سه‌شنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۳
کد خبر: 298193

موز از میوه‌هایی است كه در مراحل مختلف رسیدگی دارای اثرات سلامتی بخش متفاوتی است. برخی افراد از خوردن موزهای زرد و سفت لذت می‌برند و از مصرف موزهای سیاه و رسیده پرهیز می‌كنند. در حالی كه موزهای كاملا رسیده دارای خواص تغذیه‌ای متفاوتی هستند.موزهای زرد، سبز و رسیده حاوی مقادیر قابل‌توجهی فیبر، ویتامین B6، ویتامین C و پتاسیم هستند.

دانستنی هایی درباره موز

سلامت نیوز: موز از میوه‌هایی است كه در مراحل مختلف رسیدگی دارای اثرات سلامتی بخش متفاوتی است. برخی افراد از خوردن موزهای زرد و سفت لذت می‌برند و از مصرف موزهای سیاه و رسیده پرهیز می‌كنند. در حالی كه موزهای كاملا رسیده دارای خواص تغذیه‌ای متفاوتی هستند.موزهای زرد، سبز و رسیده حاوی مقادیر قابل‌توجهی فیبر، ویتامین B6، ویتامین C و پتاسیم هستند.

 موزهای نارس

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم ،موزهای نارس حاوی مقادیر قابل توجهی نشاسته مقاوم هستند و قندهای ساده كمتری دارند. پس اگر مبتلا به دیابت هستید، بهتر است از موزهای كمی نارس استفاده كنید. تحقیقات نشان داده است در موزهای نارس حدود 80 تا 90درصد كربوهیدرات وجود دارد كه در طی رسیدن به قندهای ساده تبدیل می‌شوند.

مصرف بیش از حد موزهای رسیده توسط افراد مبتلا به دیابت سبب افزایش قند خون آنها می‌شود. 

موزهای كمی رسیده

این موزها برای افرادی مناسبند كه در هضم مواد غذایی دچار مشكل هستند. هضم نشاسته مقاوم كمی دشوارتر است اما از آنجا كه باكتری‌های مفید دستگاه گوارش می‌توانند از آن استفاده كنند، بنابراین نشاسته مقاوم برای سلامتی مفید است.

 موزهای كاملا رسیده

نتایج تحقیقات نشان می‌دهد در حین فرآیند رسیدن موز به دلیل تجزیه برخی از تركیبات میزان تركیبات آنتی‌اكسیدانی آن افزایش می‌یابد.وجود این تركیبات آنتی‌اكسیدانی سبب جلوگیری یا تاخیر در آسیب به سلول‌های بدن می‌شود. همچنین این تركیبات می‌توانند سیستم ایمنی را تقویت كنند. در نقاط قهوه‌ای رنگ موجود در سطح موز تركیبی تحت عنوان (TNF) ساخته می‌شود كه این تركیب دارای اثرات ضد توموری و ضد سرطانی است.

این تركیب پروتئینی در بدن توسط ماكروفاژها (نوعی گلبول سفید) به عنوان یك عامل دفاعی ساخته می‌شود. تزریق عصاره موز به موش سبب افزایش سطح گلبول‌های سفید و افزایش سنتز این ماده ضد سرطان شد. موزهای رسیده همچنین می‌توانند در نقش یك عامل ضد اسید عمل كرده و از سوزش و تحریك معده با اسید جلوگیری كنند.

درواقع به دلیل بافت نرمی كه موز رسیده دارد، به صورت یك لایه روی زخم‌های گوارشی قرار می‌گیرد و آنها را از حمله اسیدهای محرك محافظت می‌كند.موز رسیده منبع بسیار مناسبی از پتاسیم محسوب می‌شود و بنابراین نقش مهمی در بهبود عملكرد قلب داشته و از سكته و حملات قلبی جلوگیری كرده و سیستم گردش خون را تقویت می‌كند.

همچنین مصرف موزهای رسیده سطح كلسترول خون را در حد مطلوبی حفظ می‌كند. سطح بالای آهن و مس موجود در موز می‌تواند مقدار گلبول‌های قرمز و سطح هموگلوبین را در حد مطلوب و مناسبی حفظ كرده و از بروز كم‌خونی جلوگیری كند. موز رسیده حاوی مقادیر قابل توجهی تریپتوفان است كه بدن قادر است آن را به سروتونین تبدیل كند و این تركیب نقش مهمی در پیشگیری از ابتلا به افسردگی دارد.در صورتی كه تمایلی برای مصرف موزهای بیش از حد رسیده و نرم ندارید، آنها را برای تهیه كیك، شیرموز یا اسموتی استفاده كنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha