دوشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۷
کد خبر: 297806

پس از بهبود بیماری کووید 19، بیماران بسیار زیادی هستند که وارد مرحله بلندمدت ریکاوری شده‌اند و تجربه می‌کنند که این ویروس تأثیراتی بیشتر و فراتر از سیستم تنفسی بر بدن‌شان گذاشته است.این افراد دچار نقص‌های عملکردی، مثلاً طولانی‌مدت شدن مشکلات ریوی، ضعف عضلانی و مشکلات ادراکی و روان‌آشفتگی می‌شوند

با عوارض بلندمدت بعد از درمان کرونا چه کنیم؟

سلامت نیوز:پس از بهبود بیماری کووید 19، بیماران بسیار زیادی هستند که وارد مرحله بلندمدت ریکاوری شده‌اند و تجربه می‌کنند که این ویروس تأثیراتی بیشتر و فراتر از سیستم تنفسی بر بدن‌شان گذاشته است.این افراد دچار نقص‌های عملکردی، مثلاً طولانی‌مدت شدن مشکلات ریوی، ضعف عضلانی و مشکلات ادراکی و روان‌آشفتگی می‌شوند

ضعف و درد عضلانی

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان ،مدت طولانی روی تخت بیمارستان یا خانه دراز کشیدن می‌تواند سبب ضعف عضلانی شود، زیرا عضلات بدن طی این مدت به طور بسیار محدود به کار گرفته می‌شوند. همچنین مطالعه‌ای نشان داده تخریب بافت عضله می‌تواند یکی از عوارض جانبی دیرهنگام ویروس کرونا باشد.

رفع این مشکلات پیچیده نیازمند چند رویکرد درمانی است. متخصص فیزیوتراپی، موانع عملکردها و فعالیت‌های روزمره را شناسایی و به بیمار در غلبه بر آن‌ها کمک می‌کند که اغلب بدون نیاز به عمل جراحی و مصرف طولانی‌مدت دارو ست. فیزیوتراپ می‌تواند میزان کاهش توده عضلانی فرد بیمار را تعیین و تمرین های قدرتی لازم را اولویت‌بندی و برنامه‌ریزی کند.تمرین های ساده قدرتی از همان زمانی که بیمار روی تخت بیمارستان است، شروع می‌شوند.

ریکاوری ریه

 بافت ریه نسبت به آسیب ناشی از خود ویروس و آسیب ناشی از التهاب فعالیت بیش از اندازه ایمنی بدن، بسیار حساس است. در نتیجهعملکرد ریه فرد ممکن است به میزان چشمگیری افت کند. وقتی ریه‌ها نتوانند به طور مؤثر از هوا پُر شوند، بقیه قسمت‌های بدن از این اکسیژن‌گیری ناکافی متأثر خواهند شد.

 با ایجاد تغییراتی در سبک زندگی که به نفع عملکرد سالم ریه‌هاست می‌توانید هر چه سریع‌تر به فعالیت‌های عادی خود برگردید.اجتناب از قرار گرفتن در معرض دود سیگار، ورزش‌های قلبی و عروقی (هوازی) مانند پیاده‌روی و در صورت امکان، دوی آهسته، تنفس عمیق به عملکرد بهتر ریه‌ها کمک می‌کنند.  

 مشکلات بافت مغز

احساس سرگیجه و از دست دادن حس بویایی و چشایی و حتی سکته مغزی عوارضی است که بعضی بیماران مبتلا به کرونا تجربه می‌کنند. همچنین بیشتر  بیماران دچار افت قدرت تمرکز، احساس آشفتگی و سراسیمگی می‌شوند. بیماران از عبارت «مه مغزی» برای توضیح مشکل‌شان در تمرکز یا فراموش کردن چیزها و اختلال در کارهای ساده‌ روزمره نام می‌بردند.

درمان

  توان بخشی نورولوژیکی و روان شناسی می‌تواند به بیمار در رفع اختلالاتی مانند فراموشی و افت تمرکز کمک کند. در خیلی از مواردتمرینات شناخت درمانی می‌تواند به مغز کمک کند و  داشتن خواب کافی می‌تواند بر عملکرد ادراکی اثر بگذارد. مشغول شدن به برخی بازی‌ها نیز می‌تواند مفید باشد. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha