پنجشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۹
کد خبر: 297982

زنجبیل از خواص ضد التهاب برخوردار است که می تواند از گوارش پشتیبانی کرده و ترکیبات موجود در آن نیز به تسریع روند انتقال محتوای معده به روده کوچک کمک می کنند که می تواند علائم حالت تهوع را کاهش دهد.حالت تهوع به احساس ناراحتی و دل بهم خوردگی گفته می شود که اغلب با نیاز به استفراغ همراه است. علائم حالت تهوع شامل تعریق، تولید بزاق زیاد در دهان، خستگی و از دست دادن اشتها می شوند.

6 درمان طبیعی برای حالت تهوع

سلامت نیوز:زنجبیل از خواص ضد التهاب برخوردار است که می تواند از گوارش پشتیبانی کرده و ترکیبات موجود در آن نیز به تسریع روند انتقال محتوای معده به روده کوچک کمک می کنند که می تواند علائم حالت تهوع را کاهش دهد.حالت تهوع به احساس ناراحتی و دل بهم خوردگی گفته می شود که اغلب با نیاز به استفراغ همراه است. علائم حالت تهوع شامل تعریق، تولید بزاق زیاد در دهان، خستگی و از دست دادن اشتها می شوند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از  عصر ایران ، در شرایطی که اغلب با رفلاکس اسید معده و پرخوری در ارتباط است، حالت تهوع می تواند طی دوران بارداری، به واسطه بیماری حرکت، یا یک عارضه جانبی از اختلالات و بیماری های شایع دیگر نیز رخ دهد.


به گزارش  "اینسایدر"،داروهای ضد حالت تهوع بسیاری وجود دارند که می توانند در موارد شدید یا پایدار حالت تهوع به بهبود این شرایط کمک کنند. اما اگر حالت تهوع شما خفیف یا گاه به گاه است، برخی درمان های خانگی موثر نیز وجود دارند که می توانند به تسکین آن به روشی طبیعی کمک کنند.


استفاده از زنجبیل
به گفته دانیل دیوین، پزشک متخصص بیماری های داخلی، زنجبیل یک درمان موثر برای حالت تهوع است. زنجبیل از خواص ضد التهاب برخوردار است که می تواند از گوارش پشتیبانی کرده و ترکیبات موجود در آن نیز به تسریع روند انتقال محتوای معده به روده کوچک کمک می کنند که می تواند علائم حالت تهوع را کاهش دهد.
تجزیه و تحلیلی در سال 2014 که شامل شش مطالعه می شد و در نشریه Journal of the American Board of Family Medicine منتشر شد، نشان داد که مصرف حدود یک گرم زنجبیل در روز برای حداقل پنج روز علائم حالت تهوع و استفراغ در اوایل دوران بارداری را کاهش داده است. همچنین، مطالعات نشان داده اند که زنجبیل می تواند به مدیریت علائم حالت تهوع و استفراغ در بیمارانی که دوره شیمی درمانی را طی می کنند، کمک کند.  
زنجبیل را می توان در قالب یک مکمل مصرف کرد. همچنین، شما می توانید تکه های زنجبیل تازه را به چای اضافه کرده یا از ادویه آن به عنوان چاشنی در غذاهای خود استفاده کنید.


استفاده از نعناع فلفلی


نعناع فلفلی به عنوان یک گزینه درمان سنتی برای حالت تهوع شناخته می شود، اگرچه شواهد علمی در مورد اثربخشی آن به اندازه زنجبیل قوی نیستند. با این وجود، افراد بسیاری به خواص آرامش بخش آن اشاره دارند.
منتول، ماده اصلی موجود در نعناع بیابانی است که می تواند به آرامش معده کمک کرده و از این رو، می تواند کرامپ و حالت تهوع را تسکین دهد.
یک مطالعه در سال 2014 که در نشریه Journal of Perianesthesia Nursing منتشر شد، نشان داد که حتی رایحه نعناع بیابانی می تواند حالت تهوع را تسکین دهد، اما به پژوهش های بیشتر برای نتیجه گیری قطعی در این زمینه نیاز است.
با این وجود، اگر حالت تهوع و استفراغ را همراه با هم تجربه می کنید، نعناع فلفلی ممکن است چندان موثر نباشد زیرا این گیاه در درجه نخست برای درمان حالت تهوع و نه استفراغ استفاده می شود.
اگر قصد استفاده از نعناع فلفلی را دارید می توانید آن را به صورت چای مصرف کرده یا از روغن اساسی نعناع فلفلی برای رایحه درمانی استفاده کنید. شما می توانید دو تا سه قطره از این روغن را به یک اسانس سوز حاوی آب اضافه کنید.


مصرف وعده های غذایی کوچک‌تر و ساده 
غذا خوردن بیش از حد می تواند موجب حالت تهوع شود. زمانی که بیش از حد غذا می خورید، معده منبسط شده که می تواند موجب نفخ، سوزش سردل، و حرکت گوارشی بیش از حد شده که همگی می توانند به حالت تهوع منجر شوند.
مصرف وعده های غذایی کوچک‌تر با تکرر بیشتر و مصرف یک رژیم غذایی ساده و فاقد عطر و طعم های قوی می تواند به کاهش حالت تهوع کمک کند. غذاهای ساده به راحتی قابل گوارش هستند و می توانند به تسکین شرایط معده کمک کنند.
از جمله غذاهای ساده که می توانند به تسکین حالت تهوع کمک کنند می توان به موارد زیر اشاره کرد:
- نان سفید یا تست
- مرغ ساده
- برنج
- سس سیب
- سوپ
- موز
- کراکرهای نمکی
اگر با حالت تهوع مواجه هستید باید از مصرف غذاهای تند و پر ادویه و نوشیدنی های اسیدی مانند نوشابه، آبمیوه یا الکل پرهیز کنید زیرا همکی می توانند موجب تشدید علائم حالت تهوع شوند. همچنین، شما می توانید در زمان مواجهه با حالت تهوع مصرف رژیم غذایی برات (BRAT) که شامل موز، برنج، سس سیب و نان تست می شود را مد نظر قرار دهید.


تامین آب مورد نیاز بدن
زمانی که با حالت تهوع مواجه هستید، غذا خوردن یا نوشیدن مایعات ممکن است دشوار باشد، اما کم آبی بدن تنها به وخیم‌تر شدن حالت تهوع منجر می شود.
زمانی که حالت تهوع در نتیجه گرما یا رطوبت شدید شکل گرفته باشد، تامین آب مورد نیاز بدن از اهمیت بیشتری برخوردار می شود. در حقیقت، حالت تهوع و استفراغ از علائم اصلی خستگی گرمایی و گرمازدگی هستند.
گرمای بیش از حد موجب گشاد شدن رگ های خونی می شود زیرا بدن تلاش می کند تا دمای خود را کاهش دهد و این تغییر در فشار خون می تواند در قالب حالت تهوع یا استفراغ خود را نشان دهد. اما مصرف آب زیاد و هیدراته نگه داشتن بدن به خنک شدن بدن و بازگشت دمای آن به محدوده عادی کمک می کند.
اگر نوشیدن آب در زمان تجربه حالت تهوع برای شما دشوار است می توانید جرعه های کوچک آب را در طول روز بنوشید یا مصرف نوشیدنی های تسکین دهنده مانند چای نعناع فلفلی گرم را مد نظر قرار دهید.


صاف نشستن یا دراز کشیدن در حالت مناسب


زمانی که با حالت تهوع مواجه هستید، ممکن است برای دراز کشیدن وسوسه شوید، اما این بهترین گزینه نیست. دراز کشیدن در زمان مواجهه با حالت تهوع می تواند به استفراغ منجر شود.
استفاده از نیروی گرانش زمین به نفع خود اهمیت دارد و سر باید بالاتر از شکم قرار بگیرد.
زمانی که صاف نشسته اید، نیروی گرانش به پایین نگه داشتن محتویات معده کمک می کند. نشستن در شرایطی که کمر صاف است یا دراز کشیدن در شرایطی که سر با کمک یک یا دو بالش در وضعیت مناسب قرار دارد، بهترین انتخاب برای تسکین حالت تهوع است.


استفاده از طب فشاری
طب فشاری یک روش پزشکی جایگزین است که در آن بر نقاط خاصی از بدن که به نام نصف النهار شناخته می شوند، فشار وارد می شود. اعمال فشار بر این قسمت ها پیامی را به بدن ارسال می کند تا مکانیزم خودبهبودی خود را فعال کرده که ممکن است به تسکین درد یا حالت تهوع کمک کند.
یک بررسی در سال 2006 که شامل بیش از 40 کارآزمایی می شد و در نشریه Autonomic Neuroscience منتشر شد، نشان داد که طب فشاری می تواند برخی علائم حالت تهوع را کاهش دهد.
یکی از نقاط فشار اصلی برای حالت تهوع به نام پریکاردیوم 6 (Pericardium 6) یا نیگوان (Neiguan) در نزدیکی مچ دست قرار دارد. تصور می شود این نقطه فشار حالت تهوع را تسکین می دهد زیرا مسیر نصف النهاری آن از دست به سمت سینه و قسمت بالای شکم در نزدیکی معده می رود.
نقطه پریکاردیوم 6 در فاصله حدود سه انگشت از مچ دست قرار دارد.
شما می توانید با انگشت شست دست مخالف خود به آرامی روی این نقطه فشار وارد کنید.
برای دو تا سه دقیقه به اعمال فشار ادامه دهید، در شرایطی که حرکات دایره ای کوچک با انگشت شست خود انجام می دهید. فشار بیش از حد وارد نکنید تا موجب احساس درد شدید شود، بلکه باید دردی مبهم و خفیف را احساس کنید.
این کار را روی مچ دست دیگر تکرار کنید.


چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر حالت تهوع با استفراغ مکرر، سینه درد، مدفوع تیره یا استفراغ تیره همراه است باید به پزشک مراجعه کنید. اگر حالت تهوع برای بیش از چند روز ادامه داشته است یا علائم به سرعت وخیم می شوند، می تواند نشانه ای از بروز مساله ای جدی باشد و باید به پزشک مراجعه کنید.
به عنوان مثال، شرایطی مانند پانکراتیت (التهاب پانکراس)، انسداد روده یا حتی یک حمله قلبی می توانند موجب حالت تهوع شده و به مراقبت پزشکی نیاز دارند.
همچنین، برخی افراد به واسطه برخی شرایط هرچه بیشتر مستعد تجربه حالت تهوع هستند که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:
بارداری. حالت تهوع اغلب در سه ماهه نخست بارداری به واسطه افزایش سطوح هورمون پروژسترون که می تواند بر گوارش تاثیر گذاشته و موجب افزایش حالت تهوع و استفراغ شود، رخ می دهد.
سابقه طولانی دیابت. این می تواند با گاستروپارزی (فلج معده)، شرایطی که در آن تخلیه معده با دشواری صورت می گیرد و می تواند موجب حالت تهوع پایدار شود، در ارتباط باشد.
بیماری بازگشت اسید معده به مری. این شرایط زمانی رخ می دهد که اسید معده به طور مکرر بالا آمده و وارد مری می شود. از علائم شایع آن می توان به سوزش سردل، حالت تهوع و استفراغ اشاره کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha