پنجشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۰
کد خبر: 297989

هفته گذشته در همین ستون به بررسی چهار مورد از علل اصلی چاقی پرداخته و گفتیم مصرف غذا و نوشیدنی‌های پركربوهیدرات، كم‌تحركی، عوامل ژنتیكی و خواب ناكافی زمینه‌ساز بروز چاقی می‌شوند.در ادامه به چهار علت دیگر چاقی اشاره می‌كنیم.

علت اصلی چاقی چیست؟

سلامت نیوز: هفته گذشته در همین ستون به بررسی چهار مورد از علل اصلی چاقی پرداخته و گفتیم مصرف غذا و نوشیدنی‌های پركربوهیدرات، كم‌تحركی، عوامل ژنتیكی و خواب ناكافی زمینه‌ساز بروز چاقی می‌شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم ، در ادامه به چهار علت دیگر چاقی اشاره می‌كنیم.

داروها

دارو‌هایی نظیر داروهای ضدالتهابی استروئیدی (داروهای كورتونی) مانند پردنیزولون می‌توانند باعث تجمع چربی در در شكم و پشت گردن شوند. قرص‌های ضدبارداری تركیبی (استروژن و پروژسترون) به‌صورت موقت می‌توانند باعث چاقی شوند. افزایش وزن همچنین از عوارض جانبی برخی از داروهای ضدافسردگی است. در این موارد با پزشك معالج‌تان در مورد امكان تجویز داروی جایگزین حتما مشورت كنید.

بیماری‌های غدد

اگر دچار كم‌كاری تیروئید باشید و هورمون تیروئید به اندازه كافی در بدن شما ترشح نشود، سوخت و ساز بدن‌تان كم شده و باعث افزایش وزن شما می‌شود كه با درمان دارویی این افزایش وزن تا حدودی برطرف می‌شود.همچنین در بیماری كوشینگ با تولید بیش از حد هورمون كورتیزول به‌وسیله غده فوق‌كلیه یا تومور هیپوفیز باعث تجمع چربی در صورت، پشت گردن و شكم می‌شود.

همچنین در خانم‌ها با كیست‌های متعدد تخمدان (تخمدان پلی‌كیستیك) با از بین رفتن تعادل هورمونی و مقاومت به انسولین باعث افزایش وزن می‌شود و چربی اضافی در شكم آنها تجمع پیدا می‌كند.

استرس مزمن

برخی افراد به‌دنبال شرایط استرس‌زا مانند مرگ، مسائل اجتماعی و افسردگی دچار افزایش وزن می‌شوند. در این شرایط هورمون كوتیزول ترشح می‌شود كه باعث افزایش اشتها شده و به‌دنبال آن فرد دچار پرخوری عصبی و چاقی می‌شود.

عادات نادرست تغذیه‌ای

مصرف غذاهای فست فود، غذاهای ناسالم و فرآوری شده و مصرف كربوهیدرات‌های ساده و نوشابه باعث افزایش میزان انسولین در بدن و مقاومت به این هورمون می‌شود که در نتیجه باعث تجمع چربی و چاقی می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha