پنجشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۰
کد خبر: 297979

یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی درباره خبر‌های منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر اینکه نوشیدن آب یخ باعث به وجود آمدن عارضه کبد چرب می‌شود توضیحاتی را ارائه کرد.

نوشیدن آب یخ کبد را چرب می‌کند؟

سلامت نیوز:یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی درباره خبر‌های منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر اینکه نوشیدن آب یخ باعث به وجود آمدن عارضه کبد چرب می‌شود توضیحاتی را ارائه کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، نرگس جوزدانی متخصص تغذیه و رژیم درمانی درباره تامین آب بدن در روز‌های گرم تابستان، اظهار کرد: تامین آب بدن یکی از مهم‌ترین مواردی است که باید در طول روز به صورت جدی مورد توجه قرار بگیرد؛ چرا که ۷۰ درصد وزن بدن را آب تشکیل می‌دهد و نقش بسیار مهمی در بسیاری از متابولیسم‌ها دارد.


او افزود: کمبود آب در بدن می‌تواند باعث آسیب به کلیه ها، بهم خوردن متابولیسم بدن، بروز سردرد‌های شدید، تشدید بیماری‌های کلیوی، و افزایش فشار خون شود. همچنین آب در تامین انرژی بدن و کاهش وزن نیز بسیار موثر است.
جوزدانی با بیان اینکه نوشیدن آب در افرادی که دچار اضافه وزن هستند نقش مهم تری دارد، تاکید کرد: اضافه وزن یا چاقی در قسمت‌های مختلف بدن افراد باعث افزایش بافت چربی می‌شود که این بافت میزان آب کم و تولید سم بیشتری دارد؛ بنابراین نوشیدن هرچه بیشتر آب در این افراد باعث حذف تولید و انباشته شدن بافت‌های چربی در بدن خواهد شد.


او درباره تامین آب بدن با توجه به تعریق زیاد در تابستان گفت: افراد در تابستان بیشتر از فصول دیگر عرق می‌کنند، بدن در زمان تعریق، آب بیشتری از دست می‌دهد و این امر منجر به از بین رفتن الکترولیت‌هایی مانند سدیم خواهد شد که با نوشیدن بیشتر آب می‌توان این مشکل را رفع کرد.


این متخصص تغذیه و رژیم درمانی با اشاره به مشکلات ناشی از نوشیدن آب‌های یخ زده در بطری‌های پلاستیکی اظهار کرد: مصرف آب همراه یخ باعث ایجاد کبد چرب نخواهد شد. این امر به اشتباه در فضای مجازی در حال انتشار است، اما نوشیدن آب در بطری‌های پلاستیکی یخ زده باعث بروز مشکلات گوناگونی خواهد شد؛ چرا که آب شدن یخ زدگی‌ها باعث آزاد شدن مواد و سمومی در پلاستیک می‌شوند که وارد آب شده و از طریق نوشیدن وارد بدن افراد خواهند شد.


درمان یبوست با با اضافه کردن تخم شربتی و خاکشیر به آب

جوزدانی گفت: افرادی که نمی‌توانند از آب خالی استفاده کنند، لازم است در کنار آب از مواد خوراکی یا غذایی مانند آبلیمو و گلاب استفاده کنند؛ چرا که کم آبی باعث ایجاد یبوست در بدن افراد می‌شود و همین عامل باعث تشدید بیماری در فصول گرم سال خواهد شد. اضافه کردن تخم شربتی و خاکشیر به آب برای درمان یبوست بسیار مفید است.
او با اشاره به میزان دریافت نمک در فصل گرم سال اظهار کرد: افراد باید از میزان نمک کمتری در فصول گرم سال استفاده کنند؛ چرا که مصرف زیاد نمک باعث افزایش نیاز بدن به آب خواهد شد و در این صورت ممکن است فرد به جای نوشیدن آب زیاد تنها از مقدار آب متوسط استفاده کند که این معضل بسیار جدی است.


این متخصص تغذیه و رژیم درمانی ادامه داد: پیشنهاد می‌شود افراد در فاصله زمانی یک ربع یک بار به اندازه یک الی دو فنجان آب مصرف کنند.

کدام مواد غذایی باعث تامین آب بدن در فصل تابستان می‌شوند؟

جوزدانی با بیان اینکه مواد غذایی بهتر می‌توانند باعث تامین آب بدن در فصول گرم سال شوند، تاکید کرد: متخصصان طب سنتی از قدیم آب دوغ خیار را به علت تامین میزان بیشتر آب در بدن توصیه می‌کردند و امروزه مصرف هندوانه، سوپ‌های رقیق‌تر و سبزیجات نقش بسیار خوبی در تامین آب بدن دارند.
او گفت: مصرف سبزیجات خام و پخته همراه یا در کنار غذا باعث تامین و نگهداشته شدن آب زیاد در بدن خواهند شد. لازم است تا افراد همیشه به رنگ ادرار خود توجه داشته باشند و رنگ آن به هیچ عنوان نباید به زرد پررنگ یا تیره دیده شود؛ زیرا نشان دهنده آن است که میزان دریافت آب روزانه در بدن کافی نیست و باید آن را افزایش داد، البته اگر فردی یک روز نتوانست از آب استفاده کند ایرادی ندارد، اما نباید این روند عادت روزانه او شود.


این متخصص تغذیه و رژیم درمانی ادامه داد: هرچه رنگ ادرار روشن‌تر باشد به معنای دریافت کافی آب در طول روز خواهد بود و از آن جایی که در گرما بیماری‌های ویروسی وجود دارند و می‌توانند باعث بروز اسهال در افراد شوند، نوشیدن روزانه آب به راحتی از بروز این قبیل مشکلات جلوگیری خواهد کرد و در صورتی که بدن فردی با نوشیدن زیاد آب سازگاری نداشت بهتر است تا از سبزیجات استفاده شود.

جوزدانی درباره ارتباط نوشیدن کم آب با بیماری‌های مختلف گفت: نوشیدن کم آب به راحتی باعث خستگی بیش از حد، گیجی در زمان فعالیت و گرفتگی عضلانی به خصوص در افراد ورزشکار می‌شود.
او ادامه داد: ورزشکاران به خصوص آن‌هایی که فعالیت‌های سنگین انجام می‌دهند، باید هر ۱۵ دقیقه یک بار حداقل حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلی لیتر آب بنوشند. به هیچ عنوان افراد نباید منتظر باشند بعد از احساس تشنگی آب مصرف کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha