ زالی فرمانده ستاد عملیات مقابله با کرونا در کلان‌شهر تهران مبنی بر ممنوعیت برگزاری هر نوع نمایشگاه و تجمعات در تهران،  نمایشگاه مواد شوینده  برگزار نشد.

 * خسارت 20 میلیاردی بخش خصوصی از عدم برگزاری نمایشگاه مواد شوینده

 وی اظهار داشت: اعلام ناگهانی و هیجانی  برای عدم برگزاری نمایشگاه مذکور در حالی که تمام اقدامات لازم از جمله غرفه سازی  برای برگزاری این نمایشگاه انجام شده بود، منجر به خسارت 20 میلیارد تومانی به بخش خصوصی شد.

 مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌هایی بین‌المللی تهران با انتقاد از اینکه تصمیم برگزاری نمایشگاه‌ها تصمیمی کارشناسی نبوده و بدون بازدید از نمایشگاه بین‌المللی و شرایط برگزاری نمایشگاه اتخاذ شده است، گفت: ‌در راستای حفظ سلامت مردم، ما نیز نمایشگاه را تعطیل کردیم و نمایشگاه  مواد شوینده برگزار نشد، اما با عدم برگزاری این نمایشگاه چه کسی پاسخگوی خسارت اقتصادی هنگفت به بخش خصوصی است؟

 * نباید چرخ صنعت و اقتصاد را متوقف کرد

 وی با تأکید بر اینکه ما در نمایشگاه بین‌المللی مطیع ستاد ملی کرونا هستیم، بیان داشت: اگرچه این ویروس همه‌گیر شده، اما نمی‌توان چرخ صنعت و اقتصاد را در شرایط فعلی متوقف کرد.

 حسین‌زاده افزود: تاکنون نامه‌ای برای عدم برگزاری نمایشگاه به دستمان نرسیده است.

 وی با اشاره به تدوین پروتکل‌های بهداشتی برای برگزاری نمایشگاه اظهار داشت: پروتکل‌های چهارگانه صنعت نمایشگاهی طی دو ماه کار کارشناسی تدوین و در تیرماه به تأئید وزارت بهداشت رسید و رئیسی معاون وزارت بهداشت آن را ابلاغ کرد.

 حسین‌زاده با اشاره به اینکه فاصله فیزیکی در زمان برگزاری نمایشگاه ها، بین غرفه‌ها رعایت می‌شود و ارتفاع سالن‌های نمایشگاه نیز حداقل 5 تا 6 متر است، گفت: 160 غرفه در 16 هزار مترمربع ایجاد شده و به  عبارتی به هر غرفه فضایی  100 مترمربع اختصاص می‌یابد.

 وی با بیان اینکه برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی با نمایشگاه‌های بهاره متفاوت است، گفت: ‌مسئولان تصمیم‌گیر باید به این موضوع واقف باشند و فرق بین نمایشگاه‌های تخصصی و نمایشگاه‌های بهاره که عموم مردم از آن بازدید می‌کنند را بدانند. امکان بازدید عموم در نمایشگاه‌هایی که به صورت تخصصی برگزار می شود فراهم نیست  و ما بلیط‌فروشی را ممنوع اعلام کرده‌ایم و تنها متخصصان امکان بازدید از نمایشگاه‌های تخصصی را دارند.

 وی اظهار داشت: ‌استفاده از ماسک و دستکش نیز در حین حضور در فضای نمایشگاه الزامی بوده است شرایط ضدعفونی سالن‌ها و سایر موارد را فراهم کرده ایم.

 * انتقاد از تجمعات مردم در مراکز عمومی بدون رعایت پروتکل های بهداشتی

 وی با انتقاد از اینکه متأسفانه در اقصی‌نقاط شهر شاهد تجمعات مختلف در مراکز خرید هستیم، گفت: بازارها و پاساژها مملو از جمعیت است، حمل و نقل عمومی (اتوبوس و مترو) بدون رعایت ضوابط بهداشتی در حال ادامه فعالیت است، در حالی که هیچ حساسیتی از سوی مسئولان مربوطه در مورد آن وجود ندارد.

 مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌هایی بین‌المللی تهران گفت: ‌ما در راستای حفظ جان مردم مطیع دستورات ستاد ملی کرونا هستیم، اما دستور عدم برگزاری نمایشگاه اخیر که منجر به خسارت هنگفت  اقتصادی به بخش خصوصی شد، بدون بازدید از نمایشگاه و شرایط آن صورت گرفت، در حالی که ما انتظار داشتیم قبل از اعلام ممنوعیت برگزاری نمایشگاه ، بازدید کارشناسی از سوی ستاد عملیات مقابله با کرونا در کلان‌شهر تهران از مجموعه نمایشگاه انجام می‌شد و اگر مشکلی در رعایت پروتکل‌های بهداشتی وجود داشت، آن را به ما اعلام می‌کردند.

 این گزارش می‌افزاید: در حال حاضر اکثر مشاغل در حال فعالیت هستند بدون اینکه واقعاً نظارتی بر نحوه رعایت پروتکل‌های بهداشتی وجود داشته باشد.

در نانوایی‌ها تجمع مردم و عدم رعایت اصول بهداشتی از سوی نانوایان به وضوح مشاهده می‌شود، در اتوبوس و مترو در ساعات مختلف به خصوص پیک رفت و آمد جای سوزن انداختن وجود ندارد و اگرچه اغلب مردم با زدن ماسک سعی در حفظ جان خود و مصونیت از کرونا را دارند، اما هیچ تضمینی نیست که در همین مترو و اتوبوس به بیماری کرونا مبتلا نشوند.

 پاساژها  و مغازه های پارچه فروشی خیابان مولوی مملو از جمعیت است و مردم به راحتی برای خرید از این اماکن در حال تردد هستند. همچنین مردم در خرید از سوپرمارکت‌ها آزادانه و بدون هیچ‌گونه رعایت اصول بهداشتی و ضدعفونی کردن دست، یخچال را باز و به اجناس مختلف دست می‌زنند و درنهایت کالای مورد نظر خود را انتخاب می‌کنند. شلوغی فروشگاه‌های زنجیره‌ای بیداد می‌کند و فروشگاه‌های زنجیره‌ای مکان امنی برای خرید نیست.

 حتی وقتی تعطیلی موقتی برخی از مشاغل از جمله آرایشگاه‌ها و... اعلام می‌شود،  مشاهده می شود که برخی از این مراکز بدون توجه به ابلاغیه تعطیلی ستاد ملی کرونا، به فعالیت خود ادامه می‌دهند؛ خلاصه اگر بخواهیم نمونه‌های عدم اصول بهداشتی و مقابله با کرونا را مثال بزنیم بسیار زیاد است و نمونه اخیر آن هم برگزاری کنکور دکتری بود.

 شاید تنها چیزی که از رعایت اصول بهداشتی می‌توان به چشم مشاهده کرده این است که بر روی شیشه هر فروشگاه و مغازه‌ای یک کاغذ با  کد رهگیری، بهداشتی نصب شده که هیچ خاصیتی نیز ندارد ضمن اینکه بر روی شیشه بعضی از مغازه ها نوشته شده بدون ماسک وارد نشوید اما در برخی موارد  خود فروشنده نیز ماسکی بر صورت ندارد.

  خلاصه اینکه با عدم بی‌توجهی به اصول بهداشتی در سطح شهر امروز شاهد شیوع بسیار سریع کرونا در اقصی‌نقاط کشور هستیم و پیک دوم این بیماری به یک معضل بزرگ تبدیل شده، به همین دلیل مسئولان بهداشتی کشور باید به صورت جدی‌تر بر نحوه رعایت اصول بهداشتی و مبارزه با کرونا دقت کنند و از طریق رسانه‌های جمعی و ملی واقعیت‌ها را برای مردم تشریح کنند.

 بر این اساس، اگر مشکلات و مسائل اقتصادی باعث شده تا به نحوه فعالیت بسیاری از مشاغل و رعایت اصول بهداشتی آنها بی تفاوت بود باید گفت نمایشگاه بین المللی نیز یکی از بخشهای اقتصادی کشور است. بنابراین هر گونه تصمیمی در مورد فعالیت و یا عدم فعالیت این بخش مهم اقتصادی باید بر مبنای مطالعات کارشناسی انجام شود تا از هر گونه ضرر و زیان اقتصادی جلوگیری شود.

 با توجه به اهمیت ادامه فعالیت های اقتصادی هر تصمیمی در راستای برگزاری یا عدم برگزاری رویدادهایی مانند نمایشگاه‌ها باید بصورت کارشناسی باشد و اگر هم لازم است نمایشگاه در جهت حفظ سلامت مردم برای مدتی تعطیل باشد اعلام زمان تعطیلی نباید در مقطعی از زمان صورت بگیرد که برای برگزاری یک نمایشگاه هزینه هنگفتی صرف شده باشد و در پی اعلام یک تصمیم خلق الساعه عده ای دچار ضرر و زیان مادی شوند.

 گفتنی است رعایت اصول بهداشتی بخصوصی در شرایط شیوع ویروس کرونا  برای حفظ جان مردم ضروری است  و این مهم بر هیچکس پوشیده نیست اما باید توجه داشت که در شرایط بد اقتصادی ممکن است اعلام برخی تصمیمات فوری خسارت زیادی به مردم وارد کند در حالی که با اعلام به موقع می توان هم سلامت مردم را حفظ کرد و هم از خسارت اقتصادی جلوگیری کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha