شنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۰ - ۰۹:۲۹
کد خبر: 29820
سلامت نیوز : یک فوق تخصص سرطان در یزد گفت: سالانه بیش از 10 میلیون نفر در جهان به سرطان مبتلا می شوند که 6 میلیون نفر آن‌ها فوت می‌كنند. پیش بینی می شود تعداد ابتلا به سرطان تا سال 2015 میلادی به 15 میلیون نفر در سال برسد.

دکتر اعظم السادات هاشمی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این مطلب اظهار كرد: 40 درصد سرطانها قابل پیشگیری هستند با این حال در حال حاضر سرطان در کشورهای پیشرفته دومین علت مرگ و میر و در کشورهای جهان سوم سومین علت مرگ و میر است. در این كشورها اولین علت مرگ و میر ابتلا به بیماریهای قلب و عروق و دومین علت آن ،سوانح و حوادث جاده ای است.

این فوق تخصص سرطان درباره سرطان گفت: سرطان نوعی بیماری است که در آن سلولها توانایی تقسیم و رشد عادی خود را از دست می دهند و این وضعیت منجر به تسخیر، تخریب و فاسد شدن بافت‌های سالم می شود . از اجتماع این سلولهای سرطانی و تخریب سلول‌های بافت‌های سالم توده‌ای به‌نام تومور تشكیل می‌شود.

وی ادامه داد: اگر توموربه لایه ای محدود ختم شود و به سایر بافت ها و ارگانها سرایت نکند، تومورخوش خیم (غیرسرطانی) است اما اگر تومورگسترده شود تا بطور بالقوه قابلیت پخش شدن و احاطه کردن سایر بافتها و ارگانها را داشته باشد، بدخیم یا سرطانی نامیده می شود.

هاشمی اضافه كرد: برخی از اشکال سرطان خاصیت تهاجمی پیدا کرده و بصورت عمده از طریق خون و لنف به سایر بافت‌های بدن سرایت می کنند و تومورهای جدیدی را به وجود می‌آورند.

این فوق تخصص سرطان درباره سلول اظهار كرد:‌سلول، واحد اساسی و ساختمانی حیات مانند کیسه‌ای حاوی پروتئین‌ها، اسیدهای چرب، کربوهیدرات‌ها و ماده ای حیاتی به نام DNA است.

هاشمی در پایان قابلیت رشد، تکثیر و همانند سازی را از ویژگیهای سلول‌های زنده ذکر کرد و گفت: ساختار ژنتیکی هر سلول، سرعت رشد، تقسیم و زمان مرگ آن را تعیین می کند. درحالت طبیعی، جایگزینی سلول‌های فرسوده با سلولهای جوان از یک برنامه منظم تبعیت می کنند و فرآیند رشد و تجدید سلولی به طور ثابت در بدن اتفاق می افتد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha