چهارشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۰
کد خبر: 297926

عجیب است كه آدمی از هرچه منع شود، به آن گرایش بیشتری پیدا می‌كند! ظاهرا استثنا هم ندارد. خیلی‌ها تا همین قبل از شیوع كرونا، از صد قدمی باشگاه هم رد نمی‌شدند، اما حالا نگران تعطیلی آن هستند! به این دلیل كه احساس می‌كنند از همین امروز دچار اضافه‌وزن می‌شوند! حالا كه دچار استرس اضافه‌وزن شده‌ایم؛ بد نیست برای افزایش تحرك بدنی در طول دوره شیوع كووید-19 چند كار ساده و مهم انجام دهیم. بخشی از آنها را می‌تواند در منزل و بخشی دیگر را با رعایت نكته‌های ایمنی در خارج از منزل انجام داد.

در دوره کرونا چطور ورزش کنیم؟

سلامت نیوز:عجیب است كه آدمی از هرچه منع شود، به آن گرایش بیشتری پیدا می‌كند! ظاهرا استثنا هم ندارد. خیلی‌ها تا همین قبل از شیوع كرونا، از صد قدمی باشگاه هم رد نمی‌شدند، اما حالا نگران تعطیلی آن هستند! به این دلیل كه احساس می‌كنند از همین امروز دچار اضافه‌وزن می‌شوند! حالا كه دچار استرس اضافه‌وزن شده‌ایم؛ بد نیست برای افزایش تحرك بدنی در طول دوره شیوع كووید-19 چند كار ساده و مهم انجام دهیم. بخشی از آنها را می‌تواند در منزل و بخشی دیگر را با رعایت نكته‌های ایمنی در خارج از منزل انجام داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم ،بله؛ در مجموع بهتر است از خانه بیرون نرویم! اما برای ورزش و با رعایت فاصله اجتماعی، استفاده از ماسك و در ساعت‌های مشخصی از روز یا شب، اشكالی ندارد. بنابراین سعی كنید برای پیاده‌روی یا دوچرخه‌سواری، پیش از ساعت 9 صبح كه خیابان‌ها هنوز شلوغ نیست یا پس از ساعت 9 شب، از خانه بیرون بروید. این كار علاوه‌بر این‌كه ورزش بسیار خوبی است، باعث تغییر روحیه می‌شود.

این‌كه در هر كاری همراه داشته باشیم، همیشه آدم را به انجام كارها تشویق می‌كند. ورزش هم از این قاعده مستثنا نیست. در ساعت مشخصی از روز با دوستان یا چند نفر از اقوام قرار بگذارید و از طریق ارتباط تصویری، نیم تا یك ساعت ورزش كنید. اگر این ارتباط را به دو نیم‌ساعت در صبح و بعدازظهر تقسیم كنید، نتیجه بهتری خواهد داشت.

با اعضای خانواده هم می‌توانید به طور همزمان و هماهنگ ورزش كنید. برای این‌كه حس بهتری داشته باشید، بخشی از منزل را به ورزشگاه تبدیل كنید. برای این كار، زیرانداز ورزشی روی فرش بیندازید، موسیقی مناسب انتخاب كنید، لباس مناسب ورزش بپوشید و همراه با فرزندان و همسرتان ورزش كنید.بد نیست برنامه غذایی یا كنترل وزنی را هم در تلفن همراه داشته باشید. به این ترتیب می‌توانید با كمك این برنامه، رژیم غذایی و برنامه ورزشی بهتر و منظم‌تری داشته باشید. با جست‌وجویی ساده در اینترنت می‌توانید یكی از این برنامه‌ها را روی گوشی یا تبلت نصب كنید.

میان‌وعده‌های حركتی در طول روز

گاهی برای چند دقیقه یا بیش از چند دقیقه بدون حركت نشسته یا می‌ایستیم تا كاری انجام شود. اما همین فرصت‌های كوچك می‌تواند زمینه تحرك بدنی مناسب باشند. به چه شكل؟    نظافت: كارهایی مانند جارو، گردگیری، شستن میوه، شستن ظرف‌ها، پهن‌كردن رخت‌های شسته شده و.. همگی كارهایی است كه با انجام آنها كالری و به بیان دقیق‌تر انرژی مصرف می‌كنید. بنابراین اولا به آنها به چشم ورزش نگاه كنید. دوم این‌كه با تقسیم این كارها بین اعضای خانه به آنها هم فرصت تحرك بدنی می‌دهید.    هنگام تماشا: روی مبل نشسته‌اید و می‌خواهید برنامه موردعلاقه‌تان ببینید. دست و پا و سر و گردن را بیكار نگذارید.

درحین تماشای برنامه، ابتدا چند حركت نشسته برای پاها، سپس دست و بعد هم سر و گردن انجام دهید. به‌همین سادگی كالری سوزانده‌اید و احوال‌ جسمی و روحی‌ خود را هم تغییر داده‌اید.    هنگام كار: اگر نشسته‌ یا ایستاده‌اید كه مثلا خمیر پیتزا ور بیاید یا آب كتری بجوشد و بعد چای یا ژله درست كنید، بیكار نمانید! چند حركت ساده برای دست و پا انجام دهید.

برای مثال حركت جمع و باز قفسه سینه، كلاغ‌پر، بشین و پاشو و... تا زمان سپری شود.    خودتان راه بیفتید: برای برداشتن هر چیزی از جایی از منزل، خودتان بلند شوید و حركت كنید. كمتر كاری را به دیگران محول كنید. همین حركت كوچك هم تحرك بدنی است.چند نكته كلیدی مهمدر این دوره خاص، روان هم به اندازه جسم به استراحت نیاز دارد.

بنابراین بهتر است ورزش‌های آرام‌تنی را یاد بگیرید و در برنامه ورزش روزانه، انجام این ورزش‌ها را بگنجانید. اینها به آرامش جسم و روح كمك می‌كنند.طبیعی است كه اگر هر روز با این شرایط زندگی یكنواخت و تكراری، ورزش‌های تكراری هم انجام دهید، دلزده می‌شوید. بنابراین سعی كنید در این باره هم تنوع را رعایت كنید. به عنوان  مثال از هولاهوب، بارفیكس، حلقه‌ها، وزنه‌ها و توپ‌های مختلف ورزشی و... استفاده كنید.این كار علاوه‌بر كمك به ورزش ناحیه مشخصی از بدن، به تنوع ورزش هم كمك می‌كند.

حالا كه برای ورزش آستین بالا زده‌اید، خوب است برای تغییر عادت‌های غذایی هم همین كار را انجام دهید.به عنوان مثال برای پركردن اوقات فراغت، به جای كیك و شیرینی و تارت و... دستور پخت غذاهای سالم مانند انواع سالاد و غذاهای تهیه‌شده با سبزیجات فصل و تازه را یاد بگیرید. به جای انواع نوشیدنی‌های ناسالم، شیوه آماده كردن انواع دمنوش‌های سرد و گرم و آبمیوه‌های تازه را یاد بگیرید.فراموش نكنید اضافه وزن، یكی از دلایل افسردگی و عصبانیت است و اینها زمینه‌ساز پرخوری است.بنابراین اگر به دلیل شیوع كرونا وارد چرخه نامطلوب شده‌اید، آن را بشكنید.

ورزش برای غلبه بر كرونا مهم است

تحرك بدنی مهم است و در دوره كرونا، مهم‌تر. چرا؟ به چند دلیل مهم:    تقویت عملكرد سیستم ایمنی: ما به داشتن سیستم ایمنی قوی‌ نیاز داریم. به این دلیل كه بدن باید بتواند با بیماری‌های فصلی و بیماری اصلی یعنی كرونا مقابله كند. ورزش از راهكارهای تقویت عملكرد آن است. 

  كنترل استرس و اضطراب: همه ما از اولین روزهایی كه سر و كله این بیماری شروع شد، دچار استرس و اضطراب شده‌ایم؛ هرچند با شدت‌های متفاوت. ورزش از راهكارهای برطرف كردن استرس و اضطراب است. جلوگیری از افسردگی: یكی از توصیه‌های همیشگی به افراد دچار افسردگی، ورزش كردن است. ترس از ابتلا به بیماری، اجبار به ماندن در منزل، معاشرت ‌نكردن با خانواده و دوستان، مشكلات اقتصادی و... همه از دلایل ایجاد افسردگی است.

ورزش این حالت‌ها را از بین می‌برد. جلوگیری از اضافه وزن: لازم به توضیح نیست كه ورزش به كنترل و كاهش وزن كمك می‌كند؛ به‌ویژه حالا كه تحرك بدنی روزانه به شكل چشمگیری كاهش یافته است.    برطرف كردن اختلال‌ها: پرخوری یا بی‌اشتهایی عصبی، كم یا بدخوابی، دیدن خواب‌های نامناسب و كابوس، بدخلقی و عصبانیت و... همگی از عوارض ثانویه كروناست. ورزش می‌تواند تاحد زیادی، بسیاری از این عوارض را برطرف كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha