چهارشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۱
کد خبر: 297950

متخصص گوارش و کبد کودکان با بیان اینکه ۹۰ درصد کولیک‌ها تا سه ماهگی بدون نیاز به درمان خاصی بهبود می‌‌یابد، به چند روش ساده برای درمان و بهبودی کولیک در نوزادان اشاره کرد.دکتر الهام طلاچیان در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری تسنیم ، با بیان اینکه کولیک یا قلنج یک مسئله فیزیولوژیک در عمده شیرخواران است، گفت: شیرخورانی که دچار کولیک هستند معمولاً پاهای خود را هنگام عصر و شب در داخل شکم خود جمع می‌کنند و بی‌تاب و بی‌قرار می‌شوند اما به تدریج خوب می‌شوند‌. کولیک تا دوماهگی در شیرخواران به اوج می‌رسد.

درمان کولیک در شیرخواران با چند روش ساده

سلامت نیوز:متخصص گوارش و کبد کودکان با بیان اینکه ۹۰ درصد کولیک‌ها تا سه ماهگی بدون نیاز به درمان خاصی بهبود می‌‌یابد، به چند روش ساده برای درمان و بهبودی کولیک در نوزادان اشاره کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تسنیم،دکتر الهام طلاچیان ، با بیان اینکه کولیک یا قلنج یک مسئله فیزیولوژیک در عمده شیرخواران است، گفت: شیرخورانی که دچار کولیک هستند معمولاً پاهای خود را هنگام عصر و شب در داخل شکم خود جمع می‌کنند و بی‌تاب و بی‌قرار می‌شوند اما به تدریج خوب می‌شوند‌. کولیک تا دوماهگی در شیرخواران به اوج می‌رسد.


وی افزود: 90 درصد کولیک‌ها تا سه ماهگی بدون نیاز به درمان خاصی خوب می‌شوند؛ راهکار بهبود مشکل کولیک این است که به محض شروع نق‌نق کودک، شیرخوار را بغل کنند. کاری که به درمان کولیک کمک می‌‌کند، در آغوش گرفتن کودک و انجام دادن حرکت ریتمیک پاندولی گهواره‌‌مانند است.


طلاچیان ادامه داد: مطالعات نشان داده‌اند در آغوش گرفتن کودک توسط پدر، بسیار در بهبودی کولیک موثرتر است. علت این امر آن است که وقتی مادر، شیرخوار را در آغوش می‌گیرد استشمام بوی شیر از بدن مادر، باعث ایجاد ولع در نوزاد نسبت به شیر می‌شود و این مسئله یک سیکل معیوب ایجاد می‌کند.
وی ادامه داد: این باور قدیمی که اگر بچه‌ها را بغل کنیم به اصطلاح بغلی یا لوس می‌شوند را باید فراموش کنیم؛ برای آن‌که شیرخوار در سال اول زندگی اعتماد و آرامش پیدا کند باید در آغوش پدر و مادرش باشد.


طلاچیان درباره تغذیه مادران شیرده خاطرنشان کرد: در دوران شیردهی نوشابه، دلستر، آبمیوه تجاری، فلفل و شکلات زیاد، قهوه، نسکافه و چای پررنگ نباید زیاد مصرف شوند؛ برای درمان، این موارد را از برنامه غذایی مادران حذف می‌‌کنیم، در این صورت ممکن است کولیک نوزاد بهبود یابد در غیر این صورت دو هفته به صورت آزمایشی، کل فرآورده‌‌های لبنی را از برنامه غذایی مادر حذف می‌‌کنیم؛ اگر نوزاد بهبود یابد درمی‌‌یابیم که درصدی از این بی‌‌قراری ناشی از آلرژی (حساسیت) کودک به پروتئین گاوی بوده است و اگر این امر ثابت شد که نوزاد این حساسیت را دارد مادر همان رژیم غذایی ذکر شده را ادامه می‌‌دهد اما باید برای جبران کلسیم مورد نیاز خود روزانه یک گرم کلسیم مصرف کند.


وی افزود: اگر رژیم غذایی اجرا شد و پس از دو هفته تغییری ایجاد نشد، به خانواده اطمینان می‌‌دهیم که فقط وضعیت را پیگیری کنند.
این متخصص گوارش و کبد کودکان  در پاسخ به این سوال که آیا مصرف سبزیجات توسط مادر شیرده، در دوران شیردهی بر کولیک نوزاد مؤثر است تأکید کرد: مصرف سبزیجات به هیچ وجه مشکلی ندارد و بحث تأثیر غذای نفاخ بر این مشکل شیرخوار، منبع علمی ندارد زیرا نفخ از مادر به بچه منتقل نمی‌‌شود و دلیلی ندارد که رژیم غذایی مادر شیرده را بی‌‌دلیل محدود کنیم زیرا این محدودکردن باعث می‌‌شود ذخایر بدن مادر کاهش یابد و مادر توانایی خوبی برای نگهداری کودک و آمادگی برای بارداری‌‌های بعدی نخواهد داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha