سلامت نیوز : عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: سقف اضافه کار 80 ساعت برای پرستاران جزو یکی از بندهای قانون ارتقای بهره وری و به معنای نهایت کار پرستاران است اما برای پرداخت های تشویقی یا مدیریتی که عموماً به صورت اضافه کار در سیستم پرداخت می شود، مانعی وجود ندارد.

به گزارش پایگاه نظام پرستاری، امیرحسین قاضی زاده، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در نشست تخصصی بررسی نحوه اجرای قانون ارتقای بهره وری کارکنان نیروهای بالینی که به همت هیئت مدیره نظام پرستاری مشهد برگزار شد، طی سخنانی به تشریح روند تصویب قانون ارتقای بهره وری در مجلس پرداخت و با اشاره به مواد قانونی، نظر صریح مجلس درباره برداشت های ناصحیح و متفاوت از این قانون را اعلام کرد.

 وی با بیان اینکه هیچ کس نمی تواند بر اساس رأی خود اقدام به تفسیر این قانون کند، اعلام کرد: سقف اضافه کار 80 ساعت برای پرستاران جزو یکی از بندهای قانون ارتقای بهره وری و به معنای نهایت کار پرستاران است اما برای پرداخت های تشویقی یا مدیریتی که عموماً به صورت اضافه کار در سیستم پرداخت می شود، مانعی وجود ندارد و دانشگاه ها می توانند آن را پرداخت کنند.

قاضی زاده با تاکید بر لازم الاجرا بودن قانون ارتقای بهره وری، افزود: حتی در برنامه پنجم توسعه نیز به طور مجدد بر اجرای این قانون تاکید شده و منابع مالی برای اجرای این قانون نیز پیش بینی شده که در اختیار وزارت بهداشت قرار می گیرد. بنابراین دلیلی برای اجرا نشدن این قانون وجود ندارد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درباره اضافه کار اجباری که به پرستاران واگذار می شود، گفت: اضافه کار بدون رضایت کارمند خلاف قانون اساسی است و هیچ کارفرمایی نمی تواند بر اساس نیاز خود با توجه به مخالفت کارمند اضافه کار اجباری تعیین کند.

قاضی زاده در بخش دیگر سخنان خود، با تاکید بر لزوم بازنگری جدی در پرداخت های نظام سلامت، این نوع پرداخت ها را در حال حاضر بسیار ناعادلانه توصیف کرد و اظهار داشت: متاسفانه گروهی که بیشترین سهم را در خدمت رسانی مردم دارند کمترین دستمزدها را دریافت می کنند و درصد اندکی از گروه بهداشت و درمان که سهم اندکی در ارتقاء سلامت جامعه دارند بیشترین بهره مادی را می برند.

وی انتقاد کرد: اکنون سهم تجهیزات و لوازم پزشکی از بودجه های وزارت بهداشت بسیار بالاتر از حد استاندارد است که نشان می دهد آنچنان که شایسته است به نیروی انسانی به عنوان سرمایه های نظام سلامت توجه نمی شود.

نشست تخصصی بررسی نحوه اجرای قانون ارتقای بهره وری نیروهای بالینی نظام سلامت از سوی هیئت مدیره نظام پرستاری مشهد در سالن شهید پندی بیمارستان قائم مشهد برگزار شد.

در این مراسم غضنفر میرزابیگی، رئیس کل سازمان نظام پرستاری، رئیس و اعضای هیئت مدیره نظام پرستاری مشهد و جمعی از مدیران پرستاری بیمارستان های شهر مشهد حضور داشتند.

در این همایش اجرای سلیقه ای قانون ارتقای بهره وری در مباحثی چون اخذ تعهدنامه از پرستاران، سقف اضافه کار 80 ساعته پرستاران و نحوه اجرای قانون قبل از ورود نیروهای جدید به سیستم مورد بررسی قرار گرفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha