پنجشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۱
کد خبر: 297977

بررسی ها نشان داده است که با افزایش سفرها، آمار کرونا نیز سیر صعودی به خود گرفته است. یعنی باید نگران این روزها بود که برخی رخت سفر بسته اند.

هشدار!ظرفیت تخت های ICU تکمیل است

سلامت نیوز:بررسی ها نشان داده است که با افزایش سفرها، آمار کرونا نیز سیر صعودی به خود گرفته است. یعنی باید نگران این روزها بود که برخی رخت سفر بسته اند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از  مهر، کرونا دوباره اوج گرفته و این واقعیت تلخی است که هنوز در باور عده‌ای نمی گنجد و خیال می‌کنند همه چیز عادی شده است.


متأسفانه آمارها و گزارش‌های وزارت بهداشت نشان می‌دهد که هر زمان میزان سفرها و مسافرت‌ها افزایش پیدا کرده است، به همان اندازه نیز آمار کرونا بالا رفته است. در واقع، یک رابطه مستقیم بین مسافرت و ابتلاء به کرونا وجود دارد.


عده‌ای بهانه دارند که در نقطه‌ای دیگر ویلا دارند، برخی عنوان می‌کنند که به خانه پدری می‌روند و…، خلاصه اینکه مسافران برای سفر، بهانه‌های مختلفی دارند. اما همین افراد وقتی که مبتلا می‌شوند، زیر بار نمی‌روند که مقصر بوده اند.


این در حالی است که گزارش‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی در استان‌های مسافرپذیر نشان می‌دهد که تقریباً نیمی از تخت‌های بیمارستانی در اشغال بیماران کرونایی غیر بومی است. یعنی کسانی که به قصد مسافرت به آن شهرها رفته اند.


در حال حاضر ادارات با ۸۲.۳۵ درصد و آرامستان‌ها با ۸۲.۱۰ درصد، بیشترین میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی را به خود اختصاص داده‌اند. پس از ادارات و آرامستان‌ها، رستوران‌ها با ۷۷.۲۷ درصد و داروخانه‌ها با ۷۶.۵ درصد رعایت پروتکل‌های بهداشتی قرار دارند.


همچنان نانوایی‌ها و پاساژها درصدهای کمی از رعایت پروتکل‌های بهداشتی در اماکن عمومی را داشته و تقاضای ما این است که به این موضوع توجه ویژه‌ای داشته باشند.


در همین حال، استفاده از ماسک نیز یکی دیگر از اقدامات لازم برای کنترل بیماری کرونا است. با توجه به اینکه از ۱۵ تیر ۹۹ استفاده از ماسک اجباری شده است، اما هنوز انتظارات برآورده نشده است. این در حالی است که علیرضا رئیسی معاون بهداشت وزارت بهداشت، بر این نکته تاکید دارد که اگر ۹۵ درصد مردم از ماسک استفاده کنند، می‌توان انتظار داشت که روند ابتلاء به کرونا دوباره نزولی شود.


بررسی‌ها نشان داده است که تا ۲۴ تیر ۹۹، مردم در مراکز و اماکن عمومی حدود ۶۶.۸۴ درصد از ماسک استفاده می‌کردند که این میزان تا اول مرداد به ۶۸.۲۳ درصد و در هفتم مرداد به ۷۲.۹۸ درصد رسیده است.


افراد شاغل و کارمندان در ادارات و موسسه‌ها و بانک‌ها بیشترین میزان استفاده از ماسک در کشور را دارند. به طوری که این میزان تا ۲۴ تیر، ۸۲.۳۱ درصد بود و در اول مرداد به ۸۶.۲۷ و در هفتم مرداد به ۸۷.۵۶ درصد رسیده است.


در همین حال، سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت درباره روند میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور، گفت: درصد رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور تا ۲۷ اردیبهشت حدود ۷۷.۵۷ درصد بود که این میزان تا ۱۵ خرداد به حدود ۲۲.۶۶ درصد و تا ۲۱ خرداد به ۱۷.۵۹ درصد رسید.


وی افزود: این روند با توجه به نگرانی‌ها و ارائه آموزش‌ها و تشدید بازرسی‌ها به مرور روند صعودی گرفت و تا ۴ تیر به ۲۶.۳۶ درصد و تا اول مرداد به ۴۵ درصد و تا هفتم مرداد به ۵۱.۸۱ درصد رسیده است.


لاری گفت: رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله گذاری فیزیکی، استفاده از ماسک و همچنین شستشوی مداوم دست‌ها، سه اصل مورد تاکید وزارت بهداشت برای پیشگیری از ابتلاء به ویروس کرونا است. از همه اصناف و مردم می‌خواهیم که این موارد را جدی بگیرند تا با همکاری و همراهی یکدیگر، زنجیره انتقال ویروس را قطع کنیم.


بر اساس اعلام وزارت بهداشت، تا روز گذشته وضعیت استان‌های مازندران، تهران، گلستان، خراسان شمالی، اردبیل، اصفهان، البرز، خراسان رضوی، کرمان، سمنان، آذربایجان شرقی، مرکزی، یزد و گیلان «قرمز» و استان‌های فارس، ایلام، لرستان، هرمزگان، زنجان، قزوین، آذربایجان غربی، بوشهر، همدان، قم، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویر احمد در وضعیت «هشدار» بوده اند.


در همین حال، علیرضا سلیمی رئیس انجمن بیهوشی و مراقبت‌های ویژه ایران، نسبت به تکمیل ظرفیت تخت‌های ICU در کشور هشدار داده و گفته است که روند بستری بیماران کرونا در موج جدید بیماری در بخش مراقبت‌های ویژه افزایش پیدا کرده است.


در واقع، طبق گفته رئیس انجمن بیهوشی و مراقبت‌های ویژه ایران، بیماران بد حال کرونایی بیشتر شده اند.


این هشدارها را باید جدی گرفت و از رفتن به مسافرت‌هایی که آخرش تلخ خواهد شد، خودداری کرد. حالا اگر می‌خواهیم قدرت ویروس چموش کووید ۱۹ را بشناسیم، باید سفر کرد!! اما یادمان باشد که ظرفیت تخت‌های ICU تکمیل است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha