چهارشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۸
کد خبر: 298243

رئیس مرکز تحقیقات گوارش و کبد بیمارستان بقیه‌الله (عج) گفت: کرونا می‌تواند همه را مبتلا کند و کسی از خطر ابتلا به آن در امان نیست. این ویروس همچنان در کمین نشسته و افرادی که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند، در معرض جدی ابتلا به آن قرار دارند.

کرونا همچنان در کمین است

سلامت نیوز :رئیس مرکز تحقیقات گوارش و کبد بیمارستان بقیه‌الله (عج) گفت: کرونا می‌تواند همه را مبتلا کند و کسی از خطر ابتلا به آن در امان نیست. این ویروس همچنان در کمین نشسته و افرادی که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند، در معرض جدی ابتلا به آن قرار دارند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،موید علویان روز چهارشنبه افزود: کنترل و مهار ویروس کرونا نیاز به عزم و اراده جمعی دارد و همگان باید توصیه های بهداشتی از جمله پوشیدن ماسک، فاصله گذاری اجتماعی و پرهیز از حضور در تجمعات را به دقت رعایت کنند تا از عوارض این ویروس در امان باشند.
وی بر رفتارهای پیشگیرانه جدی تر مردم تاکید کرد و گفت: مردم نباید کرونا را شوخی بگیرند. باید توجه جدی به دستورات بهداشتی داشته باشند تا سلامت آنان به خطر نیفتد.  


علویان با اشاره به اینکه پروتکل های بهداشتی به دقت یا به عبارتی مو به مو باید رعایت شود، افزود: همه تجمعات از جمله دورهمی ها، جشن ها، مراسم ملی و مذهبی در این ایام می تواند خطر انتقال ویروس را چند برابر کند؛ بنابراین برای حفظ سلامتی فعلا باید از حضور در چنین تجمعاتی پرهیز شود. 


نظام مراقبت، نسخه‌ای کامل برای رهایی از کرونا
استاد دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج) بر لزوم فعال تر شدن نظام مراقبت در کشور تاکید کرد و بیان داشت: نظام مراقبت فعال، نسخه ای کامل برای برون رفت از معضل بیماری کرونا است و اقدامات جدی تری مثل پزشک خانواده و تشکیل پرونده سلامت ضروری است تا بتوانیم بر آسیب های ناشی از این ویروس فائق آئیم.


علویان گفت: منابع مالی ما محدود است پس اقدامات پیشگیرانه را که کم هزینه تر است، باید در راس کارهای خود قرار دهیم، از مهمترین آنها شبکه سازی نظام مراقبت است.
رئیس مرکز تحقیقات گوارش و کبد بیمارستان بقیه‌الله (عج) علت کمتر بودن آمار مبتلایان به کرونا در روستاها نسبت به شهرها را بهره گیری از ظرفیت خانه های سلامت در روستاها دانست.

وی همچنین بر استفاده بیشتر از امکانات بخش خصوصی حوزه سلامت تاکید کرد و گفت: درصد کمی از این مجموعه برای درمان بیماری بهره گرفته شد که لازم است روند استفاده از این ظرفیت تسریع یابد.


قرنطینه راهکار مهم کنترل کرونا
این متخصص بیماری های داخلی از قرنطینه یا محدود سازی اجتماعی به عنوان راهکار مهم کنترل بیماری یاد کرد و توضیح داد:‌ محدود سازی اجتماعی سطوح مختلفی دارد که در کنترل و مهار بیماری کرونا می توانستیم بهره های بیشتری از آن می بردیم.
علویان ادامه داد: مراقبت از بیمار در منزل یا نقاهتگاه ها یک بخش مهم از مجموعه محدود سازی اجتماعی است.وی بخش دیگری از محدود سازی اجتماعی را برقراری محدودیت ها برای شهروندان اعلام کرد و گفت: حضور نیافتن در مناطق پرتردد یا نرفتن به سفر از جمله این محدودیت ها است.
برخی از کشورها مانند سنگاپور، کره جنوبی و چین در این زمینه بسیار خوب عمل کردند و به نتایج موفقیت آمیزی هم رسیدند.


کرونا همچنان ناشناخته است
وی اظهار داشت: هر چند در شش ماه گذشته اطلاعات خوبی از ویروس کرونا به دست آوردیم اما هنوز ناشناخته های فراوانی درباره آن وجود دارد که محققان در همه جهان برای شناخت نقاط مبهم این ویروس و بیماری ناشی از آن تلاش می کنند.


علویان ادامه داد: در ابتدای شیوع کرونا، ناشناخته بودن بیماری سبب شد تا متخصصان و حتی سازمان هایی مانند بهداشت جهانی درک درست و کاملی از این ویروس نداشته باشند که همین موضوع آسیب هایی را در پی داشت.


نحوه انتقال بیماری، شدت آن، درصد مرگ و میر و تاثیر آن بر جوامع از جمله موضوعاتی اعلام کرد که درک نادرست و شناخت ناقصی از ان به وجود آمده بود.
علویان بیان داشت: به نظر می رسد در مورد شناخت و قضاوت اولیه در مورد بیماری ناشی از ویروس کرونا کوتاهی هایی صورت گرفته و حتی سازمان بهداشت جهانی هم به دلیل ناشناخته بودن آن در این زمینه کوتاهی هایی داشته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha