سه‌شنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۷
کد خبر: 298187

متخصص بیماری‌های داخلی بیمارستان آیت‌ا... طالقانی گفت: به طور کلی تست‌های تشخیصی کرونا کاربردهای مختلفی دارد و علاوه بر تایید تشخیص، برای بررسی‌ دوره‌های مختلف بیماری، توسط پزشک درخواست می‌شود.

منفی بودن تست، ردکننده ابتلا نیست

سلامت نیوز:متخصص بیماری‌های داخلی بیمارستان آیت‌ا... طالقانی گفت: به طور کلی تست‌های تشخیصی کرونا کاربردهای مختلفی دارد و علاوه بر تایید تشخیص، برای بررسی‌ دوره‌های مختلف بیماری، توسط پزشک درخواست می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی ،علی پیرصالحی با اشاره به اینکه دو نوع تست رایج تشخیصی آزمایشگاهی کرونا در دسترس است، اظهار کرد: تست‌های PCR که اسید‌نوکلئیک ویروس را مورد بررسی قرار می‌دهند و سنجش آنتی‌بادی‌ها که به بررسی آنتی‌بادی‌های IgM و IgG و اخیراً IgA می‌پردازند. وی درباره کارکرد تست‌های PCRتوضیح داد: این تست‌ها اسید‌نوکلئیک ویروس را شناسایی می‌کند و از طریق سواب حلق و نازوفارنکس از راه دهان و بینی نمونه‌گیری می‌شود.

علاوه‌بر روش استاندارد نمونه‌گیری به وسیله سواب از حلق و نازوفارنکس، در برخی موارد مشاهده می‌شود که از روش شست‌وشوی حلق برای نمونه‌گیری استفاده می‌شود که این روش با خطای زیاد و نتایج کاذب همراه است.

پیرصالحی ادامه داد: در روش مولکولی که تحت عنوان تست PCR انجام می‌شود بسته به کیت مصرفی دو ژن یا سه ژن ویروس مورد بررسی قرار می‌گیرد که در حال حاضر به دلیل استفاده از کیت‌های مختلف و همچنین تایید یا عدم تایید مجدد گزارش‌های مشکوک، تفاوت در گزارش‌ها مشاهده می‌شود و اهمیت انجام این آزمایش‌ها با نظر پزشک و در آزمایشگاه‌های مورد تایید ارزش بیشتری پیدا می‌کند.


دقت تست‌های PCR
عضو هیات علمی دانشگاه عنوان کرد: دقت تست‌های PCR در نمونه‌های تهیه شده از ترشحات ریه توسط نمونه‌برداری بیش از 90 درصد بوده و در سایر نمونه‌ها ، دقت آن بسته به نوع نمونه‌گیری، تیتر ویروس‌، نوع کیت مصرفی و‌... تحت‌تاثیر قرار می‌گیرد. وی دقیق‌ترین و ارزشمندترین تست شناسایی کووید 19 را خصوصا در مراحل ابتدایی، تست های PCR دانست.

پیرصالحی تست‌های ارزیابی تیتر آنتی‌بادی‌ها با کیت‌های سریع (Rapid test) را یکی دیگر از تست های در دسترس دانست و توضیح داد: این تست‌ها به تست‌های سریع معروف هستند و از طریق خون انجام می‌شود. نتیجه این تست‌ها در عرض چند دقیقه مشخص می‌شود.

با این وجود این تست‌ها در مقایسه با تست‌های PCR و همچنین سنجش تیتر آنتی‌بادی‌ها دارای ارزش کمتری هستند و موارد منفی کاذب به دلیل دقت و حساسیت پایین این تست‌ها بسیار زیاد است ولی با این وجود مثبت بودن تست می‌تواند به میزان قابل‌توجهی برای کادر درمان ارزشمند باشد.


تست‌های تشخیصی کرونا
این متخصص بیماری‌های داخلی درباره سایر تست‌های تشخیصی کرونا نیز گفت: یکی از تست‌های رایج، تست آنتی‌بادی یا پادتن‌هایی هستند که علیه ویروس ترشح می‌شوند که اخیرا به شکل فراگیری رایج شده و این تست‌ها زمانی که آنتی‌بادی برعلیه ویروس ترشح می‌شود قابل‌شناسایی است. وی با اشاره به اینکه با استفاده از تست‌های آنتی‌بادی می‌توان زمان بیماری را پیش‌بینی کرد اظهار کرد: با این تست‌ها می‌توانیم مراحل ابتدایی، حاد و بهبودی بیماری را شناسایی کنیم. این تست‌ها به انواع مختلف‌IgA، IgM و IgG تقسیم می‌شوند.

به گفته این استاد دانشگاه تست‌های IgM در واقع آنتی‌بادی یا پروتئین‌هایی هستند که بدن در ابتدای مواجهه با ویروس ترشح می‌کند؛ لذا در مرحله ابتدایی افزایش پیدا می‌کند و بالا بودن سطح آن نشان دهنده مراحل ابتدایی و یا حاد کروناست. وی افزود: این آنتی‌بادی معمولا از روز هفتم شروع به افزایش می‌کند با این وجود، در بسیاری از افراد علی رغم ابتلا به ویروس این آنتی‌بادی‌ها با روش‌های موجود قابل‌شناسایی نیست لذا منفی بودن سنجش تیتر آنتی‌بادی دلیل بر رد گزارش مثبت مولکولی یا نادیده گرفتن علائم بالینی نمی‌شود و تفسیر این موارد باید توسط پزشک انجام شود.


تست‌های IgG
متخصص بیماری‌های داخلی همچنین درباره‌ تست‌های IgG توضیح داد: به طور معمول از روز 14 بعد از ابتلا به کرونا، بدن علیه این ویروس آنتی‌بادی به نام IgG ترشح می‌کند که این آنتی‌بادی می‌تواند تا حدودی ایمنی نسبی علیه این ویروس ایجاد کند. نتیجه این تست‌ها بستگی به ایمنی‌ای که در بدن علیه این ویروس ایجاد می‌شود، دارد، ولی درباره این موضوع که ماندگاری این پادتن‌ها به چه میزان است هنوز اطلاعات کافی در دسترس نیست. وی در پاسخ به این سوال که میزان دقت تست‌های شناسایی ویروس کووید19 در مراحل مختلف بیماری چگونه ارزیابی می‌شود، توضیح داد:

مطالعات روی تست‌های IgM و IgG نشان می‌دهد که این تست‌ها در هفته اول خیلی کمک‌کننده نیستند و در هفته اول نهایتا 30 درصد از بیماران با این تست‌ها شناسایی می‌شوند ولی از هفته دوم به بعد تقریبا تا 70 درصد دقت شناسایی بالا رفته و از هفته سوم به بعد چیزی حدود 90درصد، دقت افزایش می‌یابد لذا در مراحل اولیه بیماری، انجام تست‌های IgM و IgG توصیه نمی‌شود. با این وجود در مواردی که تیتر آنتی بادی پایین باشد ممکن است نتیجه منفی گزارش شود.


مثبت شدن تست‌های آنتی‌بادی‌
پیرصالحی درباره مثبت شدن تست‌های آنتی‌بادی‌ نیز خاطرنشان کرد: اگر چنانچه IgGو IgMبالا باشد نشان‌دهنده این موضوع است که بیمار در مراحل حاد بیماری قرار دارد، ولی در مواردی که صرفا تست IgG بالا باشد، بیمار وارد فاز بهبودی شده است. متخصص بیماری‌های داخلی در بخش دیگری نیز توضیح داد: نتیجه تمامی تست‌هایی که انجام می‌شود می‌تواند مثبت کاذب یا منفی کاذب شوند ولی این موضوع که این تست‌ها در چه بازه زمانی در طول بیماری انجام شود در تفسیرها مهم است.

تفسیر چگونگی نتیجه تمامی تست‌ها با پزشک است و در بعضی از موارد ممکن است فرد دچار بیماری خفیف شده باشد ولی آنتی‌بادی‌ها مثبت نشوند، بنابراین تمامی این موارد باید با ملاحظات خاصی انجام شود. به طور کلی تکنیک، زمان ابتلا و فردی که نمونه گیری را انجام می‌دهد در پاسخ مثبت و منفی کاذب اثر‌گذار است. پرهیز از انجام تست‌های خودسرانه از مهم‌ترین توصیه‌هایی بود که پیرصالحی بر ضرورت توجه به آن از سوی مردم تاکید کرد و افزود: ممکن است تفسیر این گزارشات فرد یا کادر درمان را گمراه کند. تست‌های تشخیصی کرونا صرفا با نظر پزشک متخصص و یا گروه پزشکی باید انجام شود.

وی در توضیح اینکه از چه زمانی می‌توان از تست‌های آنتی‌بادی استفاده کرد نیز گفت: تست‌های آنتی بادی باید به صلاح‌دید پزشک انجام شود. اگر چنانچه تست pcr فردی منفی باشد ولی علائم بیماری وجود داشته باشد برای اطمینان از احتمال ابتلا به کرونا تست‌ها آنتی‌بادی می‌تواند کمک کننده باشد.این متخصص بیماری‌های داخلی تاکید کرد:

به طور کلی کادر درمان به دلیل نتایج کاذب تست‌ها صرفا وابسته به نتیجه نهایی تست‌ها نیستند و از فاکتورهای دیگری نیز بهره می‌برند؛ به طور مثال تست‌هایی وجود دارند که ردپای بیماری کرونا را در بیماران علامت‌دار نشان می‌دهد. همچنین تظاهرات سی تی اسکن در خیلی از این بیماران به صورت تیپیک است؛ یعنی با کمک یافته‌های رادیولوژی می‌توان وجود بیماری را در افراد تشخیص داد؛ چراکه به صورت بیولوژیک این موارد در پیگیری‌ها موثر است.


قابل‌توجه بودن تست‌ها
پیرصالحی با اشاره به اینکه تست‌ها به میزان قابل توجهی می‌تواند موثر باشد خاطرنشان کرد: اگر چنانچه تست‌ها مثبت باشد این مهم می‌تواند در تایید تشخیص‌ها موثر‌تر واقع شود ولی منفی بودن تست به هیچ عنوان رد کننده ابتلا به بیماری نیست. به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، این عضو هیات علمی دانشگاه یکی از مشکلات و چالش‌های تست‌ها را انجام خودسرانه توسط افراد دانست و تاکید کرد:

عددها ممکن است عددهای مبهمی باشند یا فرد علائم داشته باشد اما تست منفی باشد؛ بنابراین باید تمامی ملاحظات مورد تفسیر قرار گیرد ولی به طور کلی برای بیماران حاد منتظر تست‌ها نمی‌مانیم و با علائم کلی و آزمایشات مختلف و به صورت تجمیعی این اقدامات انجام می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha