در خبرها اعلام شده بود که تا 5 ماه آینده دفترچه‌های بیمه کاغذی حذف می‌شوند، این در حالی است که برخی از بیمه‌شدگان و بازنشستگان تأمین اجتماعی این سؤال را مطرح می‌کنند که آیا در نبود این دفترچه ها ارائه خدمات درمانی در بیمارستان‌ها و مراکز ملکی تأمین اجتماعی دچار مشکل و اختلال نخواهد شد؟ آنها می گویند با توجه به اینکه ارتباط بین بیمار و پزشک جهت دریافت خدمات دارویی و درمانی در نسخ کاغذی انجام می‌گیرد، در صورتی که نسخه‌های الکترونیکی جایگزین شوند، برای بیماران مشکلاتی را به همراه خواهد داشت.

حذف دفترچه‌های بیمه کاغذی منجر به کاهش سرعت انتشار کرونا میشود

سلامت نیوز:در خبرها اعلام شده بود که تا 5 ماه آینده دفترچه‌های بیمه کاغذی حذف می‌شوند، این در حالی است که برخی از بیمه‌شدگان و بازنشستگان تأمین اجتماعی این سؤال را مطرح می‌کنند که آیا در نبود این دفترچه ها ارائه خدمات درمانی در بیمارستان‌ها و مراکز ملکی تأمین اجتماعی دچار مشکل و اختلال نخواهد شد؟ آنها می گویند با توجه به اینکه ارتباط بین بیمار و پزشک جهت دریافت خدمات دارویی و درمانی در نسخ کاغذی انجام می‌گیرد، در صورتی که نسخه‌های الکترونیکی جایگزین شوند، برای بیماران مشکلاتی را به همراه خواهد داشت.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران ،البته در این بین برخی متخصصان و کارشناسان معتقدند، با توجه به شیوع کرونا، استفاده از نسخ الکترونیکی ضمن کاهش تردد و هزینه‌های جانبی برای بیماران از وقوع خطاها و اشتباهات در درمان بیماران، جلوگیری و میزان اشتباهات در این حوزه را کاهش خواهد داد.آنها بر این باورند، در شرایط کرونایی که بیماران با محدودیت حضور در سطح شهر و مشکلات ناشی از ابتلا به ویروس کرونا مواجه‌اند نسخه‌های الکترونیکی، می‌تواند به شفاف‌سازی در هزینه‌های سلامت، افزایش دقت و صحت در تولید نسخه و کاهش ابتلای به بیماری کرونا  منجر شود و همچنین موجب تسهیل و تسریع در روند کاری داروخانه‌ها و مراکز درمانی خواهد شد به شرطی که زیرساخت‌ها و امکانات مورد‌نیاز برای اجرای این کار در بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها و حتی مطب‌های خصوصی مهیا باشد.

مراکز درمانی و دارویی بخش خصوصی مرتبط نیستند

علی دهقان‌کیا، مسئول کانون بازنشستگان و مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی شهر تهران، با اشاره به اینکه هر اتفاقی در آغاز راه، مشکلاتی دارد، می‌گوید: زمانی که بنا شد حقوق بازنشستگان را از طریق کارت بانکی پرداخت کنیم، بسیاری از بازنشستگان به دلایل مختلف از جمله اینکه نمی‌توانند تمامی پول را یکجا بردارند، ناراضی بودند، اما به‌تدریج مشکلات برطرف شد. در هرحال بروز نواقص و برخی کاستی‌ها در روزهای اول پس از حذف دفترچه‌های بیمه تأمین اجتماعی، اجتناب‌ناپذیر است.

از طرفی بحث دولت الکترونیک مطرح است و ناگزیر هستیم با تکنولوژی همگام شویم. باید زمینه‌سازی‌های مناسب در این عرصه صورت پذیرد، اما متأسفانه تاکنون بسترسازی‌ها در این خصوص پایه‌ریزی نشده است به عنوان نمونه هنوز داروخانه‌ها، بیمارستـــــــــان‌ها و درمانگاه‌هـــــــای خصوصی باهم لینک (مرتبط) نیستند و فقط در بخش‌هایی از تأمین اجتماعی این اتفاق افتاده است. لینک نبودن بخش‌های مختلف می‌تواند پس از اجرایی شدن طرح مسأله‌ساز شود.

به گفته این مقام مسئول، چند روز پیش، مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی اعلام کرد که تعداد زیادی از افراد، داروهای خاص مصرف می‌کنند، اگر بتوانیم در شرایط کرونایی با طرح و برنامه‌ای دریافت داروها را سیستمی کنیم گام مؤثر و مثبتی برای بیماران برداشته شده است، زیرا از این طریق دیگر بیماران مجبور نیستند که راهی داروخانه‌های مختلف شوند و در نهایت هم سر از منطقه ناصرخسرو دربیاورند.

در طرحی که اخیراً پس از شیوع بیماری کرونا ارائه شد، پیشنهاد شده سازمان تأمین اجتماعی با همکاری شرکت پست نیروهایی را به خدمت بگیرد و از طریق آنها دارو را به دست بیماران خاص برساند. به نظر می‌رسد با توجه به وضعیت کرونا چنین سازوکارهایی می‌تواند در کاهش آمار مبتلایان به این بیماری کمک کننده باشد.

رضایت بیماران با نسخه ‌های الکترونیکی

فرامرز توفیقی، نماینده کارگران در شورای عالی کار هم با بیان اینکه این اتفاق، اتفاق مثبتی است،  می‌گوید: باید بانک اطلاعاتی کامل و بی‌نقص باشد و یک سیستم رایانه‌ای متحد با زیرساخت‌های مناسبی نیاز است تا بین بیمار، پزشک، داروخانه‌ها، پاراکلینیک‌ها و بیمارستان‌ها به ترتیب بتوان ارتباط مؤثری را تعریف کرد، چون هرگونه اختلال سیستمی می‌تواند سرگردانی بیماران را در پی داشته باشد.

او می‌افزاید: در ابتدا بیمار به پزشک مراجعه می کند و پس از احراز هویت، ویزیت می شود و با ارائه کد ملی از داروخانه داروی خود را دریافت می‌کند. واضح است که در اولین گام و در همین ابتدای راه باید برای ایجاد سهولت کار در سلسله‌ای که گفته شد، زیرساخت‌های فنی بی‌نقص باشد تا تمامی سرویس‌ها به درستی در اختیار بیماران قرار گیرد.

به گفته توفیقی، ممکن است در ابتدا افراد نتوانند به راحتی این جایگزینی را قبول کنند اما در نهایت به دلیل اینکه با حذف دفترچه بیمه تأمین اجتماعی و حرکت به سمت الکترونیکی شدن نسخه‌ها همزمان با سرویس‌دهی مناسب، مشکلاتی از قبیل گم شدن، تعویض و تمدید اعتبار دفترچه‌های بیمه نیز حذف خواهند شد، همین امر قطعاً می‌تواند رضایت همگان را جلب کند.

کاهش چشمگیر مراجعات حضوری در دوران کرونا

علیرضا احمدزاده، مشاور اجرایی معاونت درمان سازمان تأمین اجتماعی، در این زمینه به  می‌گوید:سازمان تأمین اجتماعی برای راه‌اندازی سامانه نسخه‌نویسی الکترونیک برنامه جدی دارد. در صورت مشارکت پزشکان این آمادگی وجود دارد که سهم سازمان تأمین اجتماعی از هزینه خدمات درمانی به صورت نقدی و در پایان هر روز به حساب مراکز طرف قرارداد واریز شود.به گفته او، حذف کامل دفترچه‌های کاغذی برنامه‌ای مهم در سازمان تأمین اجتماعی در سال‌جاری است.

زیرساخت‌های فنی ما برای پیشگیری از توقف و یا کندی سیستم‌ها در زمان‌های اوج استفاده و ترافیک خدمات درحال تقویت هستند و موضوع دیگری که باید برای حذف دفترچه‌ها مورد توجه قرار گیرد، همکاری مراکز طرف قرارداد بویژه پزشکان با سازمان تأمین اجتماعی برای موفقیت این برنامه است.احمدزاده در ادامه اضافه می‌کند: 43 میلیون نفر در کشور دفترچه تأمین اجتماعی دارند. گام نخست درباره حذف دفترچه تأمین اجتماعی برداشته شد و دفترچه‌های کنونی به تمدید حضوری اعتبار نیاز ندارند و استعلام اعتبار دفترچه‌ها به روش غیرحضوری انجام می‌شود.

سال گذشته، ٩٧ میلیون مورد مراجعه افراد به شعب و کارگزاری‌های تأمین اجتماعی داشتیم که از این تعداد حدود ٤٠ درصد فقط برای تمدید دفترچه مراجعه می‌کردند و اکنون این مراجعات را نداریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha