چهارشنبه ۸ تیر ۱۳۹۰ - ۱۵:۵۷
کد خبر: 29780
سلامت نیوز :یک فوق تخصص بیماری های گوارش وكبد گفت: پوشیدن لباس های تنگ منجر به رفلاكس معده می شود.
دکتر محمد کاظم امیر بیگی فوق تخصص بیماری های گوارش وكبد گفت: مصرف غذا بلافاصله قبل از خوابیدن، پوشیدن لباس های تنگ، عدم سرو صبحانه و به دنبال آن زیاده روی در سرو ناهار ازمواردی است كه منجر به عود علائم بیماری رفلاكس معده می شود.
دكترمحمدكاظم امیربیگی در گفت و گو با خبرنگار و ب دا، اظهارداشت: برگشت اسید معده به مری (GERD) یكی از بیماری های شایع گوارشی است كه متاسفانه در سال های اخیر نیز شیوع آن رو به افزایش است.
وی ادامه داد: افزایش مصرف غذاهای چرب، پركالری، تند و تیز،محرك ومخصوصا فست فودها، كاهش فعالیت های فیزیكی و چاقی از علل افزایش شیوع این بیماری است.
وی تصریح كرد: به طوركلی هرعاملی كه باعث شل شدن دریچه مری به معده یا افزایش فشار به شكم ومعده شود باعث ایجاد این بیماری یاعود علائم آن می شود.
این فوق تخصص بیماری های گوارش و كبد در ادامه افزود: رفلاكس اسید معده به مری علاوه بر ایجاد ناراحتی برای بیمار دارای عوارض كوتاه مدت مثل خراشیدگی و زخم درقسمت تحتانی مری و عوارض بلندمدت مثل تنگی مری و درموارد نادر ایجاد آدنوكارسینوم قسمت تحتانی مری می شود.
دكترامیربیگی یادآورشد: متاسفانه فاصله گرفتن از رژیم های سنتی، مصرف غذا در سه وعده وخوردن میوه و سبزیجات بین وعده ها، مصرف زیاد نوشابه های گازدار، فست فود وغذاهای چرب وتند و تیز منجربه افزایش شیوع این بیماری شده است.
وی بیان کرد: برای پیشگیری وبهبودی علائم و درنتیجه كاهش عوارض این بیماری مواردی همچون: حفظ وزن     ایده آل،امتناع از خوردن زیاد غذا بخصوص دریك وعده،مصرف منظم غذا در سه وعده(صبحانه،ناهاروشام) مصرف میوه وسبزیجات در بین وعده های غذایی، پرهیز ازنوشیدن چای پررنگ و قهوه وهمچنین خوردن شیرینی جات بخصوص شیرینی جات حاوی كاكائو می باشد.
این فوق تخصص بیماری های گوارش وكبد یادآورشد: سروغذاهای كم چرب،غذاهای ساده باادویه جات كم، پرهیز از مصرف ترشیجات همچون سركه، آبلیمو، پوشیدن لباس های راحت و نیزكاهش استرس سبب كاهش علائم وعوارض ناشی از این بیماری می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha