چهارشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۵
کد خبر: 297929

روانشناس بالینی گفت: اختلال نگرانی، ‌اضطراب و استرس زا است و از ذهن منفی شروع می‌شود و در صورت عدم کنترل و استمرار، سلامت روان فرد مبتلا را به خطر می‌اندازد.

اختلال نگرانی با سلامت روانی افراد چه می‌کند؟

سلامت نیوز: روانشناس بالینی گفت: اختلال نگرانی، ‌اضطراب و استرس زا است و از ذهن منفی شروع می‌شود و در صورت عدم کنترل و استمرار، سلامت روان فرد مبتلا را به خطر می‌اندازد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،زهرا سجادی با بیان اینکه بسیاری اوقات نگرانی‌ها نه تنها بی مورد و کم اهمیت بلکه ناشی از تفکرات غلط و ذهن پریشان نشات می گیرد، افزود: بیشتر اوقات فردی که دچار نگرانی است مدام فکر می کند که دیگران در رابطه با او چه فکر می‌کنند و به دنبال انجام کارهای تلافی جویانه است.


وی گفت: نگرانی از اینکه در مقابل دیگران حرفی غلط یا کار اشتباهی از او سرزند و یا نسبت به طرز لباس پوشیدن و آرایش کردن مورد تمسخر دیگران قرار گیرد، اختلال نگرانی را تشدید می کند. در اینگونه مواقع این اضطراب و نگرانی‌ بیشتر بر روی ارتباط کاری تأ‌ثیر منفی خواهد گذاشت و در صورت استمرار، مشکلات بعدی به همراه دارد.


این روان درمانگر با بیان اینکه نگرانی در همه جا و برای همه وجود دارد حتی در بسیاری از موارد و اتفاقاتی که دور و اطراف می تواند رخ دهد، تصریح کرد: در زمان حاضر که ویروس کووید ۱۹ دنیا را تحت الشعاع قرار داده،  نگرانی در اینگونه مواقع در همه‌جا هست و همگان نگران می‌شوند و این نوع نگرانی را نمی توان برگرفته از یک ذهنیت بیمارگونه و مضطرب دانست.


سجادی گفت: در حقیقت افرادی که گرفتار اضطراب و نگرانی درونی هستند با این رویه می خواهند به نوعی از شدت دردهای خود بکاهند، به عبارتی نگرانی بعد از مدتی به مانند ابزاری برای جلوگیری از بروز حوادث ناخوشایند و تهدید کننده برای این دسته افراد مبدل می شود و از این رو به نظر نمی رسد فردی بخواهد نگران کننده باشد یا از چیزی رنج برد.


وی افزود: نگرانی از تنها ماندن و فراموش شدن،‌ نگران از عدم موفقیت در امتحانات و اینکه نگران فراموش شدن و یا دیگران او را فردی خوب ارزیابی نکنند، از عمده موارد ذهن نگران به شمار می رود که بسیاری از افراد به آن دچار هستند و باید تلاش کرد تا از طریق راه کارهای پیش رو این اضطراب و نگرانی را کاهش داد و رفع کرد.


این روانشناس بالینی تصریح کرد: برای برون رفت از این حالت و کاهش نگرانی نیاز است که به دنبال راهکار بود و شرایط را با فردی که با روحیات آن آشنا است، مطرح و نگرانی خود را مورد به مورد در میان گذاشت. باید در اینگونه مواقع اضطراب را به حداقل کاهش داد و بیشتر به دنبال اشتغال و سرگرم کردن خود بود. با ورزش و تنفس کنترل شده، می توان وقت برای نگران شدن را به زمانی دیگر موکول کرد.


سجادی در مورد بهترین راهکار برای کنترل نگرانی گفت: توجه به زمان و اوقاتی است که نگرانی و اضطراب به فرد روی می آورد، در این صورت می توان میان نگرانی سودمند و واقعی و ترس و نگرانی غیرمفید تفاوت قائل شد و نگرانی سودمند را با توجه به ذهنیتی که داریم تبدیل به اقدامی برای رسیدن به راه‌حل کرد.


وی با بیان اینکه در بسیاری اوقات نگرانی‌ افراد اصلاً مهم نیست و باید دانست که این تفکر غلط برگرفته از ذهن پریشان احوال است، ‌تصریح کرد: در این گونه مواقع با تصویر سازی یک منظره یا تکرار یک سخن و یا پیام پسندیده و آموزنده ، ذهن خود را از یک موقعیت استرس زا و مضطرب دور کنید. برای همه چیز برنامه ریزی داشته باشید و همه مسایل را که احتمالا در آینده پیش خواهد ‌آمد حل و فصل کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha