شنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۰ - ۰۹:۳۹
کد خبر: 29824
سلامت نیوز :كارشناس اداره پیشگیری از حوادث اورژانس كشور با ارایه توصیه هایی برای مواجهه با نیش زنبور، گفت:‌پس از خارج كردن نیش، محل را با آب سرد و محلول جوش شیرین كمپرس كنید.
 
به گزارش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی آرزو دهقانی با اشاره به این كه گزش زنبورها به ویژه زنبورهای وحشی، می تواند خطر جدی برای فرد ایجاد كند، اظهار داشت: زنبور گزیدگی ممكن است در اثر نیش انواع زنبور مانند زنبورعسل و زنبورسرخ بروز كند و نیش زنبور عسل ماده به كیسه محتوی زهر متصل است و پس از گزش در زخم باقی می ماند.
وی با بیان اینكه برداشتن نیش از روی زخم در اسرع وقت برای جلوگیری از ورود بیشتر سم به زخم ضروری است، گفت: علائم معمولاً در عرض چند ساعت ناپدید می شود و اگر فرد زنبور گزیده مشكلی در تنفس داشت و یا تورم شدید و سریع رخ داد باید به پزشك مراجعه كند.
كارشناس اداره پیشگیری از حوادث اورژانس كشور تاكید كرد،‌ اگر هیچ یك از این علائم برای فرد زنبور گزیده ایجاد نشد تنها كاری كه می توان انجام داد این است كه ابتدا از نزدیك، محل گزیدگی را بررسی كرد.
وی ادامه داد: اگر نیش هنوز در محل گزش باقی است آن را با یك موچین یا انبر از سطح پوست بیرون بكشید همچنین باید مراقب بود كه كیسه زهر را فشار ندهید زیرا ممكن است سم وارد بدن شود و پس از آن می توانیم محل را با آب سرد همراه با بیكربنات سدیم (محلول جوش شیرین) كمپرس كنیم.
وی خاطرنشان كرد، زنبورها و زنبورهای سرخ مكرر نیش می زنند و محل گزش آن ها به سادگی عفونی می شود.
دهقانی در خصوص علائم زنبور گزیدگی‌ گفت:‌ درد و تورم ناگهانی در محل گزش و قرمزی در مركز تورم از نشانه های زنبور گزیدگی است و البته برخی از افراد به هر نوع سمی حساسیت دارند و واكنش آلرژیك بسیار شدیدی نشان می دهند.
وی در مورد نیش زنبور عسل توصیه كرد، برداشتن سریع نیش از روی زخم، برای جلوگیری از ورود بیشتر سم به زخم ضروری است و اگر فرد زنبورگزیده، مشكل تنفسی داشت و یا تورم شدید وسریع در محل گزش بروز كرد، باید به پزشك مراجعه كند.
كارشناس اداره پیشگیری از حوادث اورژانس كشور افزود: باید محل گزش را با آب و صابون شسته و روی محل گزش، كمپرس سرد یا كیسه محتوی یخ قرار داده و به طور متوالی هر 15 دقیقه یكبار كیسه یخ را روی پوست گذاشت همچنین باید از قراردادن مستقیم یخ روی پوست و از گرم كردن موضع اجتناب كرد.
وی بیان كرد: ممكن است گزیدگی در داخل دهان یا گلو صورت گیرد و این مساله خطرناك است چون بافت های گلو و دهان، بافت های شلی هستند و خیلی سریع ورم می كنند و ممكن است باعث اختلال تنفسی شود برای این كار به سرعت داخل دهان را با آب سرد و بیكربنات سدیم شستشو داده و باید در اسرع وقت، مریض را به اورژانس بیمارستان منتقل كرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha