پنجشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۸
کد خبر: 297978

سخنگوی سازمان انتقال خون گفت: ۱۷ درصد خون‌های اهدایی کشور به تهرانی‌ها اختصاص دارد، این درحالی است که ۲۵ درصد خون و فرآورده‌های تهیه شده از آن، در کشور نیز در تهران مصرف می‌شوند.

سهم ۱۷ درصدی تهرانی‌ها در اهدای خون

سلامت نیوز:سخنگوی سازمان انتقال خون گفت: ۱۷ درصد خون‌های اهدایی کشور به تهرانی‌ها اختصاص دارد، این درحالی است که ۲۵ درصد خون و فرآورده‌های تهیه شده از آن، در کشور نیز در تهران مصرف می‌شوند.


ببه گزارش سلامت نیوزر به نقل از ایرنا،شیر حاجی‌بیگی  افزود: در حال حاضر سازمان انتقال خون ایران وظیفه تامین خون و فرآورده‌های بیش از ۹۰۰ بیمارستان و مرکز درمانی را در سطح کشور به عهده دارد و حدود ۱۷۰ بیمارستان و مرکز درمانی در کلانشهر تهران قرار دارد.
وی ادامه داد: در سال ۱۳۹۸ نزدیک به سه میلیون و ۵۲۵ هزار واحد خون و فرآورده‌های آن شامل گلبول قرمز فشرده شده، پلاکت و پلاسما در مراکز درمانی و بیمارستانی کشور توزیع شد و تمام خون ها و فرآورده‌های تزریق شده به بیماران بستری در بیمارستان‌های کشور را مردم به صورت داوطلبانه اهدا کردند.


حاجی‌بیگی  گفت: در حال حاضر اهدای خون و دسترسی جهانی به تزریق خون سالم به عنوان بخشی از دستیابی به پوشش همگانی بهداشت محسوب می شود و میزان اهدای خون به ازای هر هزار نفرجمعیت در کشورهای با درآمد بالا ۳۲ نفر است و در کشورهای با درآمد متوسط به بالا این میزان ۱۵ نفر در هزار نفر جمعیت است و در کشورهای با درآمد پایین نیز ۸ نفر به ازای هزار نفر جمعیت خون اهدا می‌کنند.


وی افزود: در حالی‌که شاخص اهدا به ازای هزار نفر جمعیت در ایران ۲۵ نفر است که بر این اساس ما در کشور های منطقه مدیترانه شرقی سرآمد هستیم.
حاجی بیگی افزود: با ایجاد شبکه ملی خون رسانی در کشور  نیاز مبرم به تامین خون در هر جای کشور  به آسانی قابل رفع است و امروز عدالت در کیفیت و کمیت تامین خون و فرآورده‌های آن را در کشور شاهد هستیم، به طوری که کیفیت خون‌های اهدایی در تهران هیچ تفاوتی با دورافتاده‌ترین نقاط کشور ندارد.
سخنگوی سازمان انتقال خون خصوص ضرورت اهدای خون اضافه کرد: خون سالم، نجات دهنده زندگی است و همه روزه، در سراسر جهان بسیاری از افراد به خون و فرآورده های خونی نیاز دارند، به طوری که از هر سه نفر در دنیا، یک نفر در طول زندگی به تزریق خون و فرآورده های خونی احتیاج پیدا می کند.


حاجی بیگی گفت: بارزترین مثال برای موقعیت هایی که در آن نیاز مبرم به خون پیدا می شود عبارتند از زمان بروز حوادث و سوانح گوناگونی نظیر تصادفات رانندگی، سوختگی ها و اعمال جراحی.  همچنین خانم های باردار در حین زایمان، نوزادان و به خصوص نوزادان نارسی که به زردی دچار می شوند، نیازمند خون هستند و از طرفی بیماران مبتلا به سرطان که تحت شیمی درمانی یا اشعه درمانی قرار دارند هم از مصرف کنندگان خون و فرآورده های خون به شمار می روند.
سخنگوی سازمان انتقال خون گفت: بسیاری از بیماران، مانند بیماران تالاسمی و هموفیلی نیز ناگزیرند برای بهره مندی از یک زندگی به نسبت طبیعی برای تمام عمر به شکل منظم خون یا فرآورده های خون دریافت کنند.


سخنگوی سازمان انتقال خون گفت: نیاز به خون و فرآورده های خون به صورت مداوم وجود دارد و به طور مرتب هم در حال افزایش است، آنچنان که کشورهای در حال توسعه امکانات تشخیصی و درمانی خود را در مورد درمان بیماری های گوناگون، مانند انواع سرطان ها گسترش می دهند، بیشتر به تزریق خون احتیاج پیدا کرده، این نیاز هم به طور مستمر افزایش می یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha