جزئیات غربالگری اضافه وزن دانش‌آموزان در شرایط سفید، زرد و قرمز کرونا

سلامت نیوز:

معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش جزئیات غربالگری اضافه وزن دانش‌آموزان در شرایط سفید، زرد و قرمز کرونا را تشریح کرد.

«مهرزاد حمیدی» معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره طرح غربالگری اضافه وزن دانش‌آموزان و ریسک انجام این غربالگری در ایام شیوع کرونا گفت: بر اساس شاخصی این غربالگری صورت می‌گیرد که معلمان هم می‌توانند در این مسیر همراه باشند.

 وی در پاسخ به این سوال که آیا غربالگری اضافه وزن دانش‌آموزان در شرایط شیوع کرونا خطرناک نیست؟ گفت: خیر به هیچ وجه اینطور نیست، اگر وضعیت سفید باشد، در کلاس‌ها این کار انجام می‌شود و اگر وضعیت زرد بود، غربالگری دانش‌آموزان به صورت تناوبی انجام خواهد شد، اما اگر وضعیت قرمز بود، ما این کار با همکاری والدین انجام می‌دهیم.

حمیدی در پاسخ به این سوال که آیا برای این غربالگری از متخصص تغذیه نیز کمک یا مشاوره گرفته خواهد شد؟ گفت: نیازی به متخصص نیست، معلمان مدارس می‌توانند، قد و وزن دانش آموزان کلاس‌شان را اندازه بگیرند و اعلام کنند.

وی درباره برنامه‌های بعدی پس از شناسایی دانش‌آموزان دارای اضافه وزن و چاقی گفت: ما با دفتر تغذیه وزارت بهداشت همکاری تنگاتنگی داریم و یکی از شرکای اصلی و موثر ما در این کار وزارت بهداشت و حوزه معاونت بهداشتی آن است. طی این همکاری تفاهم نامه‌های ویژه‌ای مبادله شده و تقسیم کار صورت گرفته است.

معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش گفت: برای انجام این کار در یک پیش تست وضعیت ترکیب بدنی دانش آموزان بررسی می‌شود و بعد رهنمودها و دستورالعمل‌های کلی تغذیه که خیلی از آنها از طرف وزارت بهداشت است به دانش آموزان توصیه و اعلام می‌شود.

حمیدی با تاکید بر افزایش توانایی‌های حرکتی دانش‌آموزان گفت: به موازات این طرح، تلاشمان بر این است که توانایی‌های حرکتی دانش‌آموزان افزایش پیدا کند و از طرف دیگر دریافت کالری این دانش‌آموزان کاهش و مصرف کالری‌شان افزایش پیدا کند.

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: بعد از اینکه این مراحل انجام شد در اسفند ماه هم یک تست دیگر را انجام می‌دهیم و آن را با نتایج سری قبل مقایسه می‌کنیم تا اثر مداخله، مشاوره، آموزش و مواردی که انجام شده را با هم بسنجیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا اعتبار خاصی برای طرح غربالگری اضافه وزن و چاقی دانش‌آموزان در مدرسه در نظر گرفته شده است؟ گفت: معمولا اگر اعتباری هم هزینه شود برای تهیه ابزاری مانند ترازو است که بعدا در اتاق بهداشت مدرسه باقی می‌ماند و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

او افزود:‌ مابقی کارها هزینه‌ چندانی ندارد، مگر این که بخواهیم دستورالعمل‌هایی تهیه شود و معلمان و مدیران در این زمینه آموزش ببینند که این هم از طریق فضای مجازی قابل انجام است. در حال حاضر در شبکه شاد کانالی به نام کانال وزن سالم، تغذیه سالم و زندگی سالم داریم و بسیاری از مطالب را در آنجا منعکس می‌کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha