دوشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۴
کد خبر: 298125

ویتامین E نوعی ویتامین محلول در چربی با عملكرد آنتی‌اكسیدانی است و احتمال می‌رود در كاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، سرطان‌های خاص، مشكلات بینایی و اختلالات مغزی مؤثر باشد. ویتامین‌های محلول در چربی، چنانچه بیش از حد مصرف شوند، در چربی‌های بدن انباشته‌شده و به مسمومیت منجر خواهند شد.

عوارض مصرف بیش از حد ویتامین E

سلامت نیوز:ویتامین E نوعی ویتامین محلول در چربی با عملكرد آنتی‌اكسیدانی است و احتمال می‌رود در كاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، سرطان‌های خاص، مشكلات بینایی و اختلالات مغزی مؤثر باشد. ویتامین‌های محلول در چربی، چنانچه بیش از حد مصرف شوند، در چربی‌های بدن انباشته‌شده و به مسمومیت منجر خواهند شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم ،تنها افرادی به مصرف مكمل ویتامین E نیاز دارند كه به كمبود این ویتامین ضروری مبتلا باشند؛ مصرف‌كنندگان رژیم‌های غذایی كم‌چرب و همچنین مبتلایان به اختلالاتی كه روی هضم و جذب چربی تأثیر می‌گذارند (مانند بیماری كرون یا فیبروز سیستیك) ممكن است بیش از سایر افراد در معرض ابتلا به كمبود ویتامین E باشند.

اما لازم است بدانید با مصرف خودسرانه و بیش از حد ویتامین E امكان دارد به رقیق‌شدگی خون و خونریزی مرگبار دچار شوید؛ بیش‌مصرفی ویتامین E می‌تواند در قابلیت لخته‌شدن خون تداخل ایجاد كند، قابلیتی كه مكانیسم دفاعی بدن در برابر خونریزی و جراحت به‌‌شمار می‌رود.از دیگر عوارض احتمالی بیش‌‌مصرفی ویتامین E می‌توان به افزایش خطر بروز سكته هموراژیك اشاره‌ كرد؛ یعنی سكته‌ای كه بر اثر خونریزی در مغز بروز می‌كند.

مصرف ویتامین E در مقادیر مجاز به نظر نمی‌رسد كه تداخل دارویی خاصی ایجاد كند، اما مصرف مكمل‌های ویتامین E با دوز بالا و كنترل‌نشده ممكن است با برخی داروها از جمله داروهای رقیق‌كننده خون تداخل داشته باشد.  با این اوصاف، آیا منطقی است كه بدون دستور پزشك و با دوز بالا به مصرف خودسرانه مكمل ویتامین E روی بیاوریم؟!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha