سلامت نیوز : مشاور عالی انجمن داروسازان ایران گفت: باید در تعرفه‌های داروخانه‌ها تجدید نظر شود و از قیمت دارو تجدید نظر شود زیرا با ادامه روند كنونی نه تنها توسعه صنعت دارو امكان‌پذیر نیست بلكه تولید دارو در كشور متوقف می‌شود.

به گزارش فارس مرتضی آذرنوش در حاشیه همایش سالانه داروسازان ایران اظهار داشت: آنچه وزارت بهداشت به عنوان داروی وارداتی تأیید می‌كند و وارد كشور می‌‌شود یقیناً استانداردهای لازم را دارد.

وی افزود: در این بین درباره داروهای وارداتی دو حد متفاوت وجود دارد. عده‌ای دوست دارند داروهای كشور همه تولید داخل باشند و وارداتی در كار نباشد كه این فكر باید تعدیل شود. همچنین عده‌ای دیگر نیز فكر می‌كنند كه باید صرفاً تمام داروها وارداتی باشد و نباید به تولید فكر كرد كه این فكر نیز باید اصلاح شود.

آذرنوش با بیان اینكه در مقابل این دو فكر، فكر سومی وجود دارد كه باید هم تولید داخل تقویت شود و هم به فكر واردات بود البته در حدی كه تولید داخل شكننده نشود تصریح كرد: اینكه از كشوری ارزان‌ترین دارو را وارد كنیم این طور نیست كه به كیفیت آن بی‌توجه باشیم.

وی با اشاره به تعداد كم داروسازان كشور خاطرنشان كرد: بر اساس آخرین آمار تعداد داروسازان كشور 14 هزار و 660 نفر است كه بر اساس استانداردهای دنیا با این تعداد قادر به پوشش تمام نیازهای دارویی كشور نیستیم.

آذرنوش تصریح كرد: باید بر اساس افق 1404 به تعداد 32 داروساز در 100 هزار نفر برسیم كه حدود 21 هزار نفر داروساز می‌شود. در حال حاضر توزیع داروسازان ما در كشور همگن نیست و در برخی از استان‌ها این عدد بسیار پایین و در برخی جاها زیاد است و البته در خود تهران كمبود داروساز داریم.

وی با اشاره به تعرفه حق فنی داروخانه‌ها نیز گفت: این موضوع باید هر چه سریع‌تر توسط دولت تعیین تكلیف شود.

آذرنوش همچنین یادآور شد: مهمترین چالش صنعت دارو در حال حاضر قیمت داروست چرا كه در قانون برنامه پنجم توسعه آمده است به خاطر حفظ مصالح مردم، یارانه‌ داروها حذف نمی‌شود كه ظاهر آن به نفع مردم است اما اگر تمام شئون این فرآیند را در نظر بگیریم به این نتیجه می‌رسیم كه با این قانون تولیدكننده نمی‌تواند وظیفه خود را به نحو احسن انجام دهد و این اتفاق آرام آرام در حال افتادن است.

مشاور عالی انجمن داروسازان ایران خاطرنشان كرد: در سال 89 افزایش نرخ مشهودی در صنعت داروسازی نداشتیم و با توجه به قانون هدفمندی یارانه‌ها و تأثیرات مستقیم و غیر مستقیم آن بر افزایش قیمت‌ها نیز باز شاهد افزایش قیمتی در داروها نبودیم.

وی گفت: با مطالعه اثرات هدفمندی یارانه‌ها به این نتیجه رسیدیم كه به جز بخش توزیع، در تولید دارو به طور مستقیم اثرات معناداری را شاهد نبودیم اما اثرات غیر مستقیم آن باعث شده صنعت داروسازی با مشكلات عدیده‌ای روبه‌رو شود به طوری كه در حال حاضر خریدهای خارجی ما كه قبلاً مدت‌دار پرداخت می‌شد در حال حاضر مجبوریم به صورت نقدی پرداخت كنیم اما در عوض دارو در قیمتی ثابت نگه داشته شده و این كار ضربه به تولید می‌زند.

آذرنوش با بیان اینكه وزارت بهداشت باید به طور عاجل در قیمت دارو تجدید‌نظر ایجاد كند گفت: تعرفه موجود مناسب نیست و در حال حاضر تمام تولید كننده‌های مواد اولیه در كشور قیمت‌ها را بالا برد‌ه‌اند ولی كالای تمام شده كه همان دارو باشد با قیمتی ثابت بر اساس قانون باید ارائه شود كه ادامه این كار یعنی توقف تولید.

وی اضافه كرد: باید در تعرفه‌های حق فنی داروخانه‌ها تجدید نظر شود زیرا با ادامه روند كنونی توسعه صنعت دارو امكانپذیر نیست و از طرفی امكان عرضه علمی دارو در داروخانه‌ها نیز با مشكل مواجه خواهد شد.

آذرنوش تصریح كرد: باید قیمت‌گذاری منطقی برای محصولات دارویی انجام شود و دارو را هم مانند كالاهای دیگر دید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha