سه‌شنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۰
کد خبر: 297871

قائم مقام معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با بیان این‌که هیچ داروی مؤثری برای کرونا وجود ندارد، توضیحاتی درباره ادعای تأثیر "نیش زنبور" بر درمان بیماری کرونا ارائه کرد.

تأثیر "نیش زنبور" بر درمان بیماری کرونا حقیقت دارد؟

سلامت نیوز:  قائم مقام معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با بیان این‌که هیچ داروی مؤثری برای کرونا وجود ندارد، توضیحاتی درباره ادعای تأثیر "نیش زنبور" بر درمان بیماری کرونا ارائه کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تسنیم، دکتر شاهین آخوندزاده درباره ادعای مطرح شده در رسانه ملی مبنی بر تأثیر نیش زنبور بر درمان بیماری کرونا اظهار کرد: هر چیزی که ادعا می‌شود ممکن است بر بیماری‌ها تأثیر داشته باشد باید از مسیر کارآزمایی بالینی بگذرد.

وی ادامه داد: اکثر ادعاهایی که می‌شود که البته امیدواریم این ادعاها مستنداتی داشته باشند تا مورد قبول واقع شوند، روی تعداد محدودی بیمار انجام شده است و باید توجه داشت که با آزمایش یک مورد روی تعداد محدودی از بیماران، بدون گروه کنترل، نمی‌شود ادعا کرد که یک روش یا داروی درمانی روی کرونا مؤثر است.

قائم مقام معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت تصریح کرد: علت این‌که می‌گوییم باید آزمایش روی تعداد مشخصی بیمار صورت گیرد، این است که از هر هزار بیمار مبتلا به کرونا، تعدادی به طور سرپایی و بدون نیاز به دارو و بستری درمان می‌شوند، تعدادی به بیماری با شدت زیاد دچار می‌شوند و تعداد محدودی نیز به ICU منتقل می‌شوند بنابراین اگر ادعا می‌شود یک روش یا دارو در درمانی بر کرونا مؤثر است باید مشخص شود روی کدام دسته از بیماران و چه تعداد بیمار مؤثر واقع می‌شود.

آخوندزاده یادآور شد: از نظر بنده هیچ داروی مؤثری برای کرونا وجود ندارد و آنچه باعث بهبودی بیماران می‌شود مراقبت‌های ویژه از بیماران است؛ تا این لحظه داروهایی که گفته شده بر کرونا تأثیر دارند نیز تأثیرشان قطعی نیست و باید یک داروی اختصاصی برای ویروس کرونا ساخته شود تا بتوان با قطعیت درباره تأثیر آن بر کرونا صحبت کرد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha