سلامت نیوز :معاون آموزشی مركز تحقیقات نفرولوژی گفت: ارایه سرویس دیالیز به بیش از 16 هزار بیمار نارسایی كلیه و به روز بودن لیست انتظار پیوند كلیه از نشانه های كارآمدی نظام ارایه خدمات نفرولوژی در ایران است.

به گزارش ایسنا، دكتر گتمیری ضمن بیان این مطلب اظهار داشت:‌ خوشبختانه كشور ایران به لحاظ دانش نفرولوژی در وضعیت خوبی قرار دارد و در این زمینه از بعد مبانی تئوریك و نیز از نقطه نظر ارائه خدمات نفرولوژی، با سیر تكاملی روبرو هستیم.

وی از ارائه خدمات دیالیز و پیوند كلیه در سطح نسبتا مطلوب در كشور خبر داد و گفت: شرایط ایران از لحاظ پیوند كلیه درشرایط نسبتا رضایت بخشی است و جزء معدود كشورهایی است كه درلیست انتظار پیوند كلیه در آن بسیار كوتاه و تقریبا به روز است و بیماران مدت زمان كمی را در انتظار عمل پیوند كلیه سپری می كنند.

دكتر گتمیری سیر آزمایشات پیوند را از جمله دلایل اطاله زمان انتظار این عمل خواند و افزود: معمولا زمان لازم برای انجام آزمایشات ضروری برای عمل پیوند كلیه حدود یك تا دو ماه تخمین زده می شود، اما چنان كه بیمار شرایط ویژه ای مانند انواع عفونت ها و یا مشكلات قلبی داشته باشد، زمان انجام عمل پیوند به تعویق می افتد تا تمهیدات لازم برای انجام این عمل اندیشیده شود.

عضو هیئت علمی بیمارستان امام خمینی(ره) با اشاره به فاصله زیاد ایران در مقایسه با برخی كشورهای همسایه در حوزه دیالیز افزود: در برخی كشورهای پرجمعیت همسایه به دلیل نبودن شرایط و امكانات، دستگاه نظام سلامت به علت در اختیار نداشتن دستگاه دیالیز به تعداد كافی چنین خدماتی را ارایه نمی دهد و ابتلا به نارسایی پیشرفته كلیه در این كشورها مترادف مرگ است اما در ایران با وجود 15 تا 16 هزار بیمار با نارسایی پیشرفته كلیه این بیماران از خدمات دیالیز به خوبی بهره مند می شوند.

دكتر گتمیری در پایان از برگزاری سمینار سه روزه عفونت در بیماری های كلیه توسط مركز تحقیقات نفرولوژی دانشگاه علوم پزشكی تهران خبر داد و گفت: این سمینار برای كلیه گروه های پزشكی با 12 امتیاز بازآموزی در روزهای 29 الی 31 تیرماه در تالار امام مجتمع بیمارستانی امام خمینی(ره) برگزار می گردد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha