پیش‌بینی‌ها خبر از تولید انبوه واکسن کرونا تا آبان و آذر ۱۳۹۹ می‌دانند؛ ولی روسیه دنیا را غافلگیر کرد.

ساخت اولین واکسن کرونا؛ روسیه با جان مردم بازی می‌کند؟

سلامت نیوز: پیش‌بینی‌ها خبر از تولید انبوه واکسن کرونا تا آبان و آذر ۱۳۹۹ می‌دانند؛ ولی روسیه دنیا را غافلگیر کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا زندگی، طبق آخرین اخباری که از مرحله نهایی واکسن کرونا منتشر شده بود، دانشگاه آکفسورد با همکاری آزمایشگاه دولتی انگلستان در هند، در حال آزمایش کردن واکسن بر روی انسان بودند. در اینجا می‌توانید به طور کامل گزارش آکسفورد در این‌باره را بخوانید. چین، انگلستان و آلمان از جمله کشورهایی بودند که در ساخت واکسن با هم رقابت تنگاتنگی داشتند و انتظار می‌رفت خبر خوش ساخت واکسن را به جهان بدهند؛ اما نگاه‌ها به سوی دیگری چرخید و روسیه، کشوری که در هیچ یک از مراحل تولید واکسن خود، گزارشی منتشر نکرده بود، خبر ساخت واکسن ویروس کرونا را به دنیا داد. این خبر مستقیم از خبرگذاری اسپوت‌نیک روسیه منتشر شد و جهان را متحیر کرد.

طبق گزارش سی‌ان‌ان، روسیه امنیت جهان را به خطر انداخته و دقت را فدای سرعت کرده است. او می‌گوید اولین بودن ارزش آن را ندارد که ما بخواهیم از دقت لازم چشم‌پوشی کنیم و سلامت مردم جهان را به خطر بیندازیم. گزارشی در آژانس خبری بی‌جی‌آر، می‌گوید: «ممکن است ولادمیر پوتین، کادر پژوهشی واکسن کرونا را مجبور به تولید هر چه سریعتر واکسن کرده باشد». این اتهامات از جایی سرچشمه می‌گیرند که روسیه در هیچ یک از مراحل تولید واکسن خود، گزارشی منتشر نکرده است. از دیدگاه بی‌جی‌آر، خبرهای چین و انگلستان درباره روند تولید واکسن قابل اعتماد هستند؛ زیرا حداقل بخشی از اطلاعات این پروژه را در جهان منتشر کردند. حتی روسیه به دروغ‌گویی در این‌باره نیز متهم شده؛ اما وزیر بهداشت روسیه پاسخ داده است: «ما این واکسن را ساختیم و بر روی سربازان خود امتحان کردیم و کمتر از یک ماه دیگر خط تولید انبوه آن را راه میندازیم».

روسیه در برابر اتهاماتی که غرب به آن می‌زند پاسخی نه چندان مرتبط داده است. طبق تاریخ، اولین کسانی که ماهواره فضایی را ساختند و به فضا سفر کردند، روس‌ها بودند. علم فضانوردی هیچ ربطی به علم پزشکی ندارد ولی روسیه می‌خواهد اولین بودن خود را (در زمینه ساخت واکسن) توجیه کند و بگوید جای تعجبی ندارد که روس‌ها در این زمینه نیز اولین باشند. خبرگزاری‌های غربی همچنان بر موضع خود ایستاده و بر سئوالات بی پاسخ خود اصرار دارند. اصرار برای پاسخ گرفتن درباره‌ی واکسن کرونای روسیه، کاری منطقی است که به نفع همه مردم جهان است؛ زیرا اولین افرادی که باید از این واکسن استفاده کنند کادر درمان هستند که برای مقابله با کرونا نقش حیاتی را ایفا می‌کنند. اما آیا غربی‌ها نیز واقعا نگران مردم جهان هستند یا فقط به علت جا ماندن از رقابت تولید واکسن، سر و صدا به پا کردند؟ به هر حال روسیه برای قابل اعتماد بودن واکسن خود در دنیا، مجبور به اطلاع رسانی جهانی در این‌باره است. چون این موضوع فارغ از جنبه درمانی، بحث سود تجاری پر رنگی در اقتصاد کشور تولیدکننده نیز دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha