پلاسمای خون بهبودیافتگان ویروس کووید-۱۹ این قابلیت را دارد تا بعد از ۲۸ روز پس از بهبودی مبتلایان، با انتقال به مبتلایان جدید به روند بهبودی بیماران کمک و خطر از دست دادن عزیزانمان کم شود.

اهدای پلاسمای بهبودیافتگان، راهی برای درمان بیماران کرونایی/ چرا تنها یک‌درصد بهبودیافتگان از کرونا، پلاسما اهدا می‌کنند؟

سلامت نیوز: پلاسمای خون بهبودیافتگان ویروس کووید-۱۹ این قابلیت را دارد تا بعد از ۲۸ روز پس از بهبودی مبتلایان، با انتقال به مبتلایان جدید به روند بهبودی بیماران کمک و خطر از دست دادن عزیزانمان کم شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  آنا، تا چندی پیش اطلاعات در مورد پلاسمای خون به اندازه حال حاضر نبوده است. حالا همه ما اطلاعاتی (کمی بیش‌تر از قبل) به صورت شبانه‌روزی از طریق رسانه‌های جمعی در مورد این روزنه امید داریم.


پلاسما (Plasma) به بخش مایع خون گفته می‌شود که می‌تواند کمک زیادی به بهبود مبتلایان کند. پلاسما ماده اولیه تهیه بسیاری از داروهای حیاتی است و فاکتورهای انعقادی ۸ و ۹، آلبومین و ایمونوگلوبولین‌ها که در درمان بیماران به کار می روند، از پلاسما به دست می‌آیند.


پلاسما ۵۵ درصد خون را تشکیل می‌دهد. مایعی که ۹۱ درصد آن را آب، یک‌درصد آن را املاح و یون‌های معدنی، ۷ درصد آن را پروتئین‌های پلاسما، و یک‌درصد باقی‌مانده را ویتامین‌ها، مواد قندی و لیپیدی، هورمون‌ها، اسیدهای آمینه، گلوکز و چربی و مواد دفعی تشکیل می‌دهند.


پلاسما درمانی
در اهدای پلاسما «پلاسما فرزیس»، فقط بخش مایع خون یعنی پلاسما اهدا می‌شود و بقیه سلول‌های خونی به اهداکننده بازگردانده می‌شود. به این صورت اهداکننده می تواند با اهدای پلاسمای خود جان تعداد زیادی از بیماران را نجات دهد.
مسئولان سازمان انتقال خون پیش‌تر اعلام کرده بودند که هر فرد می تواند در هفته ۲ بار پلاسما اهدا کند. مشروط بر اینکه فاصله دو اهدا بیش از ۴۸ ساعت باشد و هر اهداکننده می‌تواند در سال ۳۶ نوبت پلاسما اهدا کند.


مسئولان انتقال خون عنوان داشته بودند که پلاسمای بهبودیافتگان از کووید-۱۹ در هفته سوم تا چهارم بعد از ابتلا، عاری از ویروس می‌شود و سرشار از آنتی بادی است که این آنتی بادی از بدن آنها خارج می‌شود. آنتی بادی خارج شده از بیمار بهبود یافته با پلاسمای مبتلایان جایگزین می‌شود و سیستم ایمنی بدن با کمک این آنتی بادی به جنگ ویروس می‌رود و وضعیت ریوی بیمار، از مرحله بحرانی خارج می‌شود.


فقط کمی بیش از یک درصد!
حاجی‌بیگی سخنگوی سازمان انتقال خون چندی قبل گفته بود که تاکنون بیش از ۳۴۰۰ نفر از افراد بهبود یافته از بیماری کووید-۱۹ در سراسر کشور جهت اهدای پلاسما به مرکز انتقال خون مراجعه کرده‌اند. البته کاملا روشن و واضح است که ۳۴۰۰ نفری که تا اهداکننده‌ پلاسما بودند در مقابل بیش از ۲۷۰ هزار نفر بهبود‌یافته تا ۱۳ مرداد، عدد قابل ملاحظه‌ای نیست و انتظار می‌رود تعدادبیشتری از بهبودیافتگان اقدام به اهدای پلاسمای خود کنند.


اطلاع‌رسانی‌ کم یا ترس از ابتلای مجدد، کدامیک؟
یکی از علل این بی‌توجهی نسبت به اهدای پلاسمای خون توسط بهبودیافتگان را باید در نپرداختن به موضوعی با این درجه از اهمیت دید.
نداشتن آگاهی لازم مردم و شناخت کافی از پلاسما مورد تایید مدیرعامل انتقال خون کشور هم است؛ وی در اظهار نظری گفته بود: «اهدای پلاسمای خون باید به صورت داوطلبانه باشد و از بیماران می‌خواهیم تا به شکرانه بهبودی‌شان و سلامتی که به دست آورده‌اند بیماران دیگر را نیز دریابند و به آنها کمک کنند تا هر روز شاهد بهبودی بیشتر مبتلایان باشیم.»


اطلاع‌رسانی کم، نداشتن شناخت کافی مردم و مبتلایان به اهمیت اهدای پلاسما و خود پلاسما، کم‌کاری رسانه‌هایی که پخش سراسری داشته و مخاطب میلیونی دارند (رادیو و تلویزیون)، ترس شهروندان از ابتلای مجدد به کووید-۱۹، کم بودن مراکز دریافت پلاسما (در تهران فقط ۴ مرکز در زمینه دریافت پلاسمای خون فعال هستند) و همه اینها تنها معدود نکاتی است که موجب شده تا کمی بیشتر از "یک درصد" از بهبودیافتگان به کرونا برای اهدای پلاسمای خون‌شان به مراکز اهدا مراجعه کنند.


سازمان انتقال خون برای کاری با این درجه از اهمیت آستین‌های همت! را بالا زده و به تشویق مردم برای اهدای پلاسما، پرداخت کمک مالی به اهداکنندگان پلاسما و توزیع تراکت‌های تبلیغاتی در مراکز درمانی معین، بسنده کرده است.


نجات‌دهنده‌ای به نام رسانه ملی/ تبلیغات سس و رب یا جان‌بخشی به مبتلایان
در این بین رسانه‌هایی مثل رسانه ملی که ساعت‌ها در طول شبانه‌روز مردم را با تبلیغات افسارگسیخته سرگرم می‌کنند و در نبود نظارتی حداقلی وقت مخاطبان را پر می‌کند می‌توانند اطلاعاتی به لحظه در جهت روشنگری افکار عمومی ارائه کنند تا شهروندانی که مبتلای به کرونا بوده و بستر بیماری را ترک کرده و بهبودی برایشان حاصل شده و یا در مورد پلاسمای خون و اهدای آن سردرگم هستند، قانع شوند که اقدام به اهدای پلاسمای خون خود کرده بلکه بتوانند تکمیل کننده‌ کمک به مبتلایان کرونایی باشند.


راه‌اندازی کمپین‌هایی برای اطلاع‌رسانی بیشتر در مورد پلاسما
راه‌اندازی کمپین‌هایی در فضای مجازی، کم و بیش می‌تواند نقش کم‌کاری برخی رسانه‌ها را جبران کند؛ پلاسما اگر چه درمان قطعی کرونا نیست اما همه کشورها به عنوان یکی از روزنه‌های امید به آن می‌نگرند. با این همه اطلاع‌رسانی و روشنگری افکار عمومی با این هدف که مبتلایان اطلاعات کافی در مورد اهدای پلاسمای خون داشته باشند تا علاوه بر دانستن بی‌خطر بودن اهدای پلاسما و حتی مفید بودن آن برای بدن، در کنار کمک‌های مومنانه‌ای که کمک‌کننده اقشار ضعیف جامعه هست می‌تواند به صورت موازی هم شرایط اقتصادی مردم را بهبود ببخشد و هم از آمار مبتلایان بکاهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha