ایران به عنوان یکی از بزرگترین صادرکنندگان فروسیلیس در منطقه بشمار می آید و طی سال‌های گذشته نیز تولیدات قابل قبولی عرضه و به کشورهایی همچون ترکیه، هند و کشورهای اروپایی صادرات داشته اند؛ اما نکته اینجاست این ماده معدنی که در تولید و ساخت محصولات فولادی و ریخته گری از اهمیت بالایی برخوردار است؛ آیا به دست مصرف کنندگان داخلی می‌رسد و آنها مشکلی برای تامین این ماده معدنی ندارند؟

موجودی حداقلی، کارخانه‌های فولادی را تا مرز تعطیلی می‌کشاند/ قیمت‌گذاری فروسیلیس فرمولیزه شود

سلامت نیوز: ایران به عنوان یکی از بزرگترین صادرکنندگان فروسیلیس در منطقه بشمار می آید و طی سال‌های گذشته نیز تولیدات قابل قبولی عرضه و به کشورهایی همچون ترکیه، هند و کشورهای اروپایی صادرات داشته اند؛ اما نکته اینجاست این ماده معدنی که در تولید و ساخت محصولات فولادی و ریخته گری از اهمیت بالایی برخوردار است؛ آیا به دست مصرف کنندگان داخلی می‌رسد و آنها مشکلی برای تامین این ماده معدنی ندارند؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایراسین، در پاسخ به این سوال باید گفت که فولادسازان بزرگ کشور همچون فولاد خوزستان، فولاد هرمزگان، فولاد مبارکه اصفهان، فولاد خراسان و ذوب آهن اصفهان به عنوان تولیدکنندگان بزرگ محصولات فولادی در کشور در ماه گذشته طی نامه ای به معاونت معدن و صنایع معدنی وزارت صمت از کمبود این ماده معدنی خبر داده و اعلام کرده اند که با ادامه این شرایط، تولید برای فولادسازان با مشکل روبرو خواهد شد.

در این نامه آمده است:

جناب آقای اسماعیلی، معاونت امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت:

همانگونه که مستحضرید فروسیلیس از کالاهای اساسی و مورد نیاز فولادسازان میباشد و در سال های اخیر علیرغم تولید داخلی این کالا  همواره موجودی این کالا نزد فولادسازان در حداقل میزان ممکن بوده است و از این بابت توقف تولید فولاد سازان را تهدید کرده است.

یکی از دغدغه های دیگر در این حوزه افزایش چندباره قیمت این کالای اساسی بوده است به گونه‌ای که در دو سال گذشته افزایش قیمت ۱۴۳ درصدی برای این کالای داخلی مشاهده می‌شود در دو سال گذشته جلسات متعددی با انجمن فروسیلیس ایران برای برقراری تعادل بین تامین های تامین نیاز های داخلی فولاد سازان و صادرات این کالا برگزار شده است است ولی متاسفانه کارساز نبوده است. لذا از جنابعالی درخواست می گردد هماهنگی لازم برای محدودیت صادرات این کالا تامین کامل فولاد سازان و تنظیم قیمت فروسیلیس صورت پذیرد.



در این زمینه مدیر یکی از شرکت‌های فولادساز  که با مشکلات تامین فروسیلیس برای تولید فولاد روبرو هستند به ایراسین گفت: با وجود اینکه حدود 8شرکت بزرگ تولیدکننده فروسیلیس در ایران وجود دارد و این محصول با کیفیت بالا در کشور تولید می شود و توان پاسخگویی به نیاز فولادسازان به این ماده معدنی در داخل کشور وجود دارد، اما شاهدیم که تولیدکنندگان بخش عمده ای از محصول خود را صادر می‌کنند که نتیجه آن حداقلی شدن موجودی فولادسازان است.

وی با بیان این مطلب در ادامه افزود: موجودی فولادسازان در زمینه فروسیلیس طی 2 سال اخیر حداقل بوده و مشکلات بسیاری را برای آنها ایجاد کرده است. حتی گاهی اوقات این کمبود تا جایی پیش رفته که خطوط تولید را تا مرز تعطیلی کشانده است. این درحالیست که همواره باید تامین نیاز صنایع داخلی به مواد اولیه در اولویت قرار گیرد و بعد از آن درصورت وجود مازاد محصول، نسبت به صادرات آن اقدام کرد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر مطالبات تولیدکنندگان فروسیلیس از سوی فولادسازان همواره به روز بوده و بدهی به آنها نداشته اند.

به گفته این مدیر، قیمت فروسیلیس در 2 سال اخیر از قرار هرکیلو 4600 تومان امروز به 17هزار تومان رسیده و این در حالیست که برای تولید این محصول، از انرژی ارزان قیمت استفاده می‌کنند و ماده اولیه آن نیز به وفور در کشور وجود داشته و در اختیار آنهاست. بنابراین می‌توان گفت قیمت تمام شده این محصول که به فولادی ها ارائه می‌شود بسیار بالاست و فولادی ها نیز به دلیل اینکه موجودی حداقلی از این ماده را دارند به ناچار این قیمت‌ها را می پذیرند.

لازم به ذکر است ایران به عنوان یکی از بزرگترین صادرکنندگان فروسیلیس در منطقه به شمار می آید و با وجود داشتن حدود 8 کارخانه فعال، در سال‌های آتی به تعداد این کارخانه‌ها اضافه خواهد شد.

وی درباره اینکه خواسته شرکت‌های فولادی از وزارت صمت چیست؟ اظهار کرد: از آنجایی که قیمت‌ها به صورت بی مهابا بالا می‌رود، درخواست این بوده که جلسه ای با حضور تولیدکنندگان فروسیلیس و تولیدکنندگان فولادی برگزار و مشکلات در این بخش بررسی شود. در واقع یک فرمول مشخص برای تعیین قیمت فروسیلیس مشخص شود.

به گفته این مدیر فولادی، یکی از پیشنهادهایی که برای قیمت فروسیلیس داده شده، تعیین قیمت بر اساس ضریبی از شمش فولاد خوزستان است تا با افزایش و کاهش قیمت شمش فولاد قیمت این ماده نیز تعیین شود، اما شرکت‌های تولیدکننده فروسیلیس تنها با افزایش قیمت موافق هستند و اعتقادی به کم کردن قیمت ندارند.

وی اظهار کرد: مهم‌ترین مشکل امروز صنعت فولاد، صادرات فروسیلیس است. در واقع تولیدکنندگان با این کار، موجودی فولادسازان را حداقل نگه می‌دارند تا فولادیها با هر قیمتی حاضر به خرید این محصول باشند.

وی ادامه داد: یکی از راهکارهایی که در این زمینه می توان مطرح کرد واردات فروسیلیس است اما از آنجایی که مجوز تنها برای واردات محصولاتی داده می شود که داخل کشور وجود ندارد، کار را برای واردات سخت می‌کند.

به گفته این مدیر فولادی، در صورتی که اگر در جلسه ای که قرار است با تولیدکنندگان فروسیلیس در وزارت صمت برگزار شود؛ روی قیمت نهایی توافق حاصل نگردد، در خواست برای واردات این محصول از سوی فولادسازان مطرح می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha