یک متخصص روانشناسی، نسبت به بروز پدیده کاهش اعتماد به نفس مردانه در روزهای کرونایی هشدار داد.

آسیب های روانی کرونا بر سلامت مردان

سلامت نیوز:یک متخصص روانشناسی، نسبت به بروز پدیده کاهش اعتماد به نفس مردانه در روزهای کرونایی هشدار داد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر،مریم داودوندی، افزود: دنیا در حال تجربه «پدیده افزایش نگرانی‌ها و احتمال کاهش اعتماد به نفس مردانه» است و خانم‌ها نباید ناراحتی، عصبانیت و ایراد گرفتن آقایان را به سردی رابطه در زندگی مشترک خود نسبت دهند.


این روانشناس اظهار داشت: این روزها برخی از خانم‌ها در زندگی مشترک با مشکل مشابه بداخلاقی، غر زدن و مشاجرهای متعدد همسرشان مواجه شده اند که این امر می‌تواند نشان از یک درد مشترک باشد، که البته وقتی به بررسی و علت یابی در این زوج‌ها می‌پردازیم گاه به این نتیجه می رسیم که این رفتارها در برخی آقایان می‌تواند ناشی از افزایش نگرانی و پایین آمدن اعتماد به نفس آنها باشد.


وی تصریح کرد: بیماری کرونا به شدت برخی کسب و کارها و البته معیشت و اقتصاد خانواده‌ها را در دنیا تحت تأثیر قرار داده و از آنجایی که بخشی از هویت، احساس ارزشمندی ناشی از اشتغال موفق است و همچنین بیشترین مسئولیت اقتصادی زندگی بر عهده آقایان است این خلل باعث شده تا تعدادی از آنها دچار تردید و ترس از شرایط پیش آمده ناشی از کرونا و تبعات ناشی از آن شوند که همین امر می‌تواند باعث افزایش نگرانی آنها و به تبع آن پایین آمدن اعتماد به نفس آنان شود.


داودوندی ادامه داد: پدیده «کاهش اعتماد به نفس مردانه» تنها به یک کشور محدود نمی‌شود، بلکه با پژوهش در مقالات و اخبار بین المللی در می‌یابیم که این یک دغدغه جهانی است و مردان به شدت تحت فشار روحی ناشی از کرونا قرار دارند.


وی گفت: نگرانی از دست دادن شغل، عدم کنترل شرایط ناشی از بیماری بر درآمد، تزلزل در امنیت شغلی و پایین آمدن سطح درآمد از جمله عوامل همه گیری پدیده کاهش اعتماد به نفس مردانه در دنیا است که به نظر می‌رسد این روند تا مدت‌ها بعد از کرونا نیز ادامه خواهد داشت.
این روانشناس با بیان اینکه خانم‌ها نقش زیادی در حفظ و بازگشت آرامش به همسرشان دارند، افزود: خانه آخرین سنگر و حریم امن آقایان است به همین دلیل خانم‌ها باید بتوانند با آرامش، دلداری دادن و پایین آوردن هزینه‌های زندگی بخشی از نگرانی‌ها و دغدغه‌های همسرانشان را برطرف کنند و واکنش‌های آنها را به خود نسبت ندهند و از دنبال کردن مشاجره‌ها خودداری کنند.


این زوج درمانگر اضافه کرد: سرکوب شدن ظرفیت، مهارت و توانمندی‌های مردانه آن هم به دلیل رکود اقتصادی ناشی از کرونا به شکل ناخودآگاه اعتماد به نفس را تحت تأثیر قرار داده و گاه برخی آقایان نگرانی، ترس و درگیری‌های ذهنی خود را به شکل عصبانیت و پرخاشگری بروز می‌دهند.


وی در تشریح ارتباط کرونا با پدیده کاهش اعتماد به نفس مردانه، گفت: رکود ناشی از کرونا می‌تواند باعث شود تا آقایان نتوانند توانایی‌های خودشان را باور کنند و احساس کنند که همسر، فرزندان و اطرافیان آنها را باور ندارند و این می‌تواند حس حقارت و ناتوانی را در آنها القا کند.


داودوندی خاطرنشان کرد: انسان ناخودآگاه بر روی جنبه‌های منفی و شکست‌ها و خاطرات تلخ گذشته تمرکز می‌کند، پس در این شرایط به عنوان یکی از راه حل‌های کمکی پیشنهاد می‌شود آقایانی که دچار پدیده کاهش اعتماد به نفس شده اند موفقیت‌های گذشته و حال خود را بشمارند و آنها را در دفتری ثبت کنند. این پیروزی‌ها می‌توانند مربوط به امروز، هفته گذشته یا ماه و سال‌های گذشته باشد ولی زمان اهمیت ندارد مهم این است که به توانایی‌های خود ایمان بیاورند تا با این کار به خود کمک کنند و خودباوری را تقویت کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha