عضو هیات علمی دانشکده علوم تغذیه، گفت: ۶۰ درصد بیماران آی سی یو دچار سوءغذیه هستند، چرا که دریافت غذایی خوبی ندارند.

۶۰ درصد بیماران آی سی یو دچار سوءتغذیه هستند

سلامت نیوز:عضو هیات علمی دانشکده علوم تغذیه، گفت: ۶۰ درصد بیماران آی سی یو دچار سوءغذیه هستند، چرا که دریافت غذایی خوبی ندارند.


به گزارش  سلامت نیوز به نقل از  مهر، سیده زهرا شریعت پناهی، افزود: وقتی بیماری با سوء تغذیه در آی سی یو بستری می شود نسبت به بیماری که سوء تغذیه ندارد، با وضعین دشواری مواجهه می شود.


وی ادامه داد: سوء تغذیه متابولیسم بدن را تحت تاثیر قرار می دهد. به طوری که دوران بستری بیمار طولانی می شود و منجر به عفونت زخم، عفونت خون، عفونت ادراری، نارسایی ارگان های بدن و ... می شود.
عضو هیات علمی دانشکده علوم تغذیه، افزود: عوارض و مرگ و میر در افرادی که دچار سوء تغذیه هستند، بیشتر از افرادی است که سوء تغذیه ندارند و این افراد را باید بیشتر غربال کنیم.


شریعت پناهی انواع تغذیه های حمایتی برای بیماران دچار سوء تغذیه در آی سی یو را از طریق دهانی، لوله ای و وردیدی دانست و درباره بستری بیماران دچار سوختگی در آی سی یو گفت: به دلیل اینکه سطح زیادی از بدن بیمار دچار سوختگی شده است، برای ترمیم بافت، بدن نیاز به کالری و پروتئین بیشتر به همراه افزایش مصرف ویتامین ها و املاح دارد.


وی در ادامه به بیماران کرونایی بستری در آی سی یو اشاره کرد و افزود: بیماران کرونایی بستری در آی سی یو و سایر بخش های عادی دچار سوء تغذیه می شوند که مهمترین عامل آن بی اشتهایی زیاد به علت افزایش فاکتورهای التهابی در بدن است. در مرحله اول با تجویز داروهای اشتهاآور و غذاهای کم حجم با کالری بالا و ترجیحا به شکل مایع و یا نیمه جامد، دریافت غذا را افزایش می دهد. در مراحل بعدی از پودرهای پروتئینی و غذایی استفاده می کنیم. و در انتها از تغذیه با لوله یا ووردیدی کمک می گیریم.


شریعت پناهی بر تنوع مواد غذایی بعد از بهبود بیماران کرونایی بستری  تاکید کرد و اظهارداشت: برای این افراد همه مواد گروه غذایی اعم از کربوهیدرات ها، پروتئین ها به مقدار زیادتر از افراد سالم، میوه، سبزی و لبنیات لحاظ شود و بعد از مرخص شدن از بیمارستان نیز تا چند هفته این رژیم ادامه داشته باشد.
وی افزود: دریافت ویتامین ها و املاحی که از آنتی اکسیدان ها برخوردار هستند، برای بیماران بهبود یافته کرونایی مفید است. چرا که اکسیدان های خون این افراد بالا می رود.


عضو هیات علمی دانشکده علوم تغذیه، بر طب سنتی جهت تغذیه بهبودیافتگان اشاره کرد و گفت:  طب سنتی نیز برای خود دارای اعتقاداتی است و در این  طب آمده بیماران کرونایی برخی موادغذایی واجد طبع سرد مثل ماست را بهتر است مصرف کنند. از آنجایی که طب جدید برای رد این ادعا دلیل علمی محکمی ندارد، بنابراین توصیه های طب سنتی می تواند ارزشمند باشد. همچنین طب سنتی معتقد به مصرف ادویه های گرم مثل دارچین است و از آنجایی که در طب جدید نیز اثر ضدالتهابی و ضداکسیدانی آن ها اثبات شده است، مصرف آن ها می تواند مفید باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha