یکشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۳
کد خبر: 298029

بسیاری از افراد تجربه برق‌گرفتگی در آرنج را داشته‌اند. وقتی ضربه‌ای به ناحیه داخلی آرنج وارد می‌شود یك گزگز یا سوزش در آرنج و ساعد بروز می‌یابد. در ناحیه داخلی آرنج كه به تنه نزدیك است، یك شیار استخوانی در انتهای بازو قرار دارد كه از داخل آن عصبی به نام اولنار می‌گذرد.

وقتی عصب آرنجی آسیب ببیند

سلامت نیوز:بسیاری از افراد تجربه برق‌گرفتگی در آرنج را داشته‌اند. وقتی ضربه‌ای به ناحیه داخلی آرنج وارد می‌شود یك گزگز یا سوزش در آرنج و ساعد بروز می‌یابد. در ناحیه داخلی آرنج كه به تنه نزدیك است، یك شیار استخوانی در انتهای بازو قرار دارد كه از داخل آن عصبی به نام اولنار می‌گذرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم ،به این شیار استخوانی تونل كوبیتال یا تونل آرنجی گفته می‌شود. تحت فشار قرار گرفتن عصب در این تونل آسیب شایعی به وجود می‌آورد به نام سندرم تونل كوبیتال كه درد، گزگز، مورمورشدن، خواب‌رفتگی و بی‌حسی را در انگشتان كوچك و حلقه ایجاد خواهد كرد.در موارد شدیدتر ضعف در دست و تحلیل ‌رفتن عضلات داخلی كف دست و درد ساعد و بازو هم بروز خواهد یافت.

این عصب به علت قرارگرفتن طولانی‌مدت آرنج روی یك سطح سفت مثل میز در حالت خمیده یا خم‌ بودن طولانی آرنج هنگام صحبت با تلفن و نگه ‌داشتن گوشی كنار گوش یا وارد شدن ضربه به كنار داخلی آرنج ایجاد می‌شود.همچنین به دنبال فشار مداوم روی آرنج ممكن است ضخامت بافت‌های نرم اطراف عصب مانند عضلات و رباط‌ها افزایش یابد و عصب را تحت فشار قرار دهد.

نوار عصب و عضله یا الكترومیوگرافی روشی مناسب برای تشخیص این آسیب است. فیزیوتراپی و استفاده از آرنج‌بند روش‌هایی با كمترین عارضه برای درمان سندرم تونل آرنجی به شمار می‌رود. اصلاح وضعیت‌های غلط نشستن و خم نگه داشتن آرنج، آموزش تمرین‌های كمك‌كننده، تكنیك‌های متحرك‌سازی و آزادسازی عصب كه توسط فیزیوتراپیست انجام می‌شوند، لیزردرمانی و درمان با اشعه فراصوت از روش‌های مؤثر فیزیوتراپی در درمان این اختلال هستند.

به‌ روش‌های فونوفورزیس و یونتوفورزیس هیدروكورتیزون كه فیزیوتراپیست از امواج اولتراسوند و جریان گالوانیك برای واردكردن این داروی ضدالتهاب در ناحیه عصب اولنار استفاده می‌كند هم به‌عنوان درمان‌هایی كارساز می‌توان اشاره كرد.

تمرین‌های كششی زیادی در فیزیوتراپی برای آزادكردن عصب طراحی می‌شود كه با توجه به تحمل بیمار از او می‌خواهیم كه انجام دهد. كشش عضلات ساعد با آرنج صاف و خم در حالی كه مچ دست راكاملا به بالا و پایین خم می‌كنیم یا كشش عضلات ساعد در حالی كه انگشتان دست‌ها در بالای سر با آرنج صاف در هم قفل شده‌اند، از ورزش‌های كششی مفید فیزیوتراپی در درمان سندرم تونل كوبیتال است.

در صورتی كه استفاده از آرنج‌بند و روش‌های مختلف فیزیوتراپی مؤثر واقع نشود، تزریق كورتیزون داخل تونل و باز هم اگر این روش مشكل بیمار را حل نكرد، جراحی و آزادسازی عصب راه‌حل نهایی درمان به شمار می‌رود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha