محققان دریافتند افرادی که هنگام بلند شدن، احساس سرگیجه می‌کنند بیش از سایرین در معرض ابتلا به زوال عقل قرار دارند.

آیا افرادی که هنگام بلندشدن سرگیجه دارند در معرض زوال عقل هستند؟

سلامت نیوز: محققان دریافتند افرادی که هنگام بلند شدن، احساس سرگیجه می‌کنند بیش از سایرین در معرض ابتلا به زوال عقل قرار دارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا از پایگاه خبری ساینس، این وضعیت که با عنوان افت فشار خون شناخته می‌شود، ‌ زمانی رخ می‌دهد که شخص در هنگام ایستادن، ناگهان دچار افت فشار خون می‌شود.

محققان دریافتند تنها آن دسته از افراد که در هنگام ایستادن دچار افت فشار سیستولیک می‌شوند، در معرض ابتلا به زوال عقل هستند و افت فشار دیاستولیک یا فشار خون به طور کلی، ارتباطی با این بیماری ندارد.
فشار سیستولیک، اولین عددی است که در هنگام گرفتن فشار خون خوانده می‌شود و به اعتقاد محققان افت این فشار به میزان ۱۵ واحد در هنگام ایستادن، نشان‌دهنده خطر ابتلا به زوال عقل است و کنترل این افت فشار می‌تواند راهکار مناسبی برای حفظ حافظه و مهارت‌های شناختی افراد در سنین بالا شود.


این تحقیقات با کمک دو هزار و ۱۳۱ داوطلب سالم با میانگین سنی ۷۳ سال انجام شد. فشار خون این افراد یک بار در ابتدای مطالعه و سپس در فاصله یک سال، ‌ سه سال و پنج سال بعد باردیگر اندازه‌گیری شد. در این مدت در مجموع ۱۵ درصد از داوطلبان دچار افت فشار خون شدند که در ۹ درصد آنها افت فشار سیستولیک و در ۶ درصد دیگر دیاستولیک بود. در طول ۱۲ سال بعد، داوطلبان همچنان تحت نظر قرار گرفتند تا در صورت ابتلا به زوال عقل، شناسایی شوند. در این مدت مجموعا ۴۶۲ نفر از داوطلبان یعنی ۲۲ درصد از آن‌ها دچار زوال عقل شدند.
با بررسی این افراد مشخص شد احتمال ابتلای افراد دارای افت فشار سیستولیک به زوال عقل نزدیک به ۴۰ درصد بیش از سایرین است.   
آلزایمر شایع‌ترین نوع زوال عقل است. یکی از مهم ترین دلایل بروز آلزایمر، تجمع پلاک‌های پروتئین آمیلوئید در مغز است. آمیلویید یک اصطلاح عمومی برای پروتئین‌هایی است که به طور طبیعی در بدن بوجود می‌آیند. در مغز افراد سالم، این پروتئین نابود می‌شود ولی در مغز افراد مبتلا به آلزایمر، تجمع می‌یابد.

در حال حاضر حدود ۵۰ میلیون نفر در جهان به زوال عقل مبتلا هستند و سالانه حدود ۱۰ میلیون نفر به این تعداد افزوده می‌شود. گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Neurology منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha