گروهی از محققان دانشگاه آرکانزاس به سرپرستی محقق ایرانی با استفاده از چارچوب‌های آلی فلزی به فرمولاسیون نانو داروی جدید برای حذف سلول‌های مرگبارترین نوع سرطان پستان دست یافتند.

معرفی داروی جدید نانویی برای درمان یکی از سرطان‌های پستان

سلامت نیوز:گروهی از محققان دانشگاه آرکانزاس به سرپرستی محقق ایرانی با استفاده از چارچوب‌های آلی فلزی به فرمولاسیون نانو داروی جدید برای حذف سلول‌های مرگبارترین نوع سرطان پستان دست یافتند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، حسن بیضاوی، استادیار گروه شیمی و بیوشیمی دانشگاه آرکانزاس با اشاره به ساخت داروی جدید با استفاده از فناوری‌نانو با قابلیت از بین بردن سلول‌های مهاجم سرطان پستان، گفت: این داروی جدید برای مقابله با سرطان ارائه شد و قادر است به‌طور مشخص یکی از مهاجم‌ترین و خطرناک‌ترین نوع تومورهای سرطان پستان، که به‌عنوان سلول‌های منفی سه‌گانه شناخته می‌شوند، را از بین ببرد.


وی با بیان اینکه این داروی جدید سلول‌های سالم را تخریب نمی‌کند و عوارض جانبی داروهای شیمی‌درمانی را در پی نخواهد داشت، اظهار کرد: سرطان منفی سه گانه یکی از خطرناک‌ترین و مرگبارترین اشکال سرطان پستان است و ما در این تحقیقات نوع جدیدی از نانومواد موسوم به چارچوب‌های آلی فلزی را با لیگندهایی ترکیب و درون آن را با دارویی پر کردیم. این فرآیند که منجر به تولید مواد نانومتخلخل می‌شود قادر به هدف قرار دادن و از بین بردن سلول‌های تومور سرطانی است، بدون این که به سلول‌های سالم اطراف آسیبی وارد کند.


به گفته وی چارچوب‌های آلی فلزی نوع جدیدی از نانومواد هستند که پتانسیل بالایی برای استفاده در حوزه رهایش دارویی دارند.
وی خاطر نشان کرد: بیمارانی که دارای سلول‌های منفی سه گانه هستند، به‌دلیل عوارض جانبی تنها داروی تایید شده برای درمان این بیماری، آسیب‌پذیر هستند از این رو ما یک فرمولاسیون جدید برای هدف‌ قرار دادن این سلول‌ها ارائه کردیم.


به گزارش ستاد نانو، این گروه تحقیقاتی به‌طور کلی، روی ساخت داروهای جدید فتودینامیک تمرکز دارد و از آنجایی که روش درمانی فتودینامیک غیرتهاجمی است، برای درمان این نوع سرطان بسیار مورد توجه است. این روش مبتنی بر مواد حساس به نور است که درصورت تابش نور، گونه‌های اکسیژن فعال ایجاد می‌کند و سلول‌های سرطانی را از بین می‌برد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha