سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: بر اساس آمارها، ۲۰ تا ۳۰ درصد موارد ابتلا و بستری به علت کرونا در استان گیلان از بین مسافران بوده و خواهش ما این است که در تعطیلی پیش رو مردم از سفر غیرضروری به استان‌های شمالی خودداری کنند.

مسافران منشا ۲۰ تا ۳۰ درصد موارد ابتلا به کرونا در گیلان هستند

سلامت نیوز:سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: بر اساس آمارها، ۲۰ تا ۳۰ درصد موارد ابتلا و بستری به علت کرونا در استان گیلان از بین مسافران بوده و خواهش ما این است که در تعطیلی پیش رو مردم از سفر غیرضروری به استان‌های شمالی خودداری کنند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،سیما سادات لاری  در یک گفت‌ وگوی تلویزیونی درباره وضعیت ویروس کرونا در کشور افزود: در حال حاضر استان مازندران وضعیت خوبی از نظر بیماری ندارد و حتی در اسفند ماه نیز مردم این استان پیک بدی از بیماری را تجربه کردند. استان گیلان نیز همزمان با استان قم پیک بدی از بیماری کووید ۱۹ را تجربه کرد و در حال حاضر روند صعودی را طی می‌کنند.


وی ادامه داد: مردم ما همکاری خوبی با وزارت بهداشت داشته‌اند. هرچند کمی عادی انگاری صورت گرفته و همه فکر می‌کردیم شرایط بیماری با تابستان کاهش پیدا می‌کند. بازگشایی‌ها اتفاق افتاد و برخی نسبت به رعایت پروتکل‌ها بیخیال شدند. بسیاری از مردم استفاده از ماسک را رعایت می‌کنند و حتی بچه‌ها نیز ماسک می‌زنند و این نشان دهنده آموزش خانواده به کودکان است.


معاون وزیر بهداشت بیان کرد: بیشتر جوانان از ماسک استفاده نمی‌کنند و حتی در اروپا نیز اثبات شده که جوانان نسبت به استفاده از ماسک بیخیال‌تر هستند. در موج اخیر کرونا حتی جوانان بیشتر به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و حتی جوانانی را از دست داده‌ایم. این نگرانی جهانی است و حتی در اروپا نیز که موج دوم کرونا آمده، بیشتر نگرانی از رفتار جوانان است.


برخورد با کسانی که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند
سخنگوی وزارت بهداشت گفت: قانون باید از افرادی که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند، حمایت کند. در این زمینه هم در ستاد ملی مقابله با کرونا بحث‌هایی شده و هم در وزارت بهداشت در این راستا صحبت‌هایی شده تا تنبیهی برای کسانی که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند در راستای حفاظت از مردم در نظر گرفته شود.


شیوه جمع آوری آمارهای کرونا
لاری اظهار کرد: آمارهای کرونا از منابع مختلفی تهیه و تجمیع می‌شود. این آمار از آزمایشگاه‌ها و مراکز دولتی و بیمارستان‌ها تهیه می‌َشود و همچنین یک تیم به صورت تلفنی آمار را از استان‌ها چک می‌کنند.


وی درباره شیوه تشخیص استان‌های قرمز و هشدار بیان کرد: یک تیم آماری وجود دارد که با کمک معاونت بهداشت این موارد را مشخص می‌کنند. معمولا موارد بروز بستری‌ها را در ۱۴ روز اخیر در هر استان در نظر می‌گیرند و اگر روند صعودی بیماری وجود داشته باشد، در هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت سنجیده می‌شود. میزان مرگ در هر یک میلیون نفر جمعیت و بستری در هر صد هزار نفر در نظر گرفته می‌شود. منطقه سبز جایی است که در یک ماه اخیر، حتی یک مورد بیماری شناسایی نشده است. قرمز جایی است که آمار بستری در دو هفته اخیر به شدت بالا رفته و باید محدودیت‌ها بیشتر شود.


سخنگوی وزارت بهداشت افزود: ما موظف هستیم گزارش‌های بیماری در ابتلا و بستری و فوتی به سازمان جهانی بهداشت اعلام کنیم و حتی در منطقه مدیترانه شرقی، بیشترین ارائه گزارش را ایران دارد. ملاک ما تست مولکولی مثبت است. این نمونه گیری از ته حلق یا بینی انجام می‌شود و ویژگی آن بالاست. یعنی اگر کسی مثبت باشد، قطعا مثبت است. ممکن است مرگ‌هایی وجود داشته باشد که تست مولکولی آنها مثبت باشد و این موارد اعلام می‌شوند. برخی ممکن است علائم داشته باشند، اما تست تایید نکند که این موارد محتمل خواهد شد. در گواهی فوت، مشکوک به کرونا نوشته می‌شود تا در مراحل خاکسپاری نیز پروتکل‌های مربوطه رعایت شود. اگر تست مولکولی این افراد منفی باشد، در بیماری‌های مشکوک به کرونا ثبت می‌شود.
وی تاکید کرد: وزارت بهداشت یک وزارتخانه سیاسی نیست و سلامت مردم برای وزارت بهداشت اهمیت دارد.


کرونا یک چالش جهانی است
معاون وزیر بهداشت اظهار کرد: ویروس کرونا یک چالش جهانی محسوب می‌شود و همه دنیا را دربرگرفته است. نامشخص بودن این وضعیت برای همه جهان وجود دارد و حتی کسی نمی‌تواند بگوید واکسن‌ها چقدر موثر هستند و چقدر ایمنی ایجاد خواهد کرد. دانسته‌های ما در برابر نادانسته‌ها در زمینه کرونا کم است. تنها مورد اثبات شده، اصول سه گانه رعایت فاصله گذاری، شست‌وشوی مداوم دست‌ها و استفاده از ماسک است. در هر کشوری که بازگشایی‌ها انجام شده و فاصله گذاری به هم ریخته، دوباره بیماری اوج پیدا می‌کند.


وی بیان کرد: مورد دیگر، ابتلای کادر بهداشت و درمان است. مدافعان سلامت دلسوز مردم است و از ما می‌خواهند که به مردم بگوییم بیشتر رعایت کنند تا مراقبت بیشتری ارائه بدهند. دردناک‌ترین حالت این است که بیماری و فوت هموطنان خود را ببینیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha