چهارشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۶

بیماری آلزایمر یک اختلال ذهنی است که به تدریج باعث تحلیل قوا و ضعف عملکرد حافظه می‌شود.

علائمی که خبر از شروع آلزایمر می‌دهند

سلامت نیوز:بیماری آلزایمر یک اختلال ذهنی است که به تدریج باعث تحلیل قوا و ضعف عملکرد حافظه می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، پیر شدن یک روند طبیعی است که درطول زمان همه افراد از دوره جوانی به دوره میانسالی و پیری وارد می‌شوند که این دوره از زندگی هم، مانند همه دوره‌های دیگر یک سری فراز و فرود‌های دارد.


دوره پیری اصولا با ترس و هراس بیشتری همراه است. از جمله ترس‌هایی که افراد در زمان پیری و یا میانسالی با آن روبه رو می‌شوند ترس از تنهایی، کاهش نیروی جسمانی، نیازمند شدن به دیگران برای انجام کار‌ها و فعالیت‌های روزانه، از همه مهم‌تر از دست دادن زیبایی و در نهایت بروز انواع بیماری‌ها است.


هریک از اعضای بدن دارای مهارت‌ها و توانایی‌های است که در صورت ضعیف شدن و اختلال در چگونگی عملکردشان برای افراد مشکلاتی را ایجاد می‌کنند که این امر برای حافظه هم صدق می‌کند. حافظه یک توانایی خارق العاده ذهنی است که همانند کامپیوتر عمل می‌کند و اطلاعات زیادی از جمله خاطرات دوران کودکی را در خود جای داده است و می‌تواند در طول روز هزاران هزار اتفاق را ثبت، ضبط و ذخیره کند.


اما بنابر برخی دلایل و مسائل که به آن‌ها اشاره خواهیم کرد عملکرد ذهن و حافظه دچار مشکل می‌شود. بیماری آلزایمر از جمله بیماری‌های است که باعث تحلیل رفتن، کاهش توانایی‌هایی سلول‌های مغز و حافظه می‌شود. کسانی که دچار ابتلاء به بیماری آلزایمر می‌شوند به مرور تمام فعالیت‌های فکری، اجتماعی، گفتاری، نوشتاری و رفتاری شان دچار اختلال می‌شود و مانند گذشته نمی‌تواند به فعالیت هایشان بپردازند. افرادی که دچار آلزایمر می‌شود ممکن است در حافظه کوتاه مدت خود دچار مشکل شوند و یا ازهمان ابتدا حافظه بلند مدت خود را از دست بدهند.


علائم بروز آلزایمر

 آلزایمر هم مانند تمام بیماری‌ها مراحلی دارد که اگر به زودی تشخیص داده شود، می‌توان از گسترش این بیماری تا حد زیادی پیش گیری کرد.


ضعیف شدن حافظه کوتاه مدت

ضعیف شدن و از دست دادن حافظه کوتاه مدت اولین علائم آلزایمر است و بیانگر این است که این بیماری هنوز در مرحله اولیه و خفیف است . برای خیلی از ما تا به حال پیش آمده است که در وهله اول عنوان کتابی را که چند روز پیش خوانده ایم را به یاد نیاوریم، اما بعد از گذشت چند دقیقه عنوان را به یاد می‌آوریم، اما چنین چیزی علائم آلزایمر داشتن نیست. کسانی که دچار زوال عقل و یا همان آلزایمر می‌شوند نه تنها چیزی را که فراموش کرده اند را به یاد نمی‌آورند بلکه بعد از گذشت چند دقیقه حتی فراموش می‌کنند که تا چند لحظه پیش به دنبال به یاد آوردن چه چیزی بودند.


این افراد ممکن است در طول صحبت و مکالمه یک سوال را چندین بار تکرار کنند و حتی خودشان هم متوجه  نشوند که چندبار به تکرار یک بحث یا سوال پرداخته اند.


مشکلات گفتاری و تکلمی

این افراد به مرور و با پیشرفت آلزایمرشان به تدریج در صحبت و تکلم خود دچار مشکل می‌شوند و دریک گفت وگوی عادی و معمولی، قدرت انتخاب و یادآوری ساده‌ترین کلمات را برای ادامه بحث و گفتگو ندارند. اما این امر به این معنا نیست که اگر شما در طول یک مکالمه، جایگزین مناسبی را برای کلمهی مدنظرتان پیدا نکردید دچار آلزایمر شده اید. بلکه این افراد برای ادامه و پیش بردن بحث شان از کلماتی که خودشان ساخته اند و حتی مناسب برای ادامه گفتگو نیست، استفاده می‌کنند.


فراموش کردن زمان و مکان

خیلی از افراد به دلیل مشغله‌های فراوانی که دارند ممکن است در ابتدا برای یک لحظه تاریخ و روز را فراموش کنند که اتفاقی طبیعی و عادی است. اما افراد درگیر با آلزایمر به حدی می‌رسند که اگر در مکانی باشند به طور کلی فراموش می‌کنند که اصلا چرا در این مکان قرار گرفته اند و یا مقصد بعدیشان کجاست.


تغییر حالت‌های روحی و شخصیتی

سالمندانی که دچار آلزایمر می‌شوند از لحاظ شخصیتی، ثبات خود را از دست می‌دهند و در زمانی بدون هیچ دلیلی ممکن است به شدت ناراحت شوند و گریه کنند و یا بسیار خوشحال باشند. این حالت هم وجود دارد که به افرادی ترسو و بسیار وابسته به نزدیکانشان تبدیل شوند.

عوامل موثر بر ایجاد آلزایمر

همانطور که گفته شد بیماری آلزایمر یک اختلال ذهنی است که در بروز این بیماری، عوامل مختلفی دخیل هستند که از جمله این عوامل:
- افزایش سن

- عوامل ژنتیکی

- بیماری عروق مغزی

- دیابت- اضافه وزن وچاقی

- عوامل روانی

- ضربه به سر و آسیب‌های مغزی

- عدم مشارکت اجتماعی و گوشه نشینی-

کاهش فالیت ها‌ی بدنی

- مصرف الکل
راه‌های برای جلوگیری از ابتلا به آلزایمر

برای جلوگیری از ابتلا به بیماری آلزایمر بهتر است افراد به فعالیت‌های بپردازند که باعث تقویت ذهن و حافظه شود از جمله:


انجام فعالیت‌های ذهنی تحریک کننده
طبق تحقیقات و یافته‌های علمی داشتن فعالیت‌ها ذهنی پیچیده از امکان ابتلا و بروز آلزایمر در دوران پیری و میانسالی جلوگیری می‌کند مثل حل جدول، آموزش یک زبان به غیر زبان مادری و...

داشتن فعالیت‌های بدنی
تا به امروز فواید و تاثیرات زیادی از انجام ورزش بر بدن گفته شده است که یکی از این تاثیرات جلوگیری از ابتلا به آلزایمر است. انجام ورزش‌های هوازی به صورت مداوم، پیاده رویی و نرمش‌های صبحگاهی به تقویت ذهن کمک می‌کند و تاثیر بسزایی بر حافظه خواهد داشت.


مصرف مواد غذایی مناسب و مغذی
استفاده از مواد غذایی و خوراکی‌هایی که حاوی انواع مکمل‌ها و ویتامین‌ها هستند باعث می‌شود تا اخطر ابتلا به زوال عقل کاهشر یابد. مصرف انواع میوه ها، ماهی و سبزیجات که سرشار از آنتی اکسیدان و اسید‌های اشباع  نشده هستند برای کاهش امکان ابتلا به آلزایمر مفید هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha