سازمان انتقال خون ایران درخصوص وظیفه شرعی افراد بهبود یافته از کرونا که شرایط اهدای پلاسما را برای نجات جان بیماران مبتلا به این ویروس دارند، نظر آیت‌الله نوری همدانی، آیت‌الله صافی گلپایگانی و آیت الله سیدعلی سیستانی را جویا شد که هر سه مرجع تقلید، در اعلام نظرهای جداگانه این امر را به نحوی واجب خواندند.

اعلام نظر مراجع تقلید درباره اهدای پلاسمای بهبودیافتگان کرونا

سلامت نیوز:سازمان انتقال خون ایران درخصوص وظیفه شرعی افراد بهبود یافته از کرونا که شرایط اهدای پلاسما را برای نجات جان بیماران مبتلا به این ویروس دارند، نظر آیت‌الله نوری همدانی، آیت‌الله صافی گلپایگانی و آیت الله سیدعلی سیستانی را جویا شد که هر سه مرجع تقلید، در اعلام نظرهای جداگانه این امر را به نحوی واجب خواندند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا رهایی از ویروس کرونا و بازگشت به چرخه عادی زندگی نعمتی به ارزشمندی حیات دوباره است که افراد رهایی یافته از بند کرونا شایسته است با اهدای پلاسمای خون به سایر هموطنان گرفتار در چنگال این ویروس، شکرانه آن را به جا آورند.


به گزارش  سازمان انتقال خون،به گفته متخصصان سازمان انتقال خون ایران، پلاسما درمانی یکی از روش‌های قدیمی درمان است و از سال‌های گذشته تا زمان کشف درمان قطعی و واکسن بیماری، از روش پلاسمادرمانی برای درمان سایر بیماران استفاده شده است.بخش مایع خون، پلاسما نام دارد، پلاسما که ۵۵ درصد خون را تشکیل می‌دهد مایعی است که ۹۱ درصد آن را آب و یک درصد آن را املاح و یون‌های معدنی، هفت درصد آن را پروتئین‌های پلاسما و یک درصد باقی‌مانده را ویتامین‌ها، مواد قندی و لیپیدی، هورمون‌ها، اسیدهای آمینه، کلوگز و چربی و مورد دفعی تشکیل می‌دهد.این روزها با شیوع ویروس کرونا و نبود واکسن برای درمان مبتلایان به این ویروس، بار دیگر اهمیت پلاسمای خون مورد توجه قرار گرفته است.در مواجهه با ویروس کرونا که تاکنون هیچ واکسن و یا روش درمانی قطعی برای آن کشف نشده است با روش‌هایی نظیر پلاسمادرمانی تعدادی از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ بهبود یافته‌اند.


در بدن افراد بهبودیافته از بیماری کرونا، آنتی‌بادی برای درمان بیماری وجود دارد که با اهدای پلاسمای خون خود می‌توانند جان افراد مبتلا به کرونا در شرایط حاد را نجات دهند.در این خصوص اما آنچه پراهمیت است تامین پلاسما برای نجات جان بیماران نیازمند است؛ مساله ای که با افزایش شیوع کرونا در ایران ضرورت آن بیش از پیش احساس می شود. سازمان انتقال خون ایران تنها با حضور هرچه بیشتر بهبودیافتگان کووید ۱۹ می تواند پلاسمای مورد نیاز مراکز درمانی برای درمان بیماران کرونایی را تامین کند.


 پیمان عشقی مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران با توجه اهمیت این مساله، موضوع اهدای پلاسما را با سه مرجع عالیقدر شیعه (آیت‌الله نوری همدانی، آیت‌الله صافی گلپایگانی و آیت الله سیدعلی سیستانی) در میان گذاشته است، با طرح این سوال مبنی بر اینکه «چنانچه اهدای پلاسما خطری عقلانی برای فرد اهداکننده پلاسما کووید۱۹ نداشته باشد، وظیفه شرعی فرد در قبال فراخوان سازمان انتقال خون ایران و سایر مراجع بهداشتی رسمی کشور برای اهدای خون و پلاسما چیست؟»، نظر آنها را جویا شده است.


اعلام نظر این سه مرجع عالیقدر شیعه به این شرح است:
 آیت الله صافی گلپایگانی: چنانچه اهدای پلاسما ضرری برای اهداکننده نداشته باشد کاری پسندیده است و در بعض موارد هم بنحو واجب کفایی و در بعض موارد هم بنحو واجب عینی خواهد بود و حکم بحسب موارد مختلف خواهد بود والله العالم. موفق باشید.


 آیت الله سیستانی: در فرض مذکور اهداء خون و پلاسما کارپسندیده و خوبی است و سزاوار است مومنین در این زمینه مساعدت لازم را انجام دهند، بلکه اگر حفظ نفوس محترمه متوقف برآن باشد واجب است.


آیت الله نوری همدانی:متخصصین علوم پزشکی در ماه های اخیر بر اهمیت این روش درمانی تاکید داشته اند و پلاسما تراپی را روشی در دسترس، ایمن و با کارایی بالا جهت درمان بیماران مبتلا به کووید۱۹ برشمرده اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha