سه‌شنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۱
کد خبر: 298192

یکی از شایع‌ترین بیماری‌های درگیرکننده مردان میانسال، بزرگی خـــوش‌خیم پــروستــات است. غده پروستاتدر دهه سوم و چهارم زندگی، با تغییرات هورمونی اجتناب‌ناپذیر ناشی از افزایش سن، شروع به بزرگ شدن می‌کند که این افزایش اندازه تا نهایتا یک سی‌سی در سال قابل قبول است.

آیا بزرگی پروستات قابل پیشگیری است؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم ،به‌گونه‌ای که حجم پروستات ۲۰ سی‌سی در یک فرد ۲۵ ساله و حجم پروستات ۴۵ سی‌سی در یک فرد ۵۰ ساله طبیعی محسوب می‌شود.در این بیماری، به علت بزرگ‌شدن غده پروستات، خروج ادرار از مثانه به‌سختی انجام می‌شود و فرد برای تخلیه نیاز به زور زدن دارد، احساس تخلیه کامل ندارد، فشار و قطر خروجی ادرار کم می‌شود، شروع ادرار با تاخیر رخ می‌دهد و فرد در طی بیداری و خواب، به مراجعه مکرر به دستشویی نیاز دارد.

سوال شایع مراجعان به کلینیک‌های اورولوژی این است که آیا می‌توان جلوی روند افزایش اندازه پروستات را گرفت تا در میانسالی و دوران پیری دچار این بیماری نشد؟ آیا رژیم غذایی مؤثر یا درمان دارویی به منظور پیشگیری وجود دارد؟ آیا افزایش یا کاهش روابط زناشویی نقش تاثیرگذاری دارد؟در پاسخ به همه این سوالات باید گفت روند افزایش اندازه پروستات اجتناب‌ناپذیر است و با روش‌های معمول نمی‌توان از آن جلوگیری کرد. البته داروهای هورمونی وجود دارد که می‌تواند جلوی رشد پروستات را بگیرد.

ولی با توجه به عوارض مختلفی که دارند (مانند ناتوانی جنسی) تجویز این داروها به صلاح نیست و توصیه نمی‌شود.البته داشتن وزن مناسب و تحرک روزانه، عدم ابتلا به یبوست و رژیم غذایی سرشار از ویتامین و املاح و فیبرهای گیاهی با مایعات فراوان، می‌تواند از تشدید علائم جلوگیری کند و عوارض ناشی از بزرگی پروستات را به حداقل برساند. در این افراد معاینه سالانه آزمایش پی‌اس‌ای (PSA) و سونوگرافی سالانه برای بررسی حجم پروستات، ضخامت جدار مثانه و ظرفیت مثانه و حجم ادرار باقیمانده بعد از ادرار، توصیه می‌شود. همچنین آزمایش سالانه ادرار نیز به منظور بررسی عفونت ادراری توصیه می‌شود.

بیشتر بدانید: نکات مهم بزرگی پروستات از پیشگیری تا درمان

نکته دیگر در این زمینه، بررسی حجم پروستات است. حجم بالای پروستات، الزاما به معنی بیماری نیست. زیرا گاهی در افراد این افزایش حجم به گونه‌ای رخ می‌دهد که انسدادی در مسیر ادرار ایجاد نمی‌کند و از طرف دیگر مواردی هست که با حجم نه‌چندان بزرگ پروستات، به علت اثر فشاری روی مجرا، علائم خیلی شدید است. لذا در برخورد با این بیماری، نکته اصلی علائم ادراری فرد است و در مرحله بعدی، حجم پروستات است که بایستی تحت نظر قرار بگیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha