سلامت نیوز :اسهال خونی شایعترین نشانه بیماری التهابی روده است كه در صورت درمان نشدن و یا اقدام به خود درمانی در درازمدت باعث ابتلا به سرطان روده بزرگ می شود.
 دكتر شاهین قاسمی، متخصص بیماریها عفونی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: بیماری التهابی روده ibd باعث تحریك روده بزرگ می شود و شامل دو نوع بیماری كرون و كولیت اولسروز است كه هر كدام نوع خاصی از روده را درگیر می ‌كند.

وی تصریح كرد: شایعترین نشانه بیماری التهابی روده ،علائم گوارشی مانند اسهال خونی، درد شكم، بی اشتهایی و كم خونی است اما در 10 درصد موارد ممكن است بیمار قبل از بروز علائم گوارشی دچار درد و تورم مفاصل مختلف بدن خصوصاً در ناحیه گردن و كمر شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران ادامه داد: علت اصلی بیماری های التهابی روده هنوز مشخص نشده اما نظریه هایی در خصوص ارتباط استفاده از مواد افزودنی در غذاها وراثت و خود ایمنی بودن این بیماری وجود دارد كه هنوز به اثبات نرسیده است.

این متخصص بیماری های  عفونی با بیان اینكه این بیماری در زنان جوان بیشتر است افزود: در كولیت اولسروز تمام سطح مخاط روده بزرگ درگیر است اما در كرون فقط قسمت هایی از روده به صورت عمقی دچار التهاب است و بنا به نوع بیماری وسعت ضایعه و طول مدت بیماری باید درمان دارویی یا جراحی صورت گیرد.

قاسمی گفت: بیمارانی كه به مدت بیش از 10 تا 15 روز دچار اسهال خونی هستند به هیچ وجه نباید اقدام به خود درمانی و استفاده از داروهای استفاده از داروهای ضد اسهال كنند.

وی خاطرنشان كرد: كم خونی، سوء تغذیه، احتمال ابتلا به سرطان و پارگی روده بزرگ از عوارض عدم درمان بیماری التهابی روده است و بیماران باید با مراجعه به متخصص برای انجام كرونوسكوپی و تشخیص و درمان ibd اقدام كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • مقدم ۲۱:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۳
    38 3
    سلام من همسرم در زندان است و به این بیماری دچار شده چگونه از خودش مواظبت کنه زودتر خوب بشه پزشک زندان رسیدگی نمی کند
  • مقدم ۲۱:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۳
    25 8
    سلام من همسرم در زندان است و به این بیماری دچار شده چگونه از خودش مواظبت کنه زودتر خوب بشه پزشک زندان رسیدگی نمی کند